یک کارشناس میراث فرهنگی معتقد است، احیاء بناهای تاریخی علاوه بر اینکه پتانسیلی برای رشد و توسعه گردشگری است، می تواند اشتغالزایی و افزایش توجه مردم به حفظ آنها را نیز بدنبال داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۰۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ 18 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا علیرضا مرادی بیستونی، امروز(۲۹ فروردین) به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی، با بیان اینکه کرمانشاه از نظر تاریخی جزو استانهای طراز اول کشور است، اظهارکرد: در شهر کرمانشاه یک بافت تاریخی با وسعت حدود ۳۰۰ هکتار وجود دارد که از اواخر دوره زندیه تا اوایل  دوره قاجار شکل گرفته است.

وی افزود: در این محدوده، بازار سنتی و عناصر وابسته به آن، بناهای متعدد و فضاهای عمومی مختلفی در طول این دوره شکل گرفته است.

این کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه بازار سنتی کرمانشاه یکی از مهمترین بخش های این بافت قدیمی است، عنوان کرد: بازار سنتی کرمانشاه در گذشته یکی از طولانی ترین بازارهای سرپوشیده ایران با ۱۸ راسته بازار همچون زرگرها، صندوق سازها، آهنگرها، مسگرها، بنکدارها و .... بوده است.

وی از وجود عناصر متعددی مانند مساجد، حمام ها، سراها و ... در بازار سنتی کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: در این بافت تاریخی مساجدی مانند مسجد شازده، ابوتراب، نواب، بنکدارها، جامع، حاج شهبازخان و حمام های تاریخی همچون حاج شهبازخان، میرزا سلیم، سیدنور، چل پله و حسن خان نیز به یادگار مانده است.  

این کارشناس گردشگری به چندپاره شدن این بازار در دوره های بعدی اشاره کرد و یادآورشد: بعدها با احداث خیابانهای مدرس، نواب، جوانشیر و رشیدی، بازار کرمانشاه چندپاره شد و کسبه و بازاریانی که در اطراف این بازار قرار داشتند، شروع به ساخت و سازهای جدیدی کردند. ساخت و سازهایی که با اصول معماری قدیمی صورت نگرفت.

وی تاکید کرد: در این ساخت و سازها، مردم به جای استفاده از آجر که در معماری دوره قاجار مورد توجه بود، از مصالح جدید مانند کامپوزیت، سنگ و حتی معماری شیشه ای استفاده کردند و در نهایت این مسئله یک بی نظمی بصری را در جداره‌ها و مسیرهای بافت قدیمی شهر بوجود آورد.  

مرادی بیستونی تاکید کرد: علیرغم چهره بصری غیرهمگونی که معماری‌های جدید به بافت تاریخی شهر کرمانشاه داده، اما هنوز در این بافت بناها و خانه هایی قدیمی وجود دارند که فرهنگ و هویت تاریخی مردم این شهر را نمایان می‌کند.

وی گفت: این بناها، خانه‌های تاریخی هستند که متعلق به افراد نامی و سرشناس کرمانشاهی در آن زمان بوده اند که از جمله آنها می توان به خانه گل عنبر، خواجه باروخ، خانه خدیوی، زرشکیان، برنجی و جلیلی و هتل بیستون اشاره کرد.

این کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه این بناها با معماری خاص و بافت آجری خود بیانگر معماری دوره قاجار در شهر کرمانشاه هستند، گفت: در عموم این بناها می‌توان عناصری را از معماری کهن دید، مانند اینکه با ورود به آنها پس از عبور از یک دالان، به یک هشتی وارد می شویم و بعد از آن حیاط اول و حیاط بیرونی قرار می گیرد و سپس به اندرونی می‌رسیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه و اهمیت دادن به این بناها، عنوان کرد: در شرایطی که بخش زیادی از بافت تاریخی شهر کرمانشاه با وجود معماری‌های جدید چهره قدیمی خود را از دست داده، باید قدر بناهای تاریخی برجای مانده را بدانیم و به آنها بها بدیم.

مرادی بیستون خاطرنشان کرد: امروزه زندگی مدرن بشری باعث شده تا بسیاری از افرادی که علاقمند به زندگی در فضاهای سنتی هستند، ساعاتی از وقت خود را در چنین فضایی سپری کنند، بنابراین در این شرایط که روزبروز تعداد علاقمندان به فضاهای سنتی افزایش پیدا می‌کند، باید برای احیاء و مرمت این بناها اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته بسیاری از این بناها بدون استفاده و در معرض تخریب قرار گرفته بودند، گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر با توجه به استقبال مردم از این نوع از بناها، احیاء، مرمت و زنده سازی آنها مورد توجه قرار گرفته و همین امر باعث شده تا برخی از بناهای تاریخی مانند خانه فیض، هتل بوتیک کرمانشاه، هتل بوتیک آریو، خانه سوری، اقامتگاه بامگاه و... احیاء و تبدیل به فضاهای پذیرایی و اقامتی شوند.

این کارشناس میراث فرهنگی تاکید کرد: راه اندازی مجدد و مرمت این بناها می‌تواند به اشتغالزایی، توسعه گردشگری و توجه مردم به حفظ بافت های کهن نیز بسیار کمک کننده باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار