کد خبر: ۱۰۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷ 09 October 2015

دلواپسان نافرجام مجلس نهم که یکی پس از دیگری طرح ها و پروژه هایشان یا لو رفته و یا با شکست مفتضحانه رو به رو می شود اما همچنان مذبوحانه تلاش می کنند تا در این عرصه همچنان بر کرسی مندرس سیاست دگم و جزم اندیشانه خود باقی بمانند و پروژه تازه آنها خط دادن به متخصصین رو به روی بهارستان بود که تجمع اعتراض آمیز و بدون مجوز به برنامه برجام داشتند آنها می گفتند که هدف ما لغو تحریم ها نیست چرا که دستگاه دیپلماسی و گروه مذاکره کننده هسته ای از برخی خطوط قرمز گذشته اند و با این اوصاف نه چرخ سانتریفیوژ هسته ای می چرخد و نه چرخ اقتصادی که این توجیهات ناموجه و نافرجام با تلاش و ساماندهی نیروی انتظامی خاتمه یافت و معترضین به تحصن خود پایان دادند اکنون به ضرس قاطع مشخص است که تحصن کنندگان از بزرگان و نواب خلف خود در بهارستان فرمان برده اند طوری که میرکاظمی وزیر اسبق نفت و صنعت و معدن آن مرد که رفته است برای تحصن کنندگان به ایراد سخنرانی و آرام کردن فضا پرداخته بود و حمید رسایی و حسینیان و زاکانی و بذر پاش و کوثری از دیگر نواب و خط دهنده اعتراض کنندگان به توافق برجام هستند که باعث بلواچه در فضای داخلی مجلس و چه در خارج مجلس می باشند که به انحاء و دلایل مختلف اگر چه فرمایشات پیامبر گونه و حکیمانه مقام معظم رهبری برای همگان فصل الخطاب است اما این گروه و طیف دلواپس سازم مخالفت و جدایی سرزده و می زنند و محتمل است که تا پایان کار این مجلس همچنان بر این خواسته ناخواسته و بی حاصل خود سماجت ورزیده و ادامه خواهند داد و اصرار شاگردان متحصن آنها مخالفت کردن نمایندگان و نواب خلف خویش در مجلس و تصویب نکردن و مخالفت با طرح توافق برجام بود که متأسفانه خواسته آنها رأی نیاورد و یک فوریت برجام با 19 صفحه در مجلس رأی آورد و خواسته آنها ناکام ماند.

روح الله حسینیان که چندی پیش از خلف صالح خود بعد از دو سال سکوت خبری به نیکی تمجید کرده بود گویا فراموش نموده است آن دولتی که ادعا می کرد و مدعی بود که پاک ترین دولت تاریخ است اکنون مدیران ارشد آن دولت یا در زندان هستند یا آن سوی آب ها می باشند.

این نظریه اصالت تصوری یا ایده آلیستی ایشان در باب تغییر و سکون است و یا اعتقادش به اصالت طبیعت و از این دو ضابطه خارج نیست چرا که ضابطه اصالت تصوری می گوید هر تغییر سیاسی را متوقف کنید تغییر شر است و سکون ایزدی چون که تغییری که اکنون بعد از 8 سال سکون در سیاست خارجی کشور پیش آمده است و منجر به توافق بزرگ تاریخی قرن شد به مذاق ایشان و دلواپسان هم طیف شان در بهارستان به هیچ وجه سازگار نیست چرا که به زعم ایشان هرگونه تغییر را می توان متوقف کرد اگر دولت به سواد یا نسخه دقیق اصل یعنی صورت یا مثال شهر مبدل گردد اگر کسی (تحصن کنندگان چند روز پیش مقابل بهارستان) بپرسد چگونه این کار عملی است پاسخ می شنود: باز گردید به طبیعت دولت نهم و دهم و استراتژی و تاکتیک و راهکارهای ناکارآمد و معکوس این دوره ها بازگردید به وضع اصلی خلفایمان، وضع بدوی یا اولیه ای که موافق طبیعت دهک های پایین جامعه و برداشتن فاصله طبقاتی و کم کردن سینوسی خط فقر بنیان نهاده شده بود و بنابراین با ثبات و پایدار بود و باید در نقطه مقابل این تصور و باور این طیف گفت باز گردند به دور زدن قانون، احمدی نژادی محوری و بالا و بالا رفتن تصاعدی فساد و فقر و فحشا و حکومت حزبی جاهلان بسیار بر فرزانگان اندک به زعم اینگونه استدلال ها برنامه سیاسی و اقتصادی پوپولیستی احمدی نژاد نه تنها به هیچ وجه بر برنامه های اجتماعی و بنیادین دولت سازندگی و برنامه فرهنگی و اندیشه محور دولت اصلاحات و برتوتالیتاریسم برتری اخلاقی ندارد بلکه در اساس و بنیاد مخالف و پارادوکس آنهاست مدت ها پس از تذکرات اسفندیار رحیم مشایی و بقایی درباره خصلت ارتجاعی برخی از آموزه های جمهوری و قوانین و القا کردن مکتب ایرانی و دولت بهار هنوز این گرایش در ذهن این جریان انحرافی پابرجاست پس چگونه این سوال در اذهان تحصن کنندگان مقابل بهارستان ایجاد نشده است که دارند که از چه فکر و مسلکی دستور و فرمان می برند؟ و این جای تأمل بسیار دارد آنها در سناریوی آخر خود جلیلی را به میدان مبارزه با مخالفان سکون و بازی بزرگان دیپلماسی و تغییر فرستادند که در این پروژه هم ناکام ماندند و اگر چه روی صورت سعید جلیلی کلوزآپ نمودند تا شاید سخنان او یخ بغض فرومانده در گلوهایشان را آب کند، اما نه تنها آب نشد بلکه بعضی خشمگین هم به آن اضافه شد

جلیلی مرد میانسال 47 ساله ای است که پس از علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته ای ایران شد. او از حلقه نزدیکان محمود احمدی نژاد بود. سعید جلیلی تحصیلات دانشگاهی خود در مقطع دکتری را در رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) گرفته و در دانشگاه امام صادق (ع) به تدریس «دیپلماسی پیامبر» می پردازد. علاوه بر جلیلی، علی باقری معاون و سخنگوی او در هیأت مذاکره کننده اتمی ایران نیز دانش آموخته دانشگاه امام صادق (ع) است. دیگر اعضای تیم مذاکره کننده جلیلی عبارتند از: علی اصغر سلطانیه، محمد هادی زاهدی وفا، مهدی صفری، سید عباس عراقچی، مهدی محمدی و محمد جمشید. نخستین بار نام سعید جلیلی پس از انتخاب محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 در عرصه عمومی مطرح شد. او از گزینه های تصدی وزارت امور خارجه ایران در کابینه احمدی نژاد بود، اما سرانجام این صندلی به منوچهر متکی رسید که خود رئیس ستاد انتخاباتی علی لاریجانی رقیب انتخاباتی احمدی نژاد بود. جلیلی معاون وزیر امور خارجه در امور اروپا و آمریکا شد که از حساس ترین مناصب در این وزارتخانه پس از وزیر است. البته جلیلی پیش از آن نیز در وزارت امور خارجه مسئولیت هایی به عهده داشت.

اولین گفتگوی تیم هسته ای جلیلی در ژنو با خاوریر سولانا مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شد، اما خیلی زود در سومین دور مذاکرات در ژنو، سولانا جای خود را به کاترین اشتون دیپلمات بریتانیایی داد و سلسله دیدارهای بی پایان و بی نتیجه سعید جلیلی و کاترین اشتون آغاز شد. در دوره ریاست جلیلی بر تیم مذاکره کننده هسته ای، عملاً سیاست تقابل با غرب دنبال شده نتیجه ای جز صدور چندین قطعنامه علیه ایران در بر نداشت.

و مخالفت او با برنامه برجام و توافق بزرگ قرن با این ادعا که توافق کنندگان و مذاکره کنندگان از بعضی خطوط قرمز گذشته اند چهره او را بیشتر برای مردم و سیاسیون روشن و آشکار کرد که به قول دکتر ظریف در جواب این ادعا بگذارید سریال و پرونده آلماتی را باز نکنیم که چه گذشته است بر روند پرونده هسته ای در زمان ایشان و من هیچ مصاحبه ای در زمان ایشان نکرده ام.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار