استاندار کرمانشاه با اشاره به برای اجرای طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادین متجاهر در کرمانشاه در آستانه نوروز، گفت: جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر به هیچ عنوان نباید یک کار مقطعی و جزیره‌ای باشد.
کد خبر: ۱۰۹۳۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱ 22 February 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا محمدطیب صحرایی، امروز(دوم اسفند) در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، با اشار به آمار بالای معتادان متجاهر در کرمانشاه، گفت: تک تک این افراد فرزندان کرمانشاه هستند که می‌توانستند کارگر و کارمند و صنعتگر و ... باشند و امروز گرفتار اعتیاد شده‌اند و نباید به سادگی از کنار اعتیاد آنها عبور کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح جمع ‌آوری و ساماندهی معتادین متجاهر در کرمانشاه در آستانه نوروز، گفت: قرار است با مسئولیت سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نهادهای مختلف با تقسیم کار در موضوع جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر ورود کرده و کار را در ابعاد مختلف پیگیری کنند تا حداکثر ظرف مدت دو هفته به نقطه جمع آوری معتادین متجاهر برسیم.

صحرایی با بیان اینکه جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر به هیچ عنوان نباید یک کار مقطعی و جزیره‌ای باشد، بلکه باید یک کار فرآیندی بوده که با برنامه ریزی همراه باشد، تصریح کرد: مطلقا حرف ما این نیست که معتادین متجاهر را مقطعی و به مناسبت در پیش بودن نوروز جمع آوری کرده و مثلا در یک سوله نگهداری کرده و بعد از اتمام تعطیلات نوروز آنها را دوباره به شهر برگردانیم.

وی با بیان اینکه برای مقابله با اعتیاد در کرمانشاه نیاز به بسیج گسترده امکانات داریم، ادامه داد: این طرح باید با در نظر گرفتن تمامی الزامات حقوقی در برنامه اجرا قرار بگیرد و لازمه اجرای صحیح آن برخورد زنجیره‌ای است، به این معنا که در ضمن جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر، با توزیع کنندگان مواد مخدر به عنوان مهمترین حلقه برخورد جدی شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه برای مقابله با اعتیاد باید از ظرفیت‌های مادی و معنوی سپاه کرمانشاه کمک بگیریم، گفت: قرار نیست معتادان متجاهر شش ماه بعد از جمع آوری باز هم به همان شکل به شهر برگردند.

صحرایی افزود:  در این طرح معتادین متجاهر باید از نظر سن، تحصیلات، تاهل و ... تفکیک شده تا پس از سم زدایی برای بکارگیری آنها در حرفه های مختلف و آسان برنامه داشته باشیم و آنها را به حال خودشان رها نکنیم.

 وی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت های بهداشت و درمان برای درمان معتادین متجاهر استفاده کنیم تا بتوانیم یک کار الگویی خوب در حوزه مقابله با مواد مخدر داشته باشیم، افزود: باید ضمن استفاده از امکانات استانی، برای جذب اعتبارات ملی برای مقابله با این چالش اجتماعی تلاش کنیم.

وی اقداماتی مثل استفاده از ظرفیت جامعه هنری و هنرمندان را برای مقابله جدی با اعتیاد ضروری عنوان کرد و افزود: در این راستا با تهیه مستندهایی از چگونگی نجات افراد از دام اعتیاد می توان در راستای کاهش آمار اعتیاد در استان و حتی کشور گام برداشت.

وی با اشاره به اهمیت پای کار آوردن خیرین در راستای مقابله با اعتیاد، گفت: با فرهنگ سازی می توانیم نذورات و هزینه‌های مراسم شادی و عزا را به حوزه مقابله با اعتیاد بیاوریم و با فرهنگ سازی به جایی برسیم که خانواده ها مثلا خرج ازدواج و یا مراسم گرامیداشت عزیز تازه درگذشته خود را صرف نجات جان و یا حتی یک وعده تغذیه افراد گرفتار در دام اعتیاد کنند.

صحرایی با بیان اینکه در ساماندهی معتادین متجاهر باید مهارت افزایی آنها در اولویت باشد، گفت: معتادین متجاهر باید از ماه سوم و چهارم پاک شدن خود مشغول به کار در طرح‌های خدماتی، کشاورزی ، صنعتی و ... شوند. باید با طراحی کارهای ساده و کار درست کردن برای بهبودیافته های از اعتیاد، از گرفتار شدن دوباره آنها در دام اعتیاد جلوگیری شود.

وی ادامه داد: متاسفانه گروهی از معتادین متجاهر خواهران و دختران ما هستند که برای رهایی این عزیزان هم باید ترجمه دخترانه طرح ساماندهی معتادین متجاهر را تهیه و اجرایی کرده و مثلا با سرگرم کردن بهبود یافته‌ها به مشاغل ساده‌ای مثل دوخت و دوز و ... از رفتن دوباره آنها به سراغ اعتیاد جلوگیری کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مقابله با موادمخدر در استان جدیت لازم را دارد، گفت: اگرچه حل معضل اشتغال و مشکلات معیشتی دغدغه جدی استان است، اما برای موفقیت در حوزه اشتغالزایی باید ریشه‌ای کار کرده و در وهله اول با جمع آوری معتادان متجاهر نگذاریم فرزندان دیگر کرمانشاه به دام اعتیاد بیافتند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اعتیاد می تواند همه افراد در هر شکل و شمایلی را درگیر خود کرده و تنها خاص یک طبقه خاص اجتماعی نیست، تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال جدید و نیز حفظ اشتغال موجود در وهله اول نیاز داریم جامعه را سالم سازی کنیم، چون هرکدام از معتادین متجاهر در عین حال که خودشان می‌توانستند یک نیروی شاغل باشند که آسیب دیده اند، می‌توانند دیگر فرزندان ما را هم گرفتار اعتیاد کنند.

وی با اشاره به ضروری بودن مقابله با معتادان متجاهر در سطح شهر برای زیبا کردن چهره شهر، گفت: اگر گردشگری و یا سرمایه گذاری به استان بیاید و معتادین متجاهر را در سطح شهر ببیند، قطعا نه فقط خودش در آینده به منظور سرمایه گذاری و گردشگری به استان باز نخواهد گشت، بلکه چهره کرمانشاه را نزد دیگر گردشگران و سرمایه گذاران غبارآلود خواهد کرد.


شهرداری باید تکلیف زباله گردی در کرمانشاه  را مشخص کند

صحرایی اشاره‌ای هم به ضروری بودن مقابله با زباله گردها در شهر کرمانشاه داشت و گفت: شهرداری باید تکلیف زباله‌گردی در کرمانشاه را مشخص کرده و اینطور نباشد که بعد از جمع آوری معتادین متجاهر عده دیگری به این سمت بیایند.

صحرایی ادامه داد: آموزش و پرورش باید فرهنگیان را برای فرهنگ سازی در زمینه مقابله با اعتیاد به صورت جدی پای کار بیاورد تا با ایجاد یک فضای فکری مناسب و آشناسازی دانش آموزان دبیرستانی، از گرفتار شدن آنها در دام اعتیاد جلوگیری کند.


با مدیرانی که بدون دلیل موجه در جلسات حاضر نباشند، برخورد اداری خواهد شد 

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در ادامه مسئولین ادارات و نهادهای استان را ملزم به حضور در جلسات استانداری دانست و گفت: در جلسات بعدی با مدیرانی که بدون دلیل موجه در جلسات حاضر نباشند، برخورد اداری خواهد شد.

 صحرایی توضیح داد: در جلسات استانداری تصمیمات مهم استان گرفته می شود و عدم حضور مدیران در این نشست‌ها سبب می‌شود بعدا نتوانیم آنها را ملزم به پاسخگو بودن بدانیم.

وی تاکید کرد: از هفته آینده مدیران و مسئولان ادارات و نهادهای استان مگر در مواردی که ماموریت ویژه خارج از استان داشته و یا جلسه قابل توجه دیگری داشته باشند، می توانند نماینده به جلسات بفرستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار