عدم مقبولیت یک مدیر در بین کارکنان یک دستگاه اداری و اجرایی علاوه بر دلسردی و ایجاد یاس و نا امیدی پرسنل،باعث بازدهی پایین و به تبع آن پایین آمدن میزان بهره وری در آن دستگاه یا سیستم اداری می شود.
کد خبر: ۱۰۸۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲ 13 December 2022

تابناک ایلام ، سعید صید یوسفی :: یکی از آفت های جامعه ما سهم وسهم خواهی و گروکشی های سیاسی متعاقب برگزاری انتخابات از سوی طرفداران و اعضا ستاد های انتخاباتی کاندید پیروز است که البته این امر در استان ما بدلیل نگاه سنتی و طایفه ای نمود بیشتری دارد.

از تقسیم پستهای مدیرتی توسط نمایندگان مجلس و لابی گریهای قوی برای تصاحب پست های ارشد مدیریتی گرفته تا معرفی و بالابردن وزن افرادی که هیچ درک و فهمی از مدیریت نداشته ولی صرفا"بدلیل همسویی و همراهی با ستادهای انتخاباتی جریانهای سیاسی در راس مدیریت یک دستگاه اجرایی قرار می گیرند که البته این وضعیت مختص یک دولت خاص نبوده و در دولت های مختلف که روی کار آمده اند کم و بیش وجود داشته است.

انتظاری که از آقای رئیس جمهور بعنوان کسی که خود دوره ای ریاست قوه عدلیه را برعهده داشتند این بود که در چینش و انتخاب مدیران ارشد،میانه وتا پایین ترین سطح مدیریتی، جانب انصاف و عدالت رعایت می گردید و بدون نگاه حزبی و محفلی و فقط براساس شایستگی تعهد وتخصص مدیران را انتخاب می نمودند  تا اینگونه در میانه راه مجبور به تغییر نمی شدند.

از همان روزهای تشکیل ستادهای انتخاباتی و سبقت گرفتن افراد از هم برای مسئولیت های مختلف در ستاد ها و تشکیل انواع و اقسام ستادها با عناوین مختلف و صدور احکام گوناگون و متعدد برای روُسای ستادها معلوم بود که قصد و نیت برخی از این افراد صرفا" 《فی سبیل الله 》نبوده و برای این روزها دندان طمع تیز کرده بودند تا به نان ونوایی رسیده و از این نمد کلاهی نصیبشان بشود.

اصولا" لازمه انتخاب مدیران علاوه بر شایستگی،درایت و پاکدستی؛دارا بودن حسن شهرت،مردم داری،درک صحیح از سیستم و پرسنل تحت امر و مهمتر از همه مقبولیت در بین کارکنان آن مجموعه می باشد.

عدم مقبولیت یک مدیر در بین کارکنان یک دستگاه اداری و اجرایی علاوه بر دلسردی و ایجاد یاس و نا امیدی پرسنل،باعث بازدهی پایین و به تبع آن پایین آمدن میزان بهره وری در آن دستگاه یا سیستم اداری می شود.

مدیری که درطی فقط چندماه از آغاز دوران مدیریتی خود با اقدامات و رفتار خارج از عرف و خارج از قانون، موجبات نارضایتی گسترده کارکنان را فراهم نموده نه تنها زمینه پویایی و شکوفایی را در دستگاه تحت مدیریت خود بوجود نخواهد آورد بلکه زمینه بروز آسیب های روحی و روانی و ایجاد جو متشنج در محیط کار را فراهم می نماید.

مسئولین امر باید در انتخاب و چینش مدیران نهایت دقت را بکار گرفته و در انتخاب مدیران زیر مجموعه خود فارغ از مسائل حزبی و گروهی،صرفا" کارآمدی و شایستگی افراد و مقبولیت آن فرد در بین پرسنل را ملاک قرار دهند وگرنه در اقدامات مخرب و خسارت بار چنین مدیرانی سهیم بوده و باید پاسخگو باشند.

برای درک دقیق موضوع و اهمیت آن رجوع کنیم به کلام امام علی(ع) در خصوص توصیه حمکرانان به کارگزاران، آنجا که در فرمان استانداری مصر به مالک اشتر فرمودند:"در کارهای کارگزارانت اندیشه و تأمّل کن و پس از آزمودنِ آنها، ایشان را به کار گمار و به صرف جانبداری یا علاقه به کسی او را عهده‏‌دار کاری مکن؛ زیرا این دو، کانونِ انواع ستم و خیانت است. کارگزاران خود را از میان افراد با تجربه و آبرومند و خاندان‏‌های‏ نیک و خوشنام‏ و پیشگام در اسلام انتخاب کن."

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دروغ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
انتخاب جان سلام علیکم
حاشیه نرو لوپ کلام دنبال حذف چه کسی وقدرت گرفتن چه کسی هستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
جناب دروغ!کسی که با رانت، ریاوتزویر بر جایی تکیه داده به این راحتی حذف نمی شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار