مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه :
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تحمیل کار اضافی، کار در شب و ارجاع کارهای سخت به کارگران نوجوان ١۵ تا ١٨ سال را ممنوع اعلام کرد و گفت: فوق العاده سختیِ کار به کارگران فعال در مشاغل سخت و زیان آور پرداخت می شود.
کد خبر: ۱۱۰۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴ 23 April 2023
 رحمت الله جلیلیان
مختار احمدی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد :کارهایی که کارگران در معرض عوامل فیزیکی ، شیمیایی ، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار ، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر ازظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد گردد  که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن بوده و بتوان با به کار گیری تمهیدات فنی ، مهندسی ، بهداشتی و ایمنی و غیره ، صفت سخت و زیان آور بودن را از آن مشاغل کاهش یا حذف نمود، سخت و زیان‌آور محسوب می شوند. 
 
وی افزود: مشاغل سخت و زیان آور شامل دو دسته است، نخست مشاغلی که به ماهیت شغل وابستگی دارد اما می توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی ، ایمنی و تدابیر مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آن ها را حذف نمود و دسته دوم مشاغلی که  ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی ، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما‌ سخت و زیان آوری آن ها کاهش یافته ولی کماکان سختی و زیان آوری آن ها حفظ می گردد. 
 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه ادامه داد: مشاغلِ سخت و زیان آور مزایایی دارند و چنانچه کارگاه، دارای طرح طبقه بندی مشاغل باشد فوق العاده سختی کار با توجه به ماهیت شغل یا محیط کار پرداخت می گردد. 
 
 
وی گفت: مرخصی سالیانه کارگرانی که به کارهای سخت و زیان آور اشتغال دارند، ۵ هفته در دو نوبت و در پایان هر شش ماه کار است. 
 
 
وی در خصوص کارگران نوجوانِ فعال در مشاغلِ سخت و زیان آور تصریح کرد: تحمیل  کار اضافی، فعالیت در شب و ارجاع کارهای سخت، زیان آور، خطرناک و حمل بار با دست، بیش از حد مجاز و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگر نوجوان(بین ١۵ تا ١٨ سال سن)ممنوع است. 
 
وی در خصوص پرداخت حق بیمه کارفرمایانی که کارگاه های آنان مشمول آیین نامه سخت و زیان آور است، گفت: در خصوص آن دسته از کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده در کارگاه وی ،میزان 4 درصد حق بیمه سنوات اشتغال باید پرداخت گردد.
 
 
احمدی درباره شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور تاکید کرد: بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور، داشتن حداقل بیست سال متوالی و یا بیست و پنج سال متناوب اشتغال در این نوع مشاغل که در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را نیز به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند بدون شرط سنی می توانند درخواست خود را به ادارات کار و امور اجتماعی استان ها جهت طرح در کمیته های استانی ارائه نمایند. 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار