مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مسائل، چالش ها و الزامات محیط زیست استان مرکزی در نشست حکمرانی محیط بررسی شد.
کد خبر: ۱۱۰۳۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸ 06 May 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، یوسف یوسفی با اعلام این خبر افزود: یکی از مهم ترین چالش هایی امروز ، از بین رفتن محیط زیست می باشد که در این راستا مدیریت دولتی به دنبال یافتن ترکیبی میان تعقل گرایی مدیریت و تحقق منافع عمومی است.
وی اظهار داشت: همه کشورها تلاش می کنند با برنامه ریزی صحیح و با به کارگیری روش های مناسب، هم به اهداف اقتصادی خود دست یابند و هم آسیب های زیست محیطی را به حداقل برسانند که با حکمرانی خوب در بخش محیط زیست می توان به آن دست یافت.
یوسفی با اشاره به معضل آلودگی هوا آن را به عنوان اولین چالش مهم زیست محیطی استان مرکزی مطرح و عنوان کرد: ذرات معلق، صنایع، خودروها، انباشت آلودگی بر اثر سکون هوا و یا اینورژن، صنایع کوچک ذوب ضایعات فلزی و عدم استقرار صنایع در محل های مناسب و بر خلاف اصول آمایش سرزمین از مهم ترین دلایل آلودگی هوا اراک هستند.
وی ناترازی تولید و مصرف آب و برق و در نتیجه مازوت سوزی نیروگاه در فصل سرد، سنتی بودن فرایند تولید برخی صنایع به خصوص ریخته گری ها و آجر پزی ها، فقدان نظام مهندسی قوی در جهت فیلتراسیون مناسب و عدم مصرف صحیح عوارض آلایندگی در راستای رفع آن را از دیگر دلایل آلودگی هوا برشمرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی مشکل فاضلاب و پساب ها را به عنوان چالش دوم ذکر کرد و افزود: استفاده مجدد از پساب و بازچرخانی آب باید در اولویت قرار گیرد به طوری که امروز پساب تصفیه شده حاصل از تصفیه خانه های فاضلاب به عنوان یک منبع جدید و دائمی جهت جبران کمبود آب به خصوص در آبیاری فضای سبز و مصارف صنعتی قرار گرفته است.
وی با اشاره به موضوع پسماند به عنوان چالش سوم گفت: تاکنون اقدامات خوبی در راستای تجمیع و کاهش محل های دفن انجام شده است البته به طور کامل صورت نگرفت و کافی هم نیست و می بایست با ایجاد چرخه فراوری و کمپوست، ایجاد و توسعه لندفیل های مهندسی و جمع آوری کامل و صحیح شیرابه ها تکمیل شود.
یوسفی کمبود نیرو، تجهیزات و امکانات، کمبود خودرو، همچنین عدم توجه کافی سایر مجموعه ها به مباحث زیست محیطی از جمله مدیریت سبز و تحقیقات زیست محیطی، تغییر اقلیم، فرونشست زمین، عدم توجه به حقابه های زیست محیطی به خصوص حقابه تالاب میقان و بحران های زیست محیطی مانند آتش سوزی تالاب و بیماری های حیات وحش را از دیگر چالش های عمده محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد.
 وی در ادامه به ارائه راهکارهای مقابله با این چالش ها پرداخت و گفت: ابلاغ سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری، قانون های برنامه توسعه کشور، قوانین زیست محیطی از جمله قانون هوای پاک، قانون پسماند، قانون حفاظت از خاک هر کدام به عنوان ابزار و اهرم های خوبی برای رویارویی با این چالش ها هستند که باید به درستی از آنها مدد جوییم.
یوسف یوسفی اخذ مالیات سبز، استفاده از ظرفیت های بزرگ مردمی در قالب سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی، توسعه تحقیقات زیست محیطی و استفاده از آنها، فرهنگ سازی عمومی و ظرفیت های بین المللی را از دیگر راهکارهای موجود عنوان کرد.
وی در آخر بر انجام مستمر و سریع اقدامات اولویت دار از جمله اصلاح نظام سیاست گذاری، استفاده از مشارکت های مردمی، توسعه خانه های محیط زیست، ایجاد مجمع خیرین محیط زیست، ایجاد خانه های فناوری محیط زیست، کاهش تصدی گری دولت، ایجاد شفافیت، کنترل تورم و مدیریت اقصاد و تقویت سرمایه های اجتماعی تاکید کرد.
نشست حکمرانی محیط زیست در استان مرکزی، مسائل، چالش ها و الزامات، با سخنرانی دکتر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی، یوسفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی و دکترانصاری عضو هیئت علمی دانشگاه اراک و حضور دستگاه های اجرایی مسئول در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار