قیمت نهایی خودروهای طرح یکپارچه چقدر خواهد بود؟
کد خبر: ۱۱۰۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ 26 April 2023

خودروهای طرح یکپارچه

قیمت نهایی خودروهای طرح یکپارچه (سایپا و ایران خودرو) را در جدول این مطلب آورده ایم. با اتمام مراحل نوبت‌بندی در سامانه یکپارچه خودرو در هفته گذشته، قرار است این هفته ۵۰ هزار خودرو توسط دو خودروساز دولتی تحویل مشتریان شود.

قیمت خودرو‌های طرح یکپارچه چقدر خواهد بود؟

سخنگوی وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه فرمول قیمت‌گذاری خودرو‌ها توسط شورای رقابت تعیین شده و متولی قیمت‌گذاری این شوراست، اعلام کرد که خودرو‌های عرضه شده در طرح فروش یکپارچه بر اساس قیمت روز اعلامی توسط شورا تحویل خواهد شد.

قیمت نهایی خودرو‌های طرح یکپارچه

به گزارش ایسنا، امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت۰ ضمن تاکید براینکه متولی و نهاد تصمیم‌گیر برای قیمت محصولات دو خودروساز (سایپا و ایران خودرو) بزرگ، شورای رقابت است، اظهار کرد: شورای رقابت برای قیمت جدید خودرو‌های مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت تصمیم‌گیری خواهد کرد. خودرو‌هایی که در طرح یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی عرضه شده و به فروش می‌رسند، بر اساس قیمتِ روز اعلامی توسط شورای رقابت خواهد بود
وی خاطرنشان کرد: خودرو‌هایی که در طرح یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی عرضه شده و به فروش می‌رسند، بر اساس قیمتِ روز اعلامی توسط شورای رقابت خواهد بود.

فرمول قیمت گذاری خودرو‌های داخلی

گفتنی است که در ۱۶ بهمن ماه سال گذشته، به دنبال اعتقاد بر انحصاری بودن بازار خودرو‌های سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو ابلاغ و منتشر شد. بر اساس دستورالعمل صادر شده توسط شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو، فرمول قیمت‌گذاری خودرو‌های سواری و شیوه اعمال آن تعیین شد.
برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرویی که در داخل کشور تولید می‌شود، باید سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود. سپس قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود، این خودرو‌ها درجه‌بندی شده و از A تا F طبقه‌بندی می‌شوند. متناسب با این رتبه‌بندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب می‌شود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص می‌شود، شورای رقابت تصمیم بگیرد قیمت دیگری را مبنا قرار دهد. این فرایند شامل همه خودرو‌های داخلی می‌شود.

قیمت جدید خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا

به گزارش فارس، پس از مصوب شدن قیمت خودرو‌ها در شورای رقابت، قیمت اصلاح شده خودرو‌های تولید دو خودروساز بزرگ کشور اعلام شد.
به گفته تیموری مدیرعامل سایپا میانگین افزایش قیمت خودرو‌ها ۲۹ درصد است.

در جدول زیر قیمت نهایی خودرو‌های طرح یکپارچه را ببینید که در فروردین ۱۴۰۲ اعلام شده است.

قیمت خودروهای طرح یکپارچه

جدول قیمت نهایی خودروهای طرح یکپارچه

شرایط تغییر خودرو در سامانه یکپارچه خودرو

فارس نوشت: سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه امکان تغییر خودرو انتخابی برای نوبت‌های سال ۱۴۰۳ از فردا فراهم می‌شود، گفت: همچنین امکان انصراف متقاضیان در مرحله اول طرح یکپارچه و ثبت‌نام در مرحله دوم برای سایر متقاضیان فراهم شده است.

امید قالیباف با بیان اینکه سامانه یکپارچه عرضه خودرو از فردا باز می‌شود، اظهار داشت: این سامانه از فردا ۵ اردیبهشت به مدت ۵ روز باز خواهد بود تا متقاضیان خرید خودرو در طرح یکپارچه بتوانند نسبت به تغییر نوع خودرو انتخابی خود اقدام کنند.
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای دو گروه از متقاضیان که خواستار تغییر نوع خودروی خود هستند باز می‌شود، گفت: دسته اول آن افرادی هستند که در مرحله اول عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه نوبت تحویل خودرو آن‌ها به سال آینده و به عبارتی ۱۴۰۳ موکول شده است.
وی اظهار داشت: همانطور که قبلا نیز اعلام شد برخی از متقاضیان خرید خودرو از طریق طرح یکپارچه که متقاضی محصولات پرتقاضای ایران خودرو بوده‌اند، نوبت تحویل خودرو آن‌ها با سال ۱۴۰۳ موکول شده است، بنابراین برای این افراد این امکان فراهم شده است تا با مراجعه به سامانه یکپارچه عرضه خودرو که از فردا باز می‌شود، نسبت به تغییر نوع خودروی خود اقدام کنند و خودرویی دیگری انتخاب کنند تا زمان تحویل خودروی جدید آن‌ها در سال ۱۴۰۲ قرار گیرد.
قالیباف افزود: این افراد در سامانه یکپارچه؛ حق انتخاب فقط پنج اولویت خودرویی را دارند لذا می‌توانند یک و حداکثر ۵ خودرو را به عنوان جایگزین خودرو پرتقاضای قبلی خود انتخاب کنند. نکته قابل توجه اینکه اگر این افراد تمام ۵ اولویت جایگزین را انتخاب کنند قطعا نوبت تحویل خودرو آن‌ها ۱۴۰۲ خواهد شد، اما اگر فردی هیچ کدام از این ۵ اولویت جایگزین را انتخاب نکند همان نوبت ۱۴۰۳ که به وی داده شده ملاک عمل خواهد بود و اگر هم متقاضی تعداد اولویت کمتری را انتخاب کند شانس تحویل خودروی وی در سال ۱۴۰۲ کمتر می‌شود.

امکان انصراف و ثبت‌نام مجدد در مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودرو

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تغییر نوع خودرو برای سایر متقاضیان که زمان تحویل خودروی آن‌ها سال جاری اعلام شده فراهم است، گفت: در مورد سایر متقاضیان که نوبت تحویل خودرو آن‌ها سال جاری است، اما به هر دلیلی خواهان تغییر نوع خودرو هستند این امکان فراهم شده تا این افراد با مراجعه به سامانه یکپارچه خودرو از خرید خودرو انصراف دهند و سپس در دور دوم عرضه خودرو از طریق طرح یکپارچه که در روز ۱۶ اردیبهشت است شرکت کنند. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که نوبت تحویل خودرو آن‌ها زودتر از آنچه که الان هست، تعیین شود.
وی گفت: در این دوره‌ی عرضه خودرو در طرح یکپارچه، بیش از ۳۰ هزار تقاضا برای خودرو‌های سایپا وجود داشت در حالی که تولید این خودروساز امسال ۸۰۰ هزار دستگاه خواهد بود، براین اساس اگر متقاضیان خرید خودرو در دور دوم طرح یکپارچه، خودرو‌های سایپا را انتخاب کنند نوبت تحویل خودرو این افراد قطعا در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

سامانه یکپارچه خودرو بازار را تعدیل می‌کند؟

تجارت نیوز نوشت: گرچه رسانه‌های نزدیک به دولت معتقدند با آغاز این عرضه از التهاب بازار کاسته می‌شود، اما بررسی قیمت خودرو در روز جاری از ادامه روند صعودی قیمت خودرو در بازار حکایت دارد.
از سوی دیگر، در آخرین ثبت‌نامی که ایران خودرو سال گذشته برای فروش محصولات خود اجرا کرد، بیش از ۱۱ میلیون نفر ثبت‌نام کردند. اتفاقی که تقاضای بالقوه موجود در بازار را به تصویر می‌کشد.
بدین ترتیب چنین هفته‌هایی زمانی می‌تواند بازار را به تعادل برساند که هر هفته ۵۰ هزار خودرو به بازار تزریق شود که البته این امر هم به زیرساخت‌های متعددی نیاز دارد.
مشخصاً زمانی که دعوتنامه گروهی از مشتریان به زمستان ۱۴۰۳ موکول شده است، نمی‌توان به رویای تعدیل قیمت‌ها در بازار امید چندانی بست. حتی اگر چند روز بازار به سکون برسد، دیری نمی‌پاید که همین خودرو‌های تحویلی با قیمت‌های نجومی‌تر سر از بازار درمی‌آورند.
از سوی دیگر، مشخص نیست چرا وزارت صمت که مدعی تولید سه میلیون خودرو در طول سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ است، توان تحویل ۸۱۲ هزار خودرو را طی دو سال کش می‌دهد. احتمالاً یا این مقدار تولید صرفاً در اعداد و ارقام هستند و یا دولت اهتمام جدی برای به تعادل‌رساندن بازار خودروی کشور ندارد.
به‌ویژه آنکه در بحث خودرو‌های وارداتی تعلل بسیاری مشاهده می‌شود و به‌رغم تصویب واردات خودرو‌های دست دوم به کشور، همچنان برخی نمایندگان و مسئولان از وتوی چنین طرحی خبر می‌دهند.
همچنین با اعلام وصول استیضاح وزیر صمت به نظر می‌رسد این وزارتخانه فعلاً سعی دارد با چنین اقداماتی رضا فاطمی امین را در این وزارتخانه ماندنی کند. چه بسا شاید بحث استیضاح نبود، در این هفته خودرو‌های کمتری به مرحله عرضه می‌رسید.

یک کارشناس: بازار خودرو امسال از کنترل خارج می‌شود

استیضاح وزیر صمت دوشنبه ۲۸ فروردین ماه اعلام وصول شده و قرار است یک‌شنبه هفته آینده و در تاریخ ۱۰ اردیبهشت جلسه استیضاح برگزار شود.
استاد دانشگاه علم و صنعت، در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین و در واکنش به استیضاح وزیر صمت، گفت: «دفعه قبل که آقای فاطمی امین استیضاح شد، باید به مجلس حقیقت را می‌گفت، اینکه واردات خودرو در ۱۴۰۱ امکان پذیر نیست. اما متاسفانه ایشان هر دو بار وعده دادند که واردات را انجام خواهند داد که این وعده یا دروغ بوده‌است و یا از سر ناآگاهی، واردات خودرو به دو دلیل اساسی فقدان ارز و عدم همکاری شرکت‌های بین‌المللی با ما انجام نمی‌پذیرفت و ایشان قول غلطی داد، چراکه نمی‌خواست از وزارتخانه بیرون شود.»

امیرحسین کاکایی کارشناس خودرو

امیرحسین کاکایی کارشناس خودرو

وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دروغ محض است

کاکایی در ادامه با اشاره به اینکه امسال نیز مانند سال گذشته واردات خودرو معنایی ندارد، گفت: «وضعیت ارزی کشور مانند سابق است و ارزی برای تخصیص دادن وجود ندارد و وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو یک دروغ محض است و حتی اگر دروغ نباشد، یک ضربه بزرگ به اقتصاد کشور است، چراکه ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو حداقل ۱۰ هزار دلاری نیاز به برداشت حداقل دو میلیارد دلار پول از منابع ارزی کشور دارد و به طور قطع قیمت ارز در بازار با این برداشت‌ها بالا خواهد رفت که در نهایت به ضرر همه ما خواهد بود و وعده واردات خودرو از ابتدا اشکال داشته است.»
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: «وزیر صمت این موضوع را مطرح نکرد که واردات خودرو امکان‌پذیر نیست، چراکه کسی جایگاه وزارت را از او نگیرد و حتی تا شب عید نیز سخنگوی دولت اعلام کرد که واردات خودرو صورت گرفته‌است که وعده تو خالی بوده‌است چراکه هنوز دست مردم به آن‌ها نرسیده‌است و یا حتی اگر وعده تو خالی نباشد نیز، حداکثر هزار تا دو هزار دستگاه خودرو وارد شده‌است.»
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ نزدیک به ۱۹ هزار و ۶۰۰ خودرو وارد شد که خریداران آن نیز مشخص بودند، اما چهار سال زمان برد تا این خودرو‌ها وارد بازار شوند؛ گفت: «در نتیجه حتی اگر وارداتی نیز صورت گیرد، قطره‌چکانی و کاملا رانتی خواهد بود.»

وزارت صمت ۱۵۰ همت پول از دست مردم گرفته و بلوکه کرده‌است

کاکایی در ادامه با اشاره به اینکه دولت مردم را سرکار گذاشته‌است و ۶۰ هزار میلیارد تومان پول را شب عید جمع‌کرده و در بانک‌ها بلوکه کرده‌است؛ گفت: «قرار بود واردات منجر به کاهش قیمت‌ها شود و همچنین بازار را رقابتی کند؛ در حال‌حاضر دولت فروشنده شده که خنده‌دار است و از طرفی طرحی ارائه کرده‌است که ۵۰۰ میلیون تومان واریز کنید تا ببینم چه خواهد شد که به نوعی قمار است. شما پول خود را در جایی می‌گذارید که نمی‌دانید چه چیزی در ازای آن دریافت خواهید کرد. در تمام اقتصاد‌های دنیا، دولتمردان به دنبال به جریان انداختن نقدینگی و مولدسازی آن هستند، اما در کشور ما برعکس است و سیاستمداران به دنبال بلوکه کردن پول‌ها هستند. ۶۰ هزار میلیارد تومان تنها مبلغی نبود که در این یک ساله بلوکه شد، با پیش فروش ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو، در روز‌های پایانی سال گذشته نیز ۹۰ همت دیگر بلوکه شد و جمعا وزارت صمت ۱۵۰ همت پول بلوکه کرد.»
گفتنی است که در تاریخ ۲۶ فروردین ماه امید قالیباف از آزادسازی پول‌های مسدود شده در تاریخ ۲۷ فروردین ماه خبر داد، اما پس از آن خبری از آزادسازی پول‌های مسدود شده نشد و حتی با وجود آنکه پول‌های مسدود شده ازادسازی نیز شوند، چند ماه بلوکه بوده‌اند.

انحصار بازار خودرو به دست دولت افتاده

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اینکه آقای فاطمی امین به جای وزیر صمت، وزیر خودرو است، گفت: «در صنعت خودرو نیز به جای رقابتی کردن بازار، آن را انحصاری کرده است. با پیش‌فروش‌های صورت گرفته و در بازه زمانی یک هفته‌ای نزدیک به یک میلیون و ۲۰ هزار نفر را قفل کرده‌است. دولت خودرو‌های بخش خصولتی را با قیمت دستوری پیش فروش کرده‌است و خودرو‌های بخش خصوصی را نیز پیش‌فروش کرده و خودرو‌های بخش وارداتی را نیز پیش فروش کرده و حال انحصار به دست دولت افتاده‌است و یا بازار رقابتی شده‌است؟»
امیرحسین کاکایی در ادامه با اشاره به اینکه دولت از واردات خودرو برای تقویت انحصار استفاده کرده‌است؛ گفت: «انحصار دولتی است و دولت تعیین می‌کند که خودرو را به چه کسی بفروشد که به بیان من نوعی رانت‌خواری است. مدیرعامل سایپا اخیرا گفته‌است که "من چانگان را به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وارد کرده‌ام و باید آن را به زودی به این قیمت بفروشم، در حالی که در بازار دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. " اگر رقابتی در کار باشد باید قیمت‌ها نیز رقابتی گذاشته شود و زمانی که قیمت‌ها دستوری گذاشته شود، این سیگنال را می‌دهید که هر کسی در بازی که من طراحی کردم ورود پیدا کند، حداقل یک میلیارد تومان سود خالص کرده‌است و اسم این یک میلیارد تومان سود خالص اضافه، چیزی به غیر از رانت نیست.»

ایران خودرو و سایپا

دولت قرعه‌کشی را پشت پرده برده‌است

کاکایی در ادامه در پاسخ به این پرسش که، وعده داده شد که قرعه‌کشی حذف خواهد شد و حال پرسشی که مطرح است، این که نوبت‌دهی که اعلام شد، بر چه اساسی بوده‌است؛ گفت: «هیچکس اطلاعی ندارد که این نوبت‌دهی بر چه اساسی بوده‌است، اما قطعا قرعه‌کشی در پس آن است. دولت به جای اینکه قرعه کشی، شرکت‌های خودروسازی را شفاف کند، آن را پشت پرده برده‌است و ما باید از کجا بدانیم که این نوبت‌دهی بر چه اساسی است و در نتیجه وزارت صمت در شفافیت نیز عملکرد خوبی نداشته و علاوه بر انحصاری کردن بازار، آن را غیرشفاف و رانتی کرده‌است و از طرفی حتی می‌توان گفت صنعت خودرو را به نابودی کشانده، چراکه در سال گذشته افزایش تولید با افزایش زیان همزمان بود، به این معنا که تولید زیان‌ده بوده‌است.»
این استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه ارزبری خودرو‌های تولید داخل در سال گذشته بالا رفته‌است؛ گفت: «اگر قرار باشد روند تولید به این شکل باشد، چرا دیگر تولیدی صورت گیرد، واردات از سر گرفته شود.»

بازار خودرو امسال از کنترل خارج می‌شود

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته، وکلای مردم در مجلس دو طرح عجیب و غریب را ارائه کردند؛ گفت: «یکی از این طرح‌ها "جوانی جمعیت" نام گرفت و به صورت اتوماتیک ۵۰ درصد تولید خودرو جداسازی شد و به یک عده خاص تعلق گرفت و طرح دوم "خودرو‌های فرسوده" بود که ۲۰ درصد تولید را به خودرو‌های فرسوده تعلق داد و در نهایت ۷۰ درصد خودرو‌های تولید شده از مسیر عادی و رقابتی خارج شد.»
امیرحسین کاکایی در ادامه با اشاره به این که این مسیر در سال جدید نیز ادامه داشته‌است؛ گفت: «۴۰۰ هزار از دستگاه‌های تولیدی امسال، در سال گذشته پیش‌فروش شده‌است و از تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو که ادعای آقای فاطمی امین است، ۲۰۰ هزار دستگاه آن به بخش خصوصی تعلق گرفت، ۶۰۰ هزار دستگاه آن نیز متعلق به طرح جوانی جمعیت است و به صورت حداقلی ۱۰۰ هزار دستگاه آن نیز به طرح خودرو‌های فرسوده تعلق می‌گیرد و ۴۰۰ هزار دستگاه آن نیز پیش فروش شده‌است و ۹۰۰ هزار دستگاه آن نیز اخیرا پیش فروش شده‌است و در نهایت ۲۰۰ هزار دستگاه بیشتر از ظرفیت تولید پیش فروش شده‌است و در صورتی که امسال تنشی در بازار خودرو ایجاد شود هیچ خودرو اضافه‌ای وجود ندارد تا خودروساز برای کنترل بازار، آن را به فروش بگذارد و در نتیجه بازار خودرو از کنترل خارج می‌شود و آقای وزیر برای اثبات سخناش کل افسار بازار خودرو را به دست دلالان سپرده است.»
این استاد دانشگاه علم و صنعت در ادامه گفت: «آقای فاطمی امین، زیان‌دهی صنعت خودرو را بالا برد، زیرساخت‌های صعتی را از میان برد، بازار خودرو را به جای اینکه رقابتی کند، انحصاری و رانتی و مبهم کرد و امکان فساد را بالا برد و کنترل بازار را نیز از دست داده‌است.»

سخن آخر

سایپا و ایران خودرو از امروز چهارم اردیبهشت بزرگ‌ترین عرضه هفتگی خود را آغاز می‌کنند و تا پایان هفته بیش از ۵۰ هزار خودرو به مشتریان تحویل می‌شود. در این مطلب علاوه بر قیمت نهایی خودروهای طرح یکپارچه به اخبار جدیدی که در این حوزه منتشر شده است، پرداختیم. کارشناسان نقد و نظراتی در این موضوع منتشر کرده اند. نظر شما چیست؟ در ادامه می توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید./ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار