استان ایلام با این طرح از بن بست اقتصادی خارج و ایران را در یک موقعیت استراتژیک برای رقابت اقتصادی با کشورهای منطقه قرار می دهد که این مهم به طور مستقیم در تامین منافع ملی کشور موثر خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 11 October 2015
به گزارش تابناک ایلام ، تشکیل مناطق آزاد تجاری به منظور فراهم کردن امکانات دستیابی به توسعه ملی و راهیابی به بازارهای جهانی از طریق بهره گیری از مزیت های نسبی بازرگانی، تولیدی و حقوقی این مناطق، شیوه ای است که بسیاری از کشورهای جهان به آن اقدام کرده اند.
 
هدف اصلی از راه اندازی مناطق آزاد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه جذب و تشویق سرمایه های خارجی، توسعه صادرات، ایجاد درآمد ارزی، اشتغالزایی، انتقال فناوری و برپایی نمایشگاه ها بوده است که در ایران نیز مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر همین اساس شکل گرفته اند.

مناطق آزاد تجاری دارای انواع مختلفی همچون مناطق ویژه اقتصادی، بندر آزاد، مناطق پردازش اقتصادی و مناطق پردازش صادراتی هستند.
ایجاد مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در ایران با برخورداری از معافیت های گمرکی و مالیاتی و سایر امتیازات قانونی با توجه به عضو نبودن کشور در سازمان تجارت جهانی و استفاده نامطلوب از ظرفیت موافقتنامه های تجاری بین المللی و منطقه ای می تواند در جذب سرمایه گذاری خارجی و شکل گیری تولید صادراتی بسیار تعیین کننده باشد.
این مناطق به شرط وجود زیرساخت های فیزیکی و قانونی مناسب با معافیت حقوق و عوارض گمرکی مربوط به مواد اولیه و سایر کالاهای واسطه ای زمینه جذب سرمایه های خارجی را فراهم کرده و به دنبال تحقق اهدافی همچون توسعه صادرات، انتقال تکنولوژی، ایجاد اشتغال، ایجاد درآمدهای ارزی و رشد اقتصادی هستند.
تسهیلات پیش بینی شده در مناطق آزاد شامل آزادی مشارکت سرمایه گذاری خارجی 100 درصد، معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی، صدور ویزا برای خارجیان در مبادی وروی، آزادی خروج کامل سرمایه گذاری خارجی و سود حاصل از آن، خدمات بانکی بین المللی، فروش یا اجاره بلند مدت زمین به سرمایه گذاران خارجی برشمرد.
با توجه به حضور کمرنگ ایران در اقتصاد جهانی ایجاد مناطق آزاد به عنوان عاملی موثر در جهت جبران فرصت های از دست رفته و توسعه صادرات مورد توجه دولتمردان در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفته و تاکنون چندین منطقه آزاد تجاری و صنعتی در ماکو، ارس، اروند، قشم، چابهار، انزلی، هامون، پارسیان و کیش راه اندازی شده است.
مرزهای استان ایلام نیز در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به حضور رژیم دیکتاتوری بعث عراق همواره به عنوان یک تهدید برای نظام اسلامی شناخته می شد که در پی سقوط صدام حسین مناسبات جمهوری اسلامی ایران با این کشور وارد مرحله تازه ای شد.
استان ایلام با داشتن 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در طول دهه گذشته به مهم ترین کانون تردد زوار به عتبات عالیات کشور عراق و صادارات کالا به این کشور تبدیل شده و در این میان مرز 220 کیلومتری شهرستان مهران با عراق این مرز را در جایگاه ممتازی قرار داده است.
مردمان ایلام در طول سالیان متمادی مراودات تجاری بسیاری با استان های هم مرز در کشور عراق داشته و با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی مبادلات بسیاری میان مردمان دو سوی مرز در جریان بوده است.
خروجی مهران از فعال ترین مرزهای رسمی ایران است که نزدیکی به شهرهای مذهبی کشور عراق این مرز را به یکی از مهم ترین کانون های آمد و شد زایران و صدور کالا به کشور عراق تبدیل کرده است.
مرز مهران در سال ۱۳۸۲ با پیشنهاد وزارت امور خارجه کشور از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مرز بین المللی شناخته شد.
تبدیل این شهرستان به منطقه آزاد تجاری و صنعتی همواره از خواسته های مردم استان ایلام بوده که از دولت های مختلف مطالبه کرده اند که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید این آرزوی دیرین مردم ایلام محقق شد.
رئیس جمهوری 17 اردیبهشت امسال لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران را که پیش از این به تصویب هیات دولت رسیده بود، به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و هم اکنون این طرح باید به تایید نهایی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی نیز برسد.
یک از مهم ترین تاثیرات راه اندازی مناطق ازاد تجاری و صنعتی اثرگذاری آنها بر روابط سیاسی میان کشورهای هم مرز است.

*** معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام معتقد است: استان ایلام با این طرح از بن بست اقتصادی خارج و ایران را در یک موقعیت استراتژیک برای رقابت اقتصادی با کشورهای منطقه قرار می دهد که این مهم به طور مستقیم در تامین منافع ملی کشور موثر خواهد بود.

حسین کلانتری تاکید کرد: هیات های سیاسی و تجاری عراقی در طول 2 سال اخیر به طور مستمر از استان بازدید کرده و بیش از پیش با مزیت های استان برای توسعه روابط آشنا شده اند و در دیدار های مختلف آمادگی خود را برای گسترش مبادلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اعلام کرده اند.

وی یادآور شد: یکی از لوازم مورد نیاز برای گسترش مبادلات میان ایلام با استان های عراقی راه اندازی کنسولگری این کشور در ایلام است که امیدواریم هرچه سریع تر موافقت طرف های عراقی و وزارت خارجه جمهوری اسلامی حاصل شود تا زمینه تسهیل در روابط فراهم آید.

معاون استاندار ایلام به امنیت بسیار بالای مرزهای این استان با کشور عراق اشاره کرد و ادامه داد: تنها در ایام اربعین سال گذشته بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از مرز بین المللی مهران بدون رخ دادن کوچکترین معضل امنیتی به شهرهای مذهبی عراق مشرف شدند که همین موضوع مقام های دو کشور را برای توسعه امکانات در این مرز راغب کرده است.

کلانتری گفت: بدون شک راه اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران بیش از پیش استان ایلام را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار می دهد و ره آوردهای بسیاری به ویژه در حوزه اشتغالزایی و رونق فضای کسب و کار استان به همراه دارد.

*** رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز گفت: دولت تدبیر و امید در سفر به استان ایلام نشان داد که توجه ویژه ای به رفع مشکلات مختلف استان داشته که نمونه بارز آن تبدیل مهران به عنوان منطقه آزاد تجاری و صنعتی است.

یارالله نصیری با اشاره به موقعیت خاص استان از لحاظ داشتن ذخایری چون نفت، گاز، انرژی افزود: تصویب منطقه آزاد تجاری مهران تاثیر بسیار زیادی در رونق سرمایه گذاری داشته و ضمن توسعه صادرات غیر نفتی، موجبات حضور بیشتر سرمایه گذاران و ایجاد اشتغال را برای استان در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد: اجرایی شدن این مهم علاوه بر کمک به رشد پایدار اقتصادی، افزایش سطح درآمد و کاهش نرخ بیکاری برای صنعت و تولید استان بازدهی فزاینده به همراه دارد.
نصیری یادآور شد: با توجه به پیگیری های مدیریت ارشد استان به ویژه استاندار و همچنین نظر مثبت دولت این امیدواری وجود دارد که هر چه زودتر مجلس نیز با تصویب آن موافقت کند.

وی با اشاره به اینکه این مهم ظرفیتی بسیار خوب و مناسب برای جذب سرمایه گذاران خواهد بود، افزود: این استان با توجه به مزیت های خاص خود می تواند به عنوان یکی از گزینه های مناسب ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی نقش قابل ملاحظه و موثری به منظور حضور موفقیت آمیز کشور در عرصه تجارت جهانی و کمک به توسعه صنعتی استان و کشور ایفا کند.
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: امیدواریم با تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران از سوی مجلس شورای اسلامی، زمینه پیشرفت، توسعه و شکوفایی استان ایلام بیش از پیش فراهم شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار