کد خبر: ۱۰۹۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵ 20 February 2023

برنامه سفر 3 روزه به کاشان

سفر به مقاصد مهم گردشگری در داخل کشور برای تمام افراد جذاب و لذت‌بخش است. کاشان نیز یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی ایران می‌باشد که دارای جاذبه‌های بسیاری است. گردشگران با رزرو هتل در کاشان می‌توانند به‌راحتی از جاذبه‌های تاریخی این شهر بازدید نمایند. کاشان شهری با قدمت، هفت هزار ساله بوده که با وجود تپه سیلک، یکی از با اصالت‌ترین شهرهای ایران و جهان می‌باشد.

شهر کاشان، کلکسیونی از خانه‌های قدیمی و تاریخی را در خود جای داده که هر کدام از این خانه‌ها دارای معماری بی‌نظیر و منحصر به فردی است. باغ زیبای فین نیز از باغ‌های زیبای ایرانی است که در فهرست یونسکو به‌ثبت رسیده است. سفر به کاشان و رزرو هتل در کاشان با یک برنامه مشخص باعث می‌شود تا لذت تفریح و گشت و گذار در این شهر چندین برابر شود. در ادامه با برنامه سفر 3 روزه به کاشان با ما همراه باشید.

روز اول سفر به کاشان

باغ فین کاشان

در نخستین روز سفر، باغ فین کاشان را به‌عنوان اولین بازدید از جاذبه‌های کاشان، قرار می‌دهیم. این باغ ایرانی دارای آب و هوایی بسیار مطبوع و دلچسب است. باغ در محله‌ای به‌نام فین در شهر کاشان قرار دارد. قدمت باغ فین و بناهای موجود در این باغ به دوران صفویه می‌رسد. در دوران صفوی تاجگذاری شاه اسماعیل، در این باغ برگزار شده است.

مساحت باغ ۲۳ هزار مترمربع می‌باشد که دارای یک حیاط مرکزی بوده که دیواری با برج‌های استوانه‌ای این حیاط را محصور کرده است. باغ فین با آب بسیار زیادی آبرسانی می‌شود و یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری در شهر کاشان می‌باشد.

در این باغ، حمام فین کاشان قرار دارد که یکی از حمام‌های قدیمی به‌شمار می‌رود و به‌خاطر قتل امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار، به‌شهرت رسید و در لیست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو قرار گرفت که می‌توان در سفر به کاشان از آن بازدید نمود.

تپه سیلک

پس از بازدید از باغ فین، تپه سیلک را برای بازدید انتخاب می‌کنیم. سیلک، اولین تمدن ایران در کاشان است. این منطقه قدمتی حدود هشت هزار ساله دارد که به نوعی خرابه‌های زیگورات باستانی ایران به‌شمار می‌رود. کهن‌ترین مردم صحرانشین در تپه سیلک زندگی می‌کردند که آثار باقی مانده از آن زمان در این تپه کشف شده است. این منطقه یکی از محوطه‌های باستان‌شناسی در کشور می‌باشد که قدیمی‌ترین سکونتگاه در ایران بوده است.

خانه‌های تاریخی کاشان

خانه‌های تاریخی کاشان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است که در برنامه سفر به کاشان در روز اول قرار می‌گیرد. قدمت تاریخی این خانه‌ها مربوط به دوران قاجار و زندیه می‌باشد.

خانه طباطبایی‌ها

یکی از مجلل‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان، خانه طباطبایی می‌باشد که گردشگران را به خود جذب می‌کند. این خانه دارای ۴۰ اتاق بوده که در دوران قاجار بنا شده است و معماری زیبای آن از نکات جالب توجه این بنا می‌باشد. مساحت این خانه حدود ۴ هزار و ۷۰۰ متر است و دارای بخش‌های بیرونی، اَندرونی و مخصوص خدمه تقسیم‌بندی شده است.

برنامه سفر 3 روزه به کاشان

خانه عباسیان

یکی دیگر از خانه‌های قدیمی کاشان که چند فیلم تلویزیونی در آن ساخته شده، خانه عباسیان است. این خانه مساحتی ۷۰۰۰ متری دارد و از ویژگی‌های خاص این خانه، معماری درون‌گرا و قرینه بودن آن می‌باشد که می‌توان در سفر به کاشان از این بنا بازدید کرد.

خانه بروجردی

خانه بروجردی‌ها شباهت زیادی به خانه طباطبایی‌ها دارد و داستان این شباهت از این قرار است که پسر آقای بروجردی، شیفته دختر خانواده طباطبایی شده و شرط آنها برای ازدواج دخترشان، ساخت خانه‌ای دقیقا همانند خانه خودشان است.

خانه منوچهری

در بین خانه‌های قدیمی و تاریخی کاشان، خانه منوچهری محبوبیت زیادی دارد. قدمت این خانه مربوط به دوران صفویان است و در دوران قاجار به‌دلیل آسیبی که در زلزله دیده، مورد بازسازی قرار گرفته است.

روز دوم سفر به کاشان

آتشکده نیاسر

در روز دوم سفر، از بازدید آتشکده نیاسر شروع می‌کنیم. نیاسر در ۳۰ کیلومتری و در شمال غرب کاشان قرار گرفته است. آتشکده نیاسر یا چهارطاقی نیاسر، یک بنای قدیمی و باستانی بوده که یادگار دوران ساسانی می‌باشد و یکی از قدیمی‌ترین و سالم‌ترین آثار تاریخی ایران است. طبق گفته محققان، این بنا را اردشیر بابکان موسس سلسله ساسانی ایجاد کرده است.

غار نیاسر

غار نیاسر در فاصله کمی از روستای نیاسر قرار گرفته که ۳۰ کیلومتر با کاشان فاصله دارد. بسیاری از محققان بر این باورند که قدمت غار رئیس به دوران اشکانیان می‌رسد. اما باستان شناسان با کشف اشیاء ارزشمند، معتقدند که این غار مربوط به دوران ساسانی و سلجوقی است. غار رئیس یکی از باشکوه‌ترین سازه‌های انسان بوده که پژوهشگران و محققان پس از سالها مطالعه از عمر این غار، هنوز دلیل ساخت آن را نتوانستند پیدا کنند. قدمت تاریخی این غار به دو هزار سال پیش می‌رسد.

باغ و آبشار نیاسر

از جاهای دیدنی در سفر به کاشان، باغ و آبشار نیاسر است. باغ سرسبز و باطراوت نیاسر با جوی‌هایی که از چشمه اسکندر سرچشمه می‌گیرد، زیبایی این باغ را دوچندان کرده است. در میان باغ، کوشکی وجود دارد که یادگار به جا مانده از دوران صفویان است. ارتفاع این آبشار به ۲۵ متر می‌رسد. از آثار دیدنی در میان‌ راه، آسیاب آبی نیاسر است.

برنامه سفر 3 روزه به کاشان

بازار کاشان

پس از نیاسر به بازار سنتی کاشان می‌رویم. در هر بخشی از این بازار سنتی، صنفی خاص فعالیت می‌کنند. مثلاً در بخشی از آن مسگر‌ها و در بخشی دیگر رنگرز‌ها و در قسمت دیگر این بازار اصنافی همچون کفش دوز، بزاز و خیاط مشغول به کار هستند. از این بازار می‌توان سوغات مخصوص کاشان مانند شیرینی و حلویجات را تهیه کرد.

قدمت بازار سنتی کاشان به دوران قاجار برمی‌گردد که در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. این بازار به‌خاطر شرایط سیاسی و صنایع ملی کشور ثبات خوبی پیدا کرد و به‌همین دلیل در بازار کاروانسرا، تیمچه و بازارچه‌های زیادی به وجود آمد. بازار سنتی کاشان در زمان صفویان رونق بسیاری داشته و به‌خصوص در زمان حکومت شاه‌عباس اول، توریست‌ها و جهانگردان زیادی از این بازار بازدید می‌کردند.

طراحی زیبا و منحصر به فرد این بنا در سرتاسر ایران بی‌نظیر بوده و بیشتر از ۱۲۰ غرفه کوچک و بزرگ در آن مشغول به فعالیت هستند. در بین این غرفه‌ها و دکان‌ها چند کاروانسرای بزرگ در برابر یکدیگر با چهارسوی بلند و سقف‌دار نیز قرار دارد. هر کدام از این غرفه‌ها روبه صحن و حیاط کاروانسرا، در و پنجره‌ای دارند.

کاروانسراهایی که در بازار سنتی کاشان ساخته شده از جاذبه‌های این بازار به‌شمار می‌رود. از مهمترین کاروانسراها می‌توان کاروانسرای زغالی‌ها، کاروانسرای نو و کاروانسرای میرپنج را نام برد. اهمیت آنها به این دلیل است، که تاجران بزرگی برای خرید به این بازار می‌آمدند و در این کاروانسراها اقامت می‌کردند. نزدیک بودن این کاروانسراها به دروازه اصلی شهر، دلیل اقامت این تاجران بوده است.

روز سوم سفر به کاشان

قمصر کاشان

قمصر یکی از شهرهای نزدیک به کاشان است که در فصل بهار مراسم معروف گلاب‌گیری در آنجا برگزار می‌شود. شهر قمصر دارای جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز می‌باشد که در سفر به کاشان می‌توان از اماکنی همچون موزه گلاب، سرای خاتون قمصر و باغ پرندگان دیدن کرد.

روستای ابیانه

روستای ابیانه در ۸۰ کیلومتری قمصر قرار گرفته و بارزترین ویژگی آن، خانه‌های پلکانی این روستای است. خانه‌ها با پوششی از خاک سرخ، زیبایی خاصی به روستا بخشیده است. از جاذبه‌های دیدنی این روستا مسجدجامع، امامزاده شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی و آتشکده روستا می‌باشد که در سفر به کاشان می‌توان از آنها بازدید نمود.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار