برزو کلانتری در سرمقاله نشریه نقش البرز نوشت: سیل اخیر نشان داد که پس از تشکیل استان البرز تا چه حد از نظر تامین و نگهداری زیرساخت ها کرج پس رفت نموده است، جاده چالوس که روزی با وسواس و جدیت نگهداری ترمیم و مرمت میشد چگونه با انتصاب مدیران ناکار آمد ضعیف راه و شهرسازی و عدم مدیریت و توجه کافی فرسوده و خطر آفرین شده است.
کد خبر: ۱۱۱۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳ 18 June 2023

آیا خسارات سیل جاده چالوس قابل پیش بینی و پیشگیری بود؟؟؟

به گزارش «تابناک البرز» تقریبا هفته ای نیست که چهارمین جاده زیبای جهان بدون حادثه سپری شود و آسیب جانی و مالی به مردم وارد نکند! اگرنقشه راه و مدیریت صحیح بر اداره کل راه و شهرسازی البرز حاکم بود حادثه سیل قابل پیشگیری بود بخصوص اینکه هواشناسی با اعلام وضعیت زرد تذکر های لازم را به مسئولان استان داده بود هرچند بعد از وقوع سیل آقایان با عکس سلفی گرفتن خود را جهادی انقلابی و غیره در رسانه های خود معرفی نمودند.اما واقعیت ماجرای سیل بنیان کن جاده چالوس سوءمدیریتی بیش نبود و قابل پیشگیری که در پی گفت خواهد آمد.

درخصوص مسئله قطعی آب نیز وضعیت آب منطقه ای البرز و آبفا نیز بهتر از اداره کل راه و شهرسازی نیست ای کاش مسئولین البرز یک نگاه صد و اندی ساله به تاریخ داشته باشند و‌ به روزگار صدارت سی و هشت ماهه امیر کبیر بازگردند تا نحوه تقسیم آب را از آن مرد بزرگ بیاموزند که چگونه امیر در آن روزگاران آب رود کرج را در شرب و کشاورزی مردمان آن زمان پایتخت و کرج تا دشت قزوین، شهریار، سرخه، حصار، یافت آباد، بلوار کشاورز یا آب کرج محمد شهر ،کمال شهر و غیره را به زیبایی مشخص و تقسیم و حق آبه تمامی آنها را مشخص نمود و همه مردمان از این نعمت حیاط بهرمند شدند. اینکه چندین سال است فریاد میزنیم البرز را باید سوپر مدیران توانمند دلسوز و آشنا به مسائل استان مدیریت نمایند برای چنین روزهایی است ، آب رود کرج را فریاد زدیم از تونل به تهران نبرید بگذارید از همان رود زیبای کرج به تهران روان شود اما به دلیل اینکه بسیاری از مدیران استان تعلق خاطر به این دیار قهرمان پرور نداشتند هیچ وقعی ننهادند و عاقبت تونل حفر شد و آب را به تهران روان ساختند و خطر نابودی اکوسیستم منطقه را مورد تهدید قرار داد که نتیجه اش را با نابودی باغات پائین دست رود و کاهش منابع زیر زمینی فرو نشست زمین و سرازیر شدن ریزگردها به شهرها و بیماری های تنفسی و غیره مشاهده مینمائیم!! در خصوص جاده هم سالها است مدیریت صحیح اعمال نمیگردد، زمان قدیم در طول سال عملیات گاویون بندی و ایجاد سیل بند در شیارها و نقاط حادثه ساز بدونه توقف انجام میشد و در صورت فرسودگی سیل بندها سریعا بازسازی میگردید جاده چالوس تا کندوان چند نقطه حادثه خیز داشت مانند پل خواب که سطح رود و جاده نزدیک بهم است و مسئله ساز بود که همیشه راهداری در بارندگی ها آماده بود ، بهترین و آخرین دستگاه ها و ماشین الات و امکانات وزارت راه و راهداری کشور به جاده چالوس اختصاص داده میشد در طول سالها آمار ریزش سنگ و حادثه های مرگبار طبیعی بسیار ناچیز بود هرسال پس از مسدود نمودن جاده دیوار صوتی سالانه بر فراز جاده با هواپیماهای شکاری شکسته میشد و‌ پس از لق گیری جاده پاکسازی و تردد مجدد از سر گرفته میشد ریزش بهمن بزرگترین نگرانی مردم محلی و مسئولان بود که با ساخت بهمن گیرهای متعدد در نقاط حادثه خیز این مشکل هم تا حدودی برطرف شد جاده به صورت بسیار حرفه ای مدیریت و اداره میشد نه مانند امروز فشل و باری به هرجهت !!

در خصوص مسائل سد هم امکانات بسیار ویژه ای سازمان آب داشت که به نوبه خود در بعضی مواقع به کمک روستاهای اطراف که در زمستان مشکل تردد به دلیل بارش برف و غیره روبرو میشدند اعزام و مشکلات آنها را مرتفع می نمود حال این موارد را با مدیریت امروز سازمان آب آبفا و راه و شهرسازی کنار هم بگذارید و‌ قضاوت بفرمائید چگونه با تشکیل استان البرز بجای پیشرفت پس رفت نموده ایم، از نمایندگان شهریار گله مند بودیم که چرا مقاومت نمودند و جزئی از استان البرز نشدند اما امروز دریافتیم حق با آنها بود آنها هوشیار بودند که بسیار تلاش نمودند تا همان استان تهران باشند و به البرز نپیوستند! استان شدن کرج و البرز هرچند برای مردمان قهرمان ایثارگر نخبه و شهید پرورش در مدیریت و آبادانی سهم نداشت اما برای لابی کنندگان حرفه ای و افراد فرصت طلب خارج از استان مقام و نان خوبی داشته است تا بعد چه شود خدا داند و بس !!!.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار