عضو هیات رییسه و نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل سومین پژوهشگاه علوم پزشکی کشور در تبریز نیازمند تقویت اعتبارات از سوی دولت و وزارت بهداشت است.
کد خبر: ۱۰۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹ 10 October 2015

به گزارش تابناک تبریز محمدحسین فرهنگی روز جمعه در همایش رابطان دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان سراسر کشور در تبریز افزود: این پژوهشگاه در حوزه های نانو، بیو و تحقیقات گیاهی فعالیت خواهد داشت.
وی ادامه داد: در سال های اخیر دانشگاه ها و مجامع علمی کشور در توسعه دانش فناوری و تولید علم حرکت برجسته و شاخصی داشته اند که می توان افق های بسیار روشنی را برای کشور تصور کرد.
فرهنگی اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حوزه دانش و تکنولوژی موفق عمل کرده و توانسته است به موضوعی که مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کرده اند به خوبی وارد شده و زیرساخت های آن را فراهم کند.
وی گفت: شناسایی خلاها در حوزه های مختلف به ویژه در بخش های تولیدی و صنعتی و ارایه نسخه برای حل و رفع آنها از سوی جهاددانشگاهی را مهم ارزیابی کرد.
رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این همایش بابیان اینکه خون بند ناف، خونی است که درجنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد و غنی از سلول های بنیادی است، گفت: پس از تولد نوزاد می توان سلول های بنیادی موجود در خون باقیمانده بند ناف را استخراج و به مدت طولانی نگهداری کرد.
نجف قراچورلو ادامه داد: با استفاده از سلول های بنیادی به دست آمده از خون بند ناف می توان در آینده بسیاری از بیماری های لاعلاج خود فرد یا نزدیکان وی را مداوا کرد.
وی با اشاره به فعالیت پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در خصوص تشکیل بانک اختصاصی خون بند ناف در کشور، گفت: در این بانک، خون بندناف با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنان ذخیره سازی می شود.
رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی افزود: در این بانک خانواده ها در صورت تمایل می توانند خون بند ناف نوزاد خود را برای فرد دیگری که نیازمند است و از نظر ژنتیکی با نمونه سازگاری دارد را، اهدا کنند.
قراچورلو گفت: تا کنون یکهزار و 500 نمونه خون بند ناف در استان جمع آوری شده و پیوندهای موفقی نیز برای درمان بیماران انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
ما منتظر اعتبارات هستیمخ. البته مدیریت هم شرطه ها، دکتر صومی کمی به دانشگاه وقت بزار.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار