مدیرتعاون روستایی استان کرمانشاه:
مدیرتعاون روستایی استان کرمانشاه از عملیاتی شدن کشت قراردادی در سطح ۹۸ هزار هکتار از اراضی اجرای آزمایشی این طرح معادل ۷۶ درصد از اراضی گندم آبی استان با مشوق‌های تعیین شده از سوی دولت خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۰۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ 11 April 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه «ایرج صفایی» روز سه‌شنبه در جلسه کمیته برداشت گندم در فرمانداری قصرشیرین، افزود: در شهرستان مرزی قصرشیرین نیز ۹۰ درصد از اراضی آبی به صورت کشت قراردادی و در قالب ۵۰۲ فقره قرارداد انجام شده و امید است امسال بتوانیم شاهد توسعه این امر باشیم و یکی از راهکارهای این مهم می تواند پیش شرط خرید و تحویل محصول از کشاورزان قرار گیرد.

وی اظهار کرد: استان کرمانشاه در زمینه تولید گندم در سطح کشور در جایگاه چهارم و پنجم و از استان های شاخصی است که علاوه بر ظرفیت در بحث تولید و ذخیره سازی در زمینه تولید آزاد و رفع نیاز داخلی نیاز سایر مناطق کشور را نیز برطرف کرده و از استان های برتر است.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه در ادامه گفت: این فرصت برای کرمانشاه رقم خورده و این رکورد را می توانیم با توجه به شرایط جوی و سخت افزاری توسعه و بهبود دهیم.

او گفت: البته اجرای برنامه کشت قراردادی به صورت آزمایشی تنها برای اراضی آبی عملیاتی شد چون بستر آن آماده نبود ولی برای امسال می توانیم آن را در دستور کار قراردهیم.

پیش‌بینی برداشت ۱۵ هزار تن گندم در قصرشیرین

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز با اشاره به بارش مناسب نزولات آسمانی و ترسالی گفت: پیش بینی می شود از سطح هفت هزار و ۳۶۵هکتار اراضی آبی و ۲ هزار و ۴۱۰هکتار دیم در مجموع بیش از ۱۵ هزار تن محصول گندم برداشت شود.

«محمد حیدری» افزود: ۹۰ درصد اراضی گندم آبی به صورت قراردادی و ۵۵ درصد اراضی دیم یه صورت جهش تولید کشت شد که با توجه به اینکه قصرشیرین اولین شهرستان استان کرمانشاه است که برداشت گندم در آن از اواسط نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز می شود باید تمام تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: با توجه به پوشش گیاهی مناسب منطقه با شروع فصل گرما تبدیل به تهدیدی برای آتش سوزی خواهد شد که باید برنامه ریزی لازم در زمینه استقرار ماشین آلات آتش نشانی و مدیریت بحران برای پیشگیری و یا اطفای حریق در صورت وقوع آتش سوزی های احتمالی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: متناسب با سطح برداشت و اراضی گندم بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین در منطقه مستقر شوند تا نسبت به برداشت محصول اقدام کرده و جلسات متناسب با برداشت نیز برای نظارت بر روند آن یک روزر در میان باید تشکیل شود.

مراسم شکرگزاری برداشت گندم برگزار می‌شود

سرپرست فرمانداری قصرشیرین با اشاره به اینکه گندم یک محصول استراتژِیک و از برکات و نعمات الهی است گفت: مراسم آغاز برداشت محصول با حضور حمعی از مسوولان و مردم و رسانه ها در راستای شکرگزاری این محصول نیز برگزار خواهد شد.

حیدری بر اطلاع رسانی موارد لازم از سوی بخشداران، دهیاران، شوراهای اسلامی، اتاق صنفی کشاورزی و متولیان امر در طول فصل برداشت تاکید کرد و گفت: ضمن اینکه جهاد کشاورزی و تعاون روستایی نیز باید پای کار باشند.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: در امر برداشت گندم در سطح شهرستان سه کمیسیون خرید که اعضای آن شامل نمایندگان جهاد کشاورزی و غله و اعضای کمیسیون خرید است کار خرید گندم مازاد کشاورزان انجام را می دهند.

وی تاکید کرد: هماهنگی لازم برای تامین سوخت ادوات کشاورزی و فعالیت کمباین داران جهت برداشت محصول گندم در این شهرستان انجام شود.

در پایان این جلسه وظایف هرکدام از ادارات عضو مشخص و مقرر شد و کمیته بحران جهت جلوگیری از هرگونه آتش سوزی و اقدام فوری در آتش سوزی ها تشکیل گردید که گندم مازاد کشاورزان را سیلوی طلای زرد و ۲ مرکز خرید اداره تعاون روستایی خریداری می کنند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق و وجود ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان در مجموع ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار