شیرینی‌های ایرانی زبانزد خاص و عام هستند. این خوراکی‌های خوشمزه در کشور ما تنوع بالایی دارند که هر کدام به خطه خاصی تعلق دارد. در این مطلب به سراغ شیرینی‌های مخصوص ایران رفته‌ایم تا شما را به صورت مجازی با اسم انواع شیرینی ایرانی ، ظاهر و تاریخچه آن‌ها آشنا کنیم.
کد خبر: ۱۰۹۲۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱ 13 February 2023

شیرینی لوز تبریز
لوز یکی از انواع شیرینی‌های مخصوص تبریز است که عموما طعم زعفرانی دارد. روش درست کردن این مدل شیرینی بسیار آسان بوده و اصلی‌ترین ترکیبات آن شکر و شربتی است که قوام آمده است. در کنار آن مقدار زیادی بادام نیز استفاده شده و باعث شده تا علاوه بر طعم خوبی که دارد، برای بدن بسیار مقوی باشد. از آنجایی که طعم لوز بسیار شیرین است، برای افرادی که قند خون بالایی دارند، مناسب نخواهد بود.

طرز تهیه شیرینی لوز زعفرانی • غذاپز

 

نان برنجی کرمانشاه

شیرینی ایرانی,نان برنجی کرمانشاه,خرید انواع شیرینی ایرانی

نان برنجی سوغات اصلی کرمانشاه است. این شیرینی برای اولین بار به دلیل سفرهایی که افراد شیعه به کربلا داشتن پخته شد. این افراد نیازمند یک آذوقه برای ادامه مسیر خود بودند که در عین انرژی بالا، سبک و قابل حمل باشد. با این شرایط نان برنجی با استفاده از آرد برنج در کرمانشاه پختهو از آن زمان به عنوان سوغات این منطقه در نظر گرفته شد. طرز تهیه شیرینی برنجی با روغن مایع یا با استفاده از فر امکان پذیر است.

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی حرفه ای و خوشمزه زعفرانی خانگی

 

قطاب یزد

قطاب یزد,شیرینی مخصوص ایرانی,خرید آنلاین شیرینی ایرانی

گلوله‎های خوشمزه یزدی نیز یکی دیگر از انواع شیرینی‌های سنتی ایرانی است که طرز تهیه آن بسیار آسان است. قطاب با استفاده از خرده‌های شیرینی درست شده و به صورت توپ‌های کوچک درون روغن داغ سرخ می‌شوند. این شیرینی هم به عنوان سوغات یزد و هم به عنوان یک شیرین کننده در کنار چای یا پذیرایی از مهمان بهترین گزینه خواهد بود.

طرز تهیه قطاب یزدی - درکام

 

باقلوای یزدی
باقلوای یزدی، یکی از شیرینی‌های مخصوصی است که با پودر پسته، بادام یا خرده‌های شیرینی درست می‌شود. این مدل از شیرینی، به صورت لوزی‌های کوچکی درست شده و در کنار هم قرار می‌گیرند. معروفیت این باقلوا به گونه‌ای است که اغلب مردم آن را به عنوان سوغات یزد استفاده می‌کنند. طعم باقلوا بسیار شیرین است و یک انتخاب مناسب در کنار قهوه یا چای خواهد بود.

طرز تهیه باقلوا یزدی - درکام

 

شیرینی پادرازی قزوین

شیرینی پادرازی قزوین,خرید آنلاین انواع شیرینی‌های ایرانی

می‌خواهیم سری به شهر قزوین بزنیم. پادرازی نام یکی از شیرینی‌های اصیل این شهر ایران است که معمولا در کنار نوشیدنی‌های داغ سرو می‌شود. این شیرینی هم درون شیرینی فروشی‌ها و هم در منازل قابل پخت است. اغلب در شیرینی فروشی‌ها برای شیرین‌تر شدن، از شربت بار استفاده می‌شود. پادرازی در شهرهای دیگر نیز با دستورات متفاوت تهیه می‌شود اما اصالت آن به قزوین برمی‌گردد.

طرز تهیه شیرینی پادرازی اصل قزوین خوشمزه وسنتی مرحله به مرحله

 

نان چایی قزوین
نان چای نیز یکی دیگر از شیرینی‌های معروف شهر قزوین است. در سال‌های دور این شیرینی به صورت کاملا سنتی تهیه می‌شد و تا امروز نیز در بسیاری از منازل طبخ می‌شود. اما به دلیل استقبال بهتر مردم از این مدل شیرینی، بسته‌بندی‌های آن را نیز درون برخی از مغازه‌ها و حتی شیرینی فروشی‌های سنتی نیز خواهید دید.

دستور پخت شیرینی نان چای قزوینی | طرز تهیه شیرینی نان چای قزوین

 

شیرینی مشهدی

شیرینی مشهدی,خرید آنلاین شیرینی مشهدی,انواع شیرینی ایرانی

این شیرینی را با نام مربایی نیز می‌شناسند. موارد مصرف آن نیز هم در مراسمات غم است و هم شادی... در این مدل از شیرینی که اصلیت آن به مشهد برمی‌گردد از یک لایه مربا یا مارمالاد در ببین دو لایه شیرینی خشک استفاده می‌شود. این شیرینی ابتدا در کشور اتریش و لینتس تولید شد و پس از آن به کشور ایران وارد شد.که این نوع شیرینی در شیرینی فروشی کوک پرطرفدار است.

طرز تهیه شیرینی آلمانی و نکات کلیدی پخت بهتر

 

شیرینی لطیفه
لطیفه همانطور که از نامش پیداست بسیار نرم بوده و از دو لایه شیرینی کیکی و پفکی نرم تشکیل شده که یک لایه خامه آنها را به هم متصل کرده است. روی این دو لایه پودر قند پاشیده شده است. شیرینی لطیفه مخصوص به شهر خاصی نیست و در میان انواع شیرینی‌ های تر قرار می‌گیرد.

طرز تهیه شیرینی لطیفه تبریز :: شیرینی عید نوروز :: نرم و خوشمزه

 

شیرینی نوقا تبریز
یکی از شیرینی‌های معروف شهر تبریز، نوقاست. محصولی که در زبان تبریزی به آن لوکا نیز گفته می‌شود. این شیرینی سنتی، را می‌توانیم یکی از قدیمی‌ترین محصولات مربوط به شهر تبریز بدانیم که معنی نام آن درخشش و نور روشن است. نوقا دارای طعم‌های متفاوت گردو، وانیل، پسته، آجیل و شکلات است و با هر ذائقه و سلیقه‌ای سازگار خواهد بود. برای تهیه آن تنها از شکر، آب، گلوکز، مغز گردو، بادام درختی، بادام هندی، پسته، فندق، سفیده تخم مرغ، گلاب و آرد گندم استفاده می‌شود.

خرید و قیمت نوقا پسته ای 450 گرمی سوغات تبریز کیفیت عالی | ترب

 

تر حلوای شیراز
در میان انواع شیرینی‌های خوش طعم ایرانی، ترحلوای شیراز نیز یکی از بهترین‌هاست. شیرینی که در آن از آرد برنج، زعفران، هل و گلاب استفاده شده و بافتی نیمه جامد دارد. این شیرینی یکی از سوغاتی‌های معروف شیراز بوده و در کنار چای یا قهوه سرو می‌شود.

طرز تهیه ترحلوای شیرازی برای افطار با فیلم مراحل

 

باقلوای تبریز
به جز شهر یزد، تبریز نیز در تولید باقلوا بسیار مشهور است. قدمتی 500 ساله در پشت این شیرینی تبریز وجود داشته و البته در میان مردم ترک زبان بسیار معروف است. در باقلوای ترکی انواع و اقسام مغزها استفاده شده و البته یک مایع شیرین کننده بسیار غلیظ نیز برای درست کردن آن استفاده می‌شود. در نهایت نیز پودر هل طعم آن را تکمیل می‌کند. باقلوای ترکی در قزوین، ارومیه و ترکیه نیز به میزان زیاد تولید می‌شود.

طرز تهیه باقلوای تبریز - سیری در ایران

شیرینی‌های ایرانی در همین چند مورد خلاصه نمی‌شود و تعدادشان بسیار بیشتر است. روش پخت بسیاری از مواردی که عنوان شد، بسیار ساده بوده و می‌توان به راحتی آنها را در منزل تهیه کرد. اما اگر قصد خرید شیرینی‌ها را به صورت آماده دارید، می‌توانید روی خدمات اسنپ فودبرای خرید آنلاین شیرینی حساب کنید.همچنین اگر در شهرتان شیرینی مخصوصی دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید و از طعم و ویژگی‌هایش برایمان بگویید.

 

 

برچسب ها: شیرینی ، ایران ، گردشگری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار