رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پیشگیری از پوسیدگی مهمترین اولویت و گام اصلی برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان است.
کد خبر: ۱۱۰۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱ 15 April 2023

 

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر مژگان میرشفیعی افزود: بسیاری از افرادی که برای درمان‌های دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، علت پوسیدگی دندان خود را به جنس دندان ارتباط می‌دهند هرچند، خوبی جنس دندان در دوام آن موثر است، اما همین یک نکته در ایجاد پوسیدگی دندان کافی نیست و عوامل دیگری نیز در پوسیدگی دندان دخالت دارند.
وی با اشاره به اینکه عوامل موثری بر ایجاد پوسیدگی دندان‌ها نقش دارند که شامل میکروب‌ها، موادقندی، مقاومت دندان و تعداد دفعات مصرف موادقندی است، یادآورشد: میکروب‌ها به عنوان عامل اول، باقیمانده موادغذایی را به اسید تبدیل می‌کنند و این اسید مینای دندان را به مرور زمان حل کرده و پوسیدگی ایجاد می‌کند و این پوسیدگی می‌تواند از یک دندان به سایر دندان‌ها سرایت کند، همچنین مواد قندی دومین عامل، هستند که به عنوان مهمترین عامل ایجاد پوسیدگی دندان‌ها به شمار می‌روند که در شکل و تعداد دفعات مصرف موادقندی نقش مهمی در پوسیدگی دندان‌ها دارند.
وی تاکید کرد: مقاومت دندان که شکل و فرم دندان‌ها، طرز قرارگیری دندان‌ها در فک، مقاومت دندان نسبت به اسید تولید شده توسط میکروب‌ها نیز در سلامت عمومی فرد بر میزان ایجاد پوسیدگی دندان نقش دارند را می توان به عنوان دلیل سوم و زمان و سرعت ایجاد پوسیدگی دندان را چهارمین دلیل پوسیدگی دندان برشمرد.
دکتر میرشفیعی ادامه داد:  پوسیدگی دندان در یک لحظه و یک روز انجام نمی‌شود، بلکه مدت زمانی لازم است تا مینای دندان (سطحی‌ترین لایه دندان) حل شده و از بین برود.
وی افزود: تحقیقات نشان داده است که بعد از خوردن غذا و رسیدن موادقندی به میکروب‌های موجود در دهان، ۲ تا پنج دقیقه طول می‌کشد تا میکروب‌ها قند را به اسید تبدیل کنند و در مدت ۱۰ دقیقه میزان این اسید در دهان به حداکثر مقدار خود می‌رسد و سپس ۲۰ تا ۶۰ دقیقه در همان حال باقی می‌ماند و بعد از آن به تدریج به حال عادی برمی‌گردد.
وی گفت: با هربار خوردن غذای حاوی موادقندی محیط دهان اسیدی می‌شود و تا این محیط اسیدی به حالت عادی برگردد، با خوردن مجدد موادغذایی، محیط دهان دوباره اسیدی می‌شود و به این ترتیب دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند.
وی تاکید کرد: پس از خوردن مواد غذایی، در صورت عدم دسترسی به مسواک زدن، حداقل دهان خود را با آب شستشو دهید تا محیط دهان اسیدی نباشد و روند پوسیدگی دندان متوقف شود.
وی نشانه‌های پوسیدگی دندان را شامل تغییر رنگ مینای دندان، سوراخ دندان در محل‌ پوسیدگی، حساس بودن یا درد گرفتن دندان موقع خوردن غذاهای سرد، گرم، ترش و شیرین، حساس بودن یا درد گرفتن دندان عنوان کرد.
وی یادآور شد:  ۷۷۶ هزار خدمت سال گذشته در واحدهای دندانپزشکی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت شهرستان‌های ارایه شد که از این تعداد ۲۲۲ هزار مورد معاینه دهان و دندان و آموزش بهداشت بود.
دکتر میرشفیعی گفت: در واحدهای دندانپزشکی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک، ۲۱۸ هزار مورد کشیدن دندان، ۱۶ هزار و ۹۸۳ مورد ترمیم، هشت هزار و ۸۹۳ مورد فیشورسیلانت با تعرفه دولتی توسط دندانپزشکان ارایه شده است.
رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان تصریح کرد: ۳۸ هزار وارنیش فلوراید تراپی کودکان سه تا ۶ سال، وارنیش فلوراید تراپی کودکان ۶ تا ۱۴ سال مقطع ابتدایی به تعداد ۱۵۰ هزار و ۹۴۰ مورد نیز به صورت رایگان در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت توسط مراقبین سلامت و بهورزان سال گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ارایه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار