مدیر انجمن جامعه شناسی ایران در کرمانشاه به خانواده‌ها توصیه کرد، به دنبال فعالیت‌های فراغتی گروهی برای فرزندان خود در ایام تابستان باشند.
کد خبر: ۱۱۰۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷ 11 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا وکیل احمدی با بیان اینکه همه ساله در فصل تابستان غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان برای خانواده‌ها مهم می‌شود، گفت: نحوه مواجهه خانواده‌ها با موضوع اوقات فراغت بستگی به نگاه آن‌ها به فراغت دارد، البته امکانات موجود هم تاثیر زیادی در تدوین برنامه‌های اوقات فراغتی برای دانش آموزان دارد، کما اینکه کلانشهر‌ها امکانات بیشتری برای غنی سازی اوقات فراغت دارند و در چنین شرایطی دست خانواده‌ها برای تدوین برنامه‌های اوقات فراغتی بازتر است.

وی با بیان اینکه نوع نگاه به فراغت در جامعه امروز نسبت به گذشته تفاوت‌های جدی دارد، گفت: قبلا برنامه‌های اوقات فراغتی صرفا برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان پس از فراغت از درس درنظر گرفته می‌شد، اما امروز مرز بین فراغت و کار خیلی کم شده و مقوله فراغت جنبه مهارتی پیدا کرده و افراد در تدارک برنامه‌های اوقات فراغتی باید به دنبال برنامه‌هایی باشند که توانایی و استعداد آن‌ها را مشخص کند.

احمدی تصریح کرد: در دنیای امروز فراغت مرز ندارد و فعالیت‌های فراغتی خوب در عین حال که آموزشی بوده، به پرورش مهارت‌های افراد نیز می‌پردازند.

وی افزود: هرچند ممکن است خانواده‌های با تمکن مالی بالاتر در پی فرستادن فرزندان خود در کلاس‌های صرفا تفریحی بوده و خیلی دنبال حرفه آموزی نباشند، اما باید این نکته را هم مدنظر داشته باشند که هدف از برنامه‌های اوقات فراغتی نباید صرفا تفریح و سرگرمی باشد.

احمدی با بیان اینکه اینکه مهارت‌هایی که افراد در سنین نوجوانی و جوانی کسب می‌کنند ممکن است مسیر زندگی حرفه‌ای آن‌ها در آینده را شکل بدهد، گفت: فعالیت‌های فراغتی صرفا بازی نیستند و نقش مهمی در شکل گیری آینده شغلی و اجتماعی افراد در آینده داشته، لذا باید با آگاهی انتخاب شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه از فعالیت‌های ورزشی به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌ها برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان یاد کرد و افزود: بهتر است در شرایط کنونی که تعاملات بین خانواده‌ها کمتر از گذشته شده، فعالیت‌ها و ورزش‌های گروهی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در نظر گرفته شوند.

وی گفت: اگر خانواده‌ها به جای اینکه بر روی فعالیت‌های فراغتی فردی تمرکز کنند، انواع گروهی آن را در تدوین برنامه‌های اوقات فراغتی لحاظ کنند بهتر است، چون محتوا‌های بیشتری از دل فعالیت‌های فراغتی گروهی بیرون می‌آید.

وی افزود: فعالیت‌های گروهی برخی از محتوا‌های اخلاقی مثل نیکوکاری، هوای هم را داشتن، روحیه نوع دوستی و ... را به افراد انتقال داده و معمولا این روش یادگیری به مراتب بیشتر از روش‌هایی مثل پند و اندرز دادن جواب می‌دهد.

وی اشاره‌ای هم به دام‌های فراغتی ایجاد شده در جامعه داشت و گفت: گا‌ها شاهد ایجاد برنامه‌های اوقات فراغتی هستیم که صرفا با هدف ایجاد اشتغال برای افراد بیکار ایجاد شده و نه فقط کارایی لازم را ندارند، بلکه سرمایه‌های خانواده را هم به دلیل هزینه‌های بالای خود هدر می‌دهند که خانواده‌ها باید مراقب باشند فریب تبلیغات این نوع برنامه‌ها را نخورند.

احمدی تاکید کرد: خانواده‌ها باید آگاهی خود را بالا برده و با حساسیت بیشتری به دنبال تدوین برنامه‌های اوقات فراغتی برای فرزندان خود باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار