کد خبر: ۱۰۷۵۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲ 05 November 2022
 

رییس انجمن متخصصان داخلی درباره بیماری آنفلوانزا می گوید: علت اینکه احساس می کنیم امسال بیماری آنفلوانزا شیوع پیدا کرده و نسبت به سال های قبل بیشتر شده چون در دو سال قبل پیشگیری مردم بیشتر بود و ماسک می زدند و رعایت اصول بهداشت را داشتند. متاسفانه امروز اصول بهداشتی آنچنان رعایت نمی شود و به همین دلیل شیوع بالاست. آنفلوآنزا انواع و اقسام دارد که امروز چند مورد شیوع دارند.‌

به گزارش تابناک همدان، دکتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که بیماری آنفلوانزا شایعی که امروز در جامعه در حال گردش است از چه نوعی است؟ چرا در برخی از افراد با گلودرد و در برخی با اسهال و استفراغ بروز می کند؟ اظهار داشت:  نام مهم نیست ویروس آنفلوانزا هر دقیقه به شکلی در می آید و از نظر ژنتیک تغییر می کند در نتیجه ممکن است همینی که وجود دارد چند نوع ویروس باشد و نمی توان اسم خاصی گفت. ممکن است ان وان اچ وان باشد و می توان هر اسم دیگری گذاشت. این بیماری در ایران نهادینه شده و در فصل پاییز هر سال خودش را نشان می دهد.

وی افزود: علت اینکه احساس می کنیم امسال بیماری آنفلوانزا شیوع پیدا کرده و نسبت به سال های قبل بیشتر شده چون در دو سال قبل پیشگیری مردم بیشتر بود و ماسک می زدند و رعایت اصول بهداشت را داشتند. متاسفانه امروز اصول بهداشتی آنچنان رعایت نمی شود و به همین دلیل شیوع بالاست. آنفلوآنزا انواع و اقسام دارد که امروز چند مورد شیوع دارند.

وی در خصوص اینکه بیشترین شیوع با کدام نوع است؟ گفت: ان وان اچ وان و اچ ۵ شایعتر هستند.

دکتر خسرونیا در خصوص اینکه دوره بیماری چند روزه و علائم آن چگونه است؟ تصریح کرد: معمولا کسانی که گرفتار می شوند در ماه اول کمتر مجدد مبتلا می شوند چون بدنشان مقاوم است. اما اگر چند بار مبتلا شوند معمولا بهبودی بیش از چند روز طول نمی کشد. ولی در برخی از افراد به دلیل ابتلا به بیماری های زمینه ای و یا کهولت سن شاید روند بهبودی دو سه هفته ای طول بکشد یا شاید به علت گرفتاری های دیگر مجبور به بستری شدن در بیمارستان باشد. همانطور که امروز بخش های عفونی و ای سی یو در تمامی بیمارستان ها پر از بیماران آنفلوآنزا است.

دکتر خسرونیا در خصوص ابتلای مجدد نیز تصریح کرد: ممکن است یک ماه بعد مجددا مبتلا شوند و وقتی بدن رفته رفته ضعیف شد باز ابتلا پیش می آید.

وی در مورد اینکه آیا تزریق واکسن را توصیه می کنید؟بله حتما فصل پاییز مناسب است و افراد ضعیف و کودکان و کسانی که بیشتر آمادگی گرفتار شدن به بیماری را دارند بهتر است تزریق کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار