مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، مدیریت پسماندها و بازیافت زباله‌ها را از مهمترین راهکارهای جلوگیری از آلودگی خاک و زمین دانست و گفت: بنابراین توسعه بازیافت در شهرها باید از مهمترین برنامه مسئولان ارشد کرمانشاه برای جلوگیری از آلودگی خاک و زمین‌های استان باشد.
کد خبر: ۱۱۰۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱ 30 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا احد جلیلیان به مناسبت هفته هوای پاک؛ با اشاره به اهمیت و ضرورت حفظ خاک برای زندگی موجودات زنده؛ افزود: به همین خاطر دوست داران زمین و طبیعت، تشکل ها، انجمن ها، در راستای روشن گری و یادآوری ضرورت حفظ خاک؛ یک روز را بنام روز جهانی "زمین پاک" نام گذاری کردند.

وی از مهمترین نکات مثبت نام گذاری این روز را این دانست که همه ملت ها پذیرفته اند بقای آنها در گرو حفظ محیط زیست است و می دانند برای بقای زندگی خود نیازمند حفظ آب، خاک و هوا هستند؛ زیرا بررسی ها نشان داده تشکیل یک سانتیمتر خاک ۱۰۰ سال طول می کشد به همین دلیل همه اعتقاد دارند زمین خانه همه زیست‌مندان است و نیازمند به مراقبت و نگهداری همیشگی دارد.

وی شعار امسال روز جهانی زمین پاک را سرمایه گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره وری سبز اعلام کرد و هدف از سرمایه گذاری در زمین را پیدا کردن راهکارهایی برای جلوگیری از آلودگی خاک و زمین دانست و گفت: این یعنی اینکه برای مدیریت زباله ها و پسماندها که از مهمترین موارد آلودگی زمین هستند، چه راهبرد و رویکردهای باید اتخاذ شود؟

وی یکی از مهمترین تهدیدات و مخاطره حال حاضر زمین را تولید زباله ها توسط انسان بیان کرد و اظهار داشت: براساس آمار فقط در کشور ما روزانه ۵۰ هزار تن زباله تولید می شود که تنها ۱۰ درصد آن مدیریت پسماند می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه بیان داشت: بنابراین مهمترین راهکارها در این خصوص توسعه بازیافت پسماندها است و همه باید تلاش کنیم مانند کشور آلمان که حدود ۷۰ درصد زباله هایش را بازیافت می کند در راستای توسعه بازیافت ها اقدام کنیم.

جلیلیان با بیان اینکه در شهر کرمانشاه روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن زباله تولید می شود، گفت: خوشبختانه یکی از امتیازهای استان ما کارخانه بازیافت خانم "شیرزادی" است که ۶۰ تا ۷۰ درصد زباله شهر کرمانشاه را بازیافت و تبدیل به کمپوست (کود کشاورزی) می کند که در راستای فلسفه نام گذاری زمین پاک اهمیت فروانی دارد.

وی در ادامه یکی از چالش ها و دغدغه های دیگر محیط زیستی کرمانشاه را آلودگی رودخانه قره سو ذکر کرد و افزود: سالها است این معضل فاضلاب شهر کرمانشاه و ریختن آن به رودخانه قره سو در دستور کار جلسه مدیریت پسماند استان است و باوجود تمام تلاش های این اداره کل در سالهای گذشته، اما توفیق چندانی حاصل نشده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: تا زمانی که مدیران ارشد استان کرمانشاه روی این مطالبه جدی مردم کرمانشاه؛ رفع بوی تعفن و نامطلوب رودخانه قره سو که بیشتر به یک کانال فاضلاب شبیه شده و چهره نازیبایی به شهر داده متمرکز نشود، در این خصوص اتفاق نمی افتد.

جلیلیان افزود: واقعیت این است یک سوم فاضلاب کلان شهرکرمانشاه تصفیه می شود و شرکت آب و فاضلاب استان قول داده مدول دوم تصفیه خانه این شهر را تا پایان امسال به بهره برداری برساند و اگر چنین شود ۷۰ درصد فاضلاب کرمانشاه تصفیه می شود و کمک بزرگی به محیط زیست و مردم است.

وی در ادامه گفت: امروز اگر می بینیم آب، خاک، هوا، گونه های گیاهی و جانوری ما به مخاطره افتاده به خاطر این است حکمرانی و سیاست ها و راهبردهای ما در این زمینه ها خوب نبوده و این فقط وظیفه محیط زیست نیست که به این امور رسیدگی کنند بلکه وظیفه همگانی است؛ در قانون هوای پاک کشور؛ ۲۳ دستگاه و وزارت خانه موظف هستند که وظایفی که برای آنها تعیین شده انجام دهند و محیط زیست فقط ناظر بر اعمال آنها است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه در بخش پایانی صحبت های خود؛ گفت: اگر بخواهیم محیط زیست خوبی داشته باشیم باید در آگاه سازی، اطلاع رسانی و دانش افزایی عمومی تلاش بیشتری کنیم و در اینجا رسانه ها در بحث ارتقا فرهنگ سازی نقش بسزائی دارند.

جلیلیان بیان داشت: زمانی می توانیم بگوییم محیط زیست مطلوبی داریم که در بحث آموزش، همراهی و همکاری با مسائل محیط زیستی همه دست به دست هم دهیم زیرا همه در حفظ و نگهداری محیط زیست سهیم هستیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار