مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی از لزوم کاهش ۶۰۰ میلیون مترمکعبی برداشت منابع آب زیرزمینی در محدوده زمانی هفت ساله خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۵۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵ 06 November 2022

به گزارش تابناک مرکزی،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به کاهش و کسری مخازن آب زیرزمینی استان گفت: سالانه حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب از ذخایر استان کم و جایگزین نمی‌شود که این امر تهدیدی برای دشت‌های استان مرکزی است.
آمره‌ای افزود: منابع آب زیرزمینی مثل دخل و خرج است که دخل آن از بارندگی‌ها و خرج آن از طریق چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات است بنابراین اگر دخل و خرج ما با هم مطابقت نداشته باشد مسلما کم می‌آوریم.او یادآورشد: در آب‌های زیرزمینی متاسفانه دخل ما جوابگوی خرج ما نیست و همین موضوع سبب شده است سالی حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب از سفره‌های آب زیرزمینی ما کم و دیگر جایگزین نشود و این یک خطری بزرگ محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی عنوان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده وضعیت کاهش آب‌های زیرزمینی رو به بهبودی است و به عبارتی جلوگیری از حفاری غیرمجاز و مهار برداشت‌ها سبب شد در سه تا چهار سال گذشته تقریبا ثبات نسبی در کاهش سطح آب زیرزمینی استان ایجاد شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی اضافه کرد: سال‌های گذشته سندی در استان تحت عنوان سند سازگاری با کم آبی تهیه شده و در کل کشور هر استانی برای خود این سند را تهیه کرده است، این سند تقریباً یک سند فرابخشی است و دستگاه‌هایی از جمله جهاد کشاورزی و صنعت و معدن، مجموعه وزارت نیرو، آب و فاضلاب، محیط زیست و شهرداری‌ها متولی اجرای این سند هستند.
آمره‌ای بیان کرد: بر اساس سند سازگاری با کم آبی هر دستگاه اجرایی وظایفی را عهده‌دار است که بر اساس برنامه‌های تدوین شده در سند، در ۷ سال باید در مجموع ۶۰۰ میلیون متر مکعب برداشت منابع آب زیرزمینی کاهش پیدا کند که همین امر سبب می‌شود با کسری مخزن در طی سال مواجه نشویم.او ادامه داد: پر کردن چاه‌ها، کنتورگذاری چاه‌ها، اجرای آبیاری‌های مکانیزه، اصلاح الگوی کشت در شهر‌ها، اجتناب از کشت چمن، شیوه‌های جدید آبیاری توسط شهرداری‌ها و در صنعت استفاده از بازچرخانی آب از جمله برنامه‌های سند سازگاری با کم آبی که هر دستگاهی متعهد به اجرای آن است.
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار