به بهانه انتخابات سازمان نظام مهندسی استان قزوین؛
آیا مهندسان قزوینی فقط به سازمان خود می اندیشند و یا اینکه در فکر افزایش جایگاه اجتماعی خود هستند؟
کد خبر: ۱۰۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳ 11 October 2015
مهندسی انتخابات مهندسین قزوینیبه گزارش تابناک از قزوین، 16 مهر ماه روز انتخابات سازمان نظام مهندسی استان قزوین بود، روزی که نه فقط برای 8500 مهندس استان بلکه برای همه اقشار و اصناف قابل مشاهده و لمس بود و به نوعی همه مردم شهر درگیر ان بودند.

با گذری در سطح شهر قزوین و حتی شهرهای اطراف و مشاهده تابلو و بیلبورد های تبلیغاتی، حضور در ستادهای انتخاباتی مهندسین در سطح شهر، ورق زدن مطبوعات و رویت آگهی های انتخاباتی، باکس های تبلیغاتی قزوین امروز و سایت های خبری، پیامک های تبلیغاتی و خیلی ابزار های تبلیغاتی دیگر که همه و همه برای انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان قزوین صرف شده بود، تبلیغاتی که هنوز هم بعد از برگزاری انتخابات در جای خود باقی است.

بگذریم از هزینه های گزاف تبلیغاتی مهندسان عزیز؛ و بپردازیم به چرایی این اتفاق که برخی از دوستان مهندس آن را در استان باب کردند.

وقتی در کنار عموم جامعه قرار می گرفتیم به خصوص عوام جامعه می پنداشتند که انتخابات شورای شهر و یا مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است، از بس که تبلیغات و فضا سازی صورت گرفته بود.

اما همه این ابزار های تبلغیاتی و این همه حجم وسیع تبلیغات توقعی دیرینه را در دل دلسوزان مذهب و فرهنگی شهر زنده می گرد که چرا یک گوشه ای خیلی کوچک از این همه فضاسازی در ایام دهه فجر، هفته دفاع مقدس، شهادت ها و مناسبت هاس ملی مذهبی صورت نمی گیرد.

توقعی که در سال جاری از سوی مسوولان مطرح شد ولی هیچ عکس العمل اجرایی ای برای آن رخ نداد.

یک فرضیه در چرایی این رخ داد وجود داد که ملموس تر و قابل قبول تر است و آن هم کسب جایگاه اجتماعی بالای مهندسین در سطح شهر و استان برای حضور در صحنه های بالاتر و انتخابات دیگر و مطرح شدن است.

طرحی که سال ها قبل سکاندار سازمان نظام مهندسی استان قزوین ارایه کرد و با صرف هزینه های تبلیغاتی وسیع جواب داد و حالا مهندس فرخ زاد علاوه بر حضور در سازمان نظام مهندسی و کسب اعتماد و انتخاب مهندسین در کرسی شورای شهر حضور دارد.

انتصابات سال های اخیر در استان نشان داده که مهندسین قزوینی برخواسته از دل سازمان نظام مهندسی حالا در عرصه های مدیریتی استان از شورای شهر گرفته تا ادارت کل( از قبیل مسکن، راه و شهرسازی) حضوری فعالی دارند.

این فرضیه نشان داد که چگونه یک مهندس ساختمانف عمران، برق و ... با حضور در عرصه انتخابات درون سازمانی و تبلیغات وسیع برون سازمان نه به کرسی هیات مدیره سازمان بلکه به کرسی ها و عرصه های بالاتر و بزرگتر می اندیشند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ ابزار تبلیغاتی دریغ نمی کنند.

فرضیه ای که بسیار قابل قبول است و کسی نمی تواند کمترین تلاشی در رد آن داشت چرا که 8 هزار و 500 نفر مهندس در استان می توانند در انتخابات سازمان نظامی مهندسی ساختمان استان شرکت کنند پس برای جلب نظر این تعداد مهندس برای یک پست درون سازمان بعید می دانم این همه تبلیغات نیاز باشد.

مهندس مهدی عبدالرزاقی رئیس هیات اجرایی انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در گفت و گوی اختصاصی با برنا گفت:پس از سه ماه فعالیت هیات اجرایی انتخابات و ثبت نام حدود 100نفر ،با ابلاغ بخشنامه جدید و انصراف کاندیداها ، صلاحیت 83 نفر از واجدین شرایط مورد تایید قرار گرفت و اعضای سازمان نظام مهندسی می‌توانند به این 83نفر که اسامی‌شان در نشریات به چاپ رسیده است رای بدهند.

رییس هیات اجرایی انتخابات گفت: حدود 8500 نفر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند که با توجه به شیوه نامه برگزاری انتخابات، اعضایی که حق عضویت سال 1393 خود را پرداخت کرده اند می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند و رای خود را به صندوق بیندازند.

اين‌بار طرح ممنوعيت چند شغله بودن از سوي عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي خبرساز شد. آنهم درباره كاركنان و مسئولان وزارت كشور، شهرداري‌ها و شوراي شهر كه قصد شركت در انتخابات نظام مهندسي را دارند.

موافقان تصمیم وزير راه و شهرسازی معتقدند اصولا فردي كه در يكي از دستگاه‌هاي دولتي مشغول فعاليت است، لزومي به حضور او در نظام مهندسي نيست، چراكه از هر دو وظيفه خود باز خواهد ماند.

وزير راه با مبنا قرار دادن طرح ممنوعيت چند شغله بودن تعداد زيادي از كانديداهاي انتخابات نظام مهندسي را رد صلاحيت كرد و تعدادی نیز خود انصراف کردند.
دستوری که سد بزرگی سر راه اهداف برخی از مهندسین نهاد و ادامه فرضیه ما را برای آنان کمرنگ تر کرد.

دستوری که مهندس فرخ زاد آن را عادلانه ندانست و گفت: برای احترام به رای مردم شورای شهر را انتخاب می کنم.

مهندس فرخ زاد در واپسین روزهای انتخابات انصراف اجباری داد و بین نظام و صحن شورای شهر خدمت به مردم را برگزید.

فردی که آغاز گر طرح صعود به کرسی های بالتر بود خود نیز این غائله را به اتمام رساند. فردی که در دوران مسولیت خود در اکثر برنامه های فرهنگی و عمومی شهر و استان حضوری فعالی داشت و جایگاه اجتماعی نظام مهندسی را با تبلیغات وسیع به اوج خود رساند.

خارج از متن:

مهندس فرخ زاد فردی آرام و متین است و خیلی هم قابل احترام و بنده به عنوان یک عضو کوچکی از رسانه درس های زیادی از مهندس یاد گرفته ایم، فردی که برخلاف اکثر مدیران همیشه در دسترس بوده و با یک تماس می توان با او ارتباط گرفت.

حتی اگر مهندس قادر به پاسخگویی شما و هر شماره ناشناس دیگری باشد بعد از فراغت از کار با شما تماس خواهد گرفت، اقدامی که شایسته تقدیر است.

به حر حال امیدوارم مهندس یک روزی در جاهای بالاتر در حال خدمت رسانی به مردم باشد چرا که او توانایی این کار را دارد و فردی بسیار قابل احترام است.


علیرضا جلالی: روزنامه نگار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار