رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، توسعه و ترویج کشت قراردادی در کشور را یکی از برنامه‌های مهم دولت در حوزه کشاورزی دانست و گفت: تامین نهاده‌ها، بیمه محصولات، خرید محصول با قیمت بیشتر و حذف دلالان از مزایای کشت قراردادی است.
کد خبر: ۱۰۸۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳ 22 December 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «علی چاله‌چاله» با اشاره به محسنات دیگر کشت قراردادی افزود: کشت قراردادی ضامن تولید پایدار است و با همکاری شرکت های خصوصی، غله و وزارت جهاد کشاورزی شرایطی بوجود آمده تا ضمن حمایت از کشاورزان در خصوص تامین نهاده ها و بحث بیمه محصولات خرید محصولات نیز تسهیل شود و دست دلالان از بازار تولید محصولات کشاورزی کوتاه شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به کشت گندم در استان با تاکید بر کشت قراردادی نیز اشاره کرد و گفت: امسال پیش بینی شده ۹۸ هزار هکتار گندم آبی در استان کرمانشاه کشت شود و با تدابیر اتخاذ شده انتظار می رود استقبال خوبی از طرف کشاورزان استان جهت کشت قراردادی گندم آبی بعمل آید.

وی با اشاره به ویژگی های کشت قراردادی گندم آبی، تصریح کرد: در شیوه نامه کشت قراردادی، کشاورز پس از مراجعه به سایت شرکت بازرگانی دولتی ایران و یا مراکز جهاد کشاورزی و دانلود اپلیکیشن مربوطه و ثبت مشخصات خود در سامانه شرکت غله، و ثبت و امضای الکترونیکی قرارداد بین اداره کل غله و خدمات بازرگانی و کشاورز، قرارداد چاپ شده را به همراه سفته ها که یک و نیم برابر ارزش پولی است که در هنگام تحویل محصول دریافت خواهد کرد به کارگزار جهت اخذ کود تحویل می دهد.

چاله‌چاله افزود: در قرارداد منعقده ۱۰۰ درصد بهای کود ازته توسط کشاورز پرداخت می گردد اما ۵۰ درصد بهای کود فسفاته و ۵۰ درصد بهای کود پتاسه به صورت نقد توسط کشاورز پرداخت می گردد و مابقی از بهای گندم تحویلی کشاورز در فصل خرید کسر و تسویه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیمه نامه نیز به صورت الکترونیک بدون نیاز به سفته صادر می‌گردد، اضافه کرد: ۲۰ درصد سهم بیمه کشاورزانی که از کشت قراردادی استفاده می کنند کمتر از دیگر کشاورزان است.

چاله چاله در ادامه گفت: همچنین به ازای هر تن محصول گندم تحویلی به مراکز خرید ۱۰۰ هزار تومان به عنوان کرایه حمل به کشاورز تعلق می گیرد و گندمکار آبی در قالب کشت قراردادی به ازای تحویل هر کیلوگرم گندم ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت دریافت خواهند کرد.

وی از کشاورزان استان درخواست کرد با توجه به محدودیت زمانی برای انعقاد کشت قراردادی هرچه سریعتر ضمن مراجعه به کارشناسان پهنه مراکز دهستانها و نصب اپلیکیشن مربوطه کشت قراردادی گندم آبی را جهت برخورداری از مزایای آن انجام دهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار