معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از وجود یونیت دندانپزشکی در ٣۵ تا ۴٠ درصد روستاهای استان خبر داد و گفت: خوشبختانه در سطح استان کرمانشاه هیچ موردی از مسمویت گروهی دانش آموزان در مدارس گزارش نشده اگر چه برخی در فضای مجازی شایعاتی منتشر می کنند.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳ 28 February 2023
به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه « محمد ابراهیم شیکبا» در نشست خبری با اصحاب رسانه از فعالین ٩۴٣ واحد بهداشتی درمانی در ١۴ شهرستان استان خبر داد و اظهار کرد: در سطح شهرها و روستاها سعی کردیم استقرار رایانه و اتصال به اینترنت در تمام مراکز درمانی در سطح شهرها و روستاها را در دستور کار قرار دهیم 
و خوشبختانه ظرف این چند سال از ۴۵۰ روستای بدون دسترسی به اینترنت به ۸۳ روستا رسیدیم. 
 
وی در ادامه به تمام کارهای زیرساختی در بحث پزشک خانواده شهری در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اشاره کرد و افزود: این طرح در سه مرحله در کشور انجام خواهد شد که کرمانشاه جزو شهرهای مرحله اول برای اجرا است همچنین پوشش ایمن‌سازی و واکسیناسیون کودکان زیر ۶ سال در استان ۹۹.۸ درصد بوده و پوشش واکسیناسون کرونا در دوز اول و دوم بالای ۹۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال انجام شد که سه میلیون و ۶۵۰ هزار دوز نوبت یک تا چهار تاکنون تزریق شده است.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: تا کنون ۳۸۸ هزار نمونه پی سی آر (pcr) از جمعیت استان گرفته شده که حدود ۱۳۱ هزار واحد آن مثبت بوده است مجموعا ۸۲ هزار نفر بستری و سه هزار و ۲۳۱ مورد هم فوتی کرونایی داشتیم.
 
وی از شناسایی سه هزار و ۴۹ مورد بیمار از ابتدای برنامه اچ آی وی (hiv) خبر داد و تصریح کرد: شیوع این بیماری ۶.۲ در هر ۱۰ هزار نفر است و طرح شناسایی افراد مبتلا به این ویروس از سال ۷۶ آغاز به کار کرده است، افراد مبتلا به این ویروس با درمان به موقع و مستمر می‌توانند ازدواج کنند و صاحب فرزند سالم شوند، ۹۶ درصد افراد مبتلای شناسایی شده تحت پوشش درمان هستند و در این زمینه هر ساله رتبه اول یا رتبه دوم به کرمانشاه تعلق می گیرد. 
 
وی گفت: از ابتدای برنامه شناسایی افراد مبتلا به این ویروس، ۱۳۲ مادر باردار شناسایی شدند که تمامی نوزاد آنها سالم به دنیا آمدند همچنین ۲ مرکز سلامت ویژه زنان برای خانم‌هایی با مشکلات رفتاری وجود دارند که در این مراکز ۷۸۲ فرد تحت نظر هستند و زنان از برنامه های سلامت محور استقبال کردند، در این مراکز مشاوره معاینات مامایی، مشاوره روانشناسی، پزشک عمومی دوره دیده، متخصص و فوق تخصص وجود دارد. 
 
شکیبا سل، سالک، تب مالت و طغیان آب و غذایی را شایع ترین بیماری های موجود در استان اعلام کرد و گفت: طغیان آب و غذایی خود شامل چندین نوع بیماری مانند وبا و بیماری های اسهالی می شود، در سال ۱۴۰۰، ۱۲۴ نفر مبتلا به سل، ۱۶۰ نفر مبتلا به سالک، ۴۱۴ نفر مبتلا به تب مالت و ۴۵۶ نفر مبتلا به بیماری های طغیان آب و غذایی شدند همچنین در ۶ پایانه مرزی استان کرمانشاه پایگاه‌های بهداشت دایر است و غربالگری بیماری های واگیر و واکسیناسیون در این پایگاه ها انجام می شود.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطر نشان ساخت: در زمینه غربالگری در بیماری‌های غیرواگیر تلاش‌های خوبی صورت گرفته، ۵۲ درصد از جمعیت ۳۰ سال به بالا یعنی حدود ۶۵۵ هزار نفر در زمینه بیماری های قلبی و عروقی غربالگری شدند، ۵۰ درصد از جمعیت ۵۷۴ هزار نفری بین ۳۰ تا ۷۰ سال نیز برای سرطان سینه غربالگری شدند و از غربالگری انجام شده ۲۰۹ مورد افراد مبتلا به سرطان شناسایی شدند، به علاوه ۶۰ درصد جمعیت هدف زنان بین ۳۰ تا ۶۰ سال در زمینه سرطان دهانه رحم غربالگری انجام شده که موجب شناسایی ۲۰ مورد شد. 
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: ۱۰۰ درصد نوزادان در زمینه کم کاری تیرویید غربالگری انجام شده. کم کاری تیرویید در نوزادان باعث عقب ماندگی ذهنی می‌شود و هیچ علایمی ندارد و زمانی خودش را نشان می‌دهد که دیگر دیر شده است.
 
وی به وضعیت نامناسب در زمینه جوانی جمعیت در اشاره کرد و گفت: باید اقدامات عملی در این زمینه انجام شود. در سال ۹۹، tfa(میزان باروری کل) ۱.۴۴ در ۱۴۰۰ این عدد به ۱.۵۱ رسید و برای حفظ جمعیت حداقل باید به ۲.۱ برسد. کارهای خوبی در این زمینه در استان اتفاق افتاده و قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه تشکیل شد، همچنین ۴۶.۸ درصد جمعیت استان میانسال و ۱۱.۹ سالمند هستند که بیش از هشت تا ۹ سال دیگر وقت داریم تا کاری انجام دهید
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار