استاندار کرمانشاه:
استاندار کرمانشاه گفت: طبق گزارش مسوولان امور آب استان، برای تابستان امسال شرایط اطمینان‌بخشی در خصوص تامین آب شرب مورد نیاز خواهیم داشت هر چند که همراهی همه مدیران و مردم در استفاده بهینه از منابع آبی ضروری است.
کد خبر: ۱۰۹۹۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ 04 April 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه «محمد طیب صحرایی» در جلسه قرارگاه عملیاتی آب شرب استان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در چند روز گذشته در تعریض و عمق بخشی مناسب به کانال حفر شده در مجاورت سرریز سد کیلانبر شهرستان روانسر اظهار داشت: خوشبختانه این موضوع یک کار خوب و به موقعی بود که دنبال و پیگیری شد و نتایج موثری برای استان به همراه داشت.

وی بیان داشت: این اقدام از ایجاد اتفاقات ناگوار در منطقه جلوگیری کرد در حالی که هرگونه آسیب به سد می توانست خسارت غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: اقدامی که برای حفظ سد کیلانبر روانسر انجام گرفت، باید خیلی زودتر انجام می شد زیرا هرکاری در موقعیت و زمان خودش انجام نشود بدون تردید می تواند با اتفاقات ناگوار همراه باشد.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: باید علل کوتاهی این اقدام بررسی شود و اگر افرادی در این زمینه کوتاهی داشته اند، برخورد اداری شود.

مقام عالی استان، انجام هرکاری در زمان خودش را اولویت و وظیفه مهم مدیران دانست و عنوان کرد: همه مدیران موظف هستند که به مجموعه های تحت مدیریتی خود اشراف کامل و دقیق داشته باشند تا از هرگونه آسیب در سال‌های بعد جلوگیری شود.

سد کیلانبر روانسر در جهت مدیریت خروجی آب و مهار حادثه احتمالی برای سازه سد طی چند روز گذشته با حضور میدانی استاندار و مدیران استان تعریض و عمق بخشی شد.

پس از مدیریت و بازدید میدانی استاندار کرمانشاه از حوضچه سوم سد کیلانبر روانسر و دستورات وی، حفر کانال در مجاورت تاج سد با یک تلاش جهادی طی ۶ ساعت به نتیجه رسید و نگرانی‌ها را از بارش های پیش رو و احتمال حادثه برای سد کاهش داد.

این کار با هدف کاهش احتمال حادثه برای سازه سد صورت گرفت تا تخلیه آب سرعت بگیرد و فشار پشت سد به حداقل برسد.

حفر این کانال به این دلیل دارای اهمیت بالایی است که ‌طبق اعلام هواشناسی، با بارش های پیش رو حجم قابل توجهی از آب وارد سد خواهد شد و این موضوع وقوع حادثه را محتمل کرده بود که با حفر و تعمیق کانال، شرایط به سمت پایداری و ثبات پیش رفته است و اکنون حتی اگر بارندگی و سیلاب های فراتر از انتظار سبب شکست در سد شود، ضرر احتمالی کمتر خواهد بود.

سد کیلانبر در حدود ۱۲ کیلومتری شهر روانسر قرار دارد و سه حوضچه آن در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت دارد. ظرفیت این سد پس از بارندگی های پرحجم اخیر پر شده است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی آب منطقه ای سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد منابع زیرزمینی کرمانشاه و در مقابل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب از این منابع برداشت می‌شود، که به معنی ۱۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت است.

در نتیجه این وضعیت سطح آب زیرزمینی در همه دشت های استان کاهش یافته و توسعه و بهره‌برداری از آبخوان ۱۳ دشت از ۲۳ دشت استان که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از سطح کل دشت ها را در بر می گیرند؛ ممنوع است.

در استان کرمانشاه حدود ۱۷ هزار حلقه چاه وجود دارد که پنج هزار حلقه آن غیرمجاز است؛ نه تنها هیچ محاسبه دقیقی از برداشت آب از چاه های غیرمجاز وجود ندارد که هنوز هم کنتور هوشمند بر روی بسیاری از چاه های مجاز نصب نشده و همین موضوع امکان تخلف و اضافه برداشت را برای کشاورزان متخلف آسان کرده است.

این استان در مجموع ۱۳ سد و هزار و ۷۷۰ کیلومتر رودخانه دارد که ۲۰۰ کیلومتر آن در داخل شهرهای استان است

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار