کد خبر: ۱۰۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ 07 October 2015

احد بهکش نوشهر

عضو نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل

مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در قالب مجمع عمومی این سازمان، شانزدهم مهرماه امسال هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره خود را برگزار خواهند کرد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی برآمده از دامان وزارت راه وشهرسازی در حالی بار دیگر شاهد انتخاب هیات مدیره استانها است که با ابلاغیه های وزیر مسکن و شهرسازی، حذف برخی از کاندیداها قبل از رقابت های انتخاباتی کلید خورد.

حذف مهندسان چند شغله

«عباس آخوندی» با دستاویز قراردادن تضاد منافع افراد چند شغله در راستای مبارزه با فساد اداری رایج و استناد به اخلاق حرفه ای با منع حضور کارکنان وزارت راه و شهرسازی ،شهرداری ها، وزارت کشور و شورای شهر و روستاها در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان ها،کوشید جایگاه مردمی و غیردولتی آن را تثبیت نماید.

انتخابات نظام مهندسی به عنوان یکی از بزرگترین انتخابات ارگان های غیردولتی- صنفی در سطح کشور به این دلیل دارای اهمیت است که هیات مدیره منتخب نقش های قابل توجهی درکار انتظام امور مهندسان و سیاست گذاری و نظارت بر ساخت و ساز استان دارد.

وظایف هیات مدیره نظام مهندسی

با نگرشی بر محدوده وظایف هیات مدیره، اعتلای حرف های مهندسی، ارتقای دانش فنی، دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه ای، همکاری با مراجع مسئول در کار ساختمان، قیمت گذاری خدمات مهندسی وخدمات کارشناسی مهندسی قابل مشاهده است.

در کنار این موارد می توان سایر دغدغه های اعضای این سازمان را نیز از طریق هیات مدیره پیگیر کرد. از اولویت های نخستین این اعضا مسئله اشتغال و درآمد زایی است که فعلا با روند رکورد ساخت و ساز، صدور خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه و تسهیل این مورد از طریق نظام مهندسی ساختمان می تواند در سرلیست برنامه های هیات مدیره آتی باشد.

در کنار این موارد مشکلات حقوقی ایجاد شده در فعالیت های مهندسان و نسبت نا متناسب احکام قضائی صادره با سطح درآمد مهندسان و نبود حمایت جدی سازمان نظام مهندسی در قبال احکام صادر شده، همواره اشتغال مهندسان را پراسترس کرده و اجبار انتخاب را بر اختیار حاکم کرده است.

ارتباط دوسویه مردم و نظام مهندسی

علی رغم اینکه نظام مهندسی ساختمان دارای تعریف صنفی وغیر انتفاعی است، اما ارتباط دوسویه عموم مردم در نقش سازندگان ساختمان با این سازمان قابل توجه هست. به همان نسبتی که اعضای نظام مهندسی با این سازمان همکاری و مراوده دارند به همان میزان قشری از همشهریان نیز در ارتباط با این سازمان هستند و نهایتا خریداران خدمات فنی و مهندسی هم ناگزیز تحت تاثیر هیات مدیره و نحوه مدیریت و سیاست گذاری خواهند بود.

علاوه بر بهره مندی مستقیم عموم مردم از نظام مهندسی ساختمان، میزان تاثیرگذاری این سازمان در بحث شهرسازی، طراحی شهری،ترافیک شهری و استاندارد سازی مصالح مصرفی نیز بسیار پررنگ است. در نتیجه این انتخابات اگرچه صرفا توسط مهندسان صورت می گیرد و لیکن نتایج آن در پیشرفت المان های شهری و رضایت مندی عموم از خدمات ارائه شده به شمار می رود.

نبود آشنایی مهندسان شهرستانی با کاندیداها

با توجه به برگزاری استانی انتخابات نظام مهندسی ساختمان و نبود آشنایی مهندسان شهرستانی از کاندیداها و برنامه و اهداف و کارنامه آنها و تاثیر آن در کاهش سطح مشارکت در انتخابات گذشته، می توان یکی از نقیصه های احتمالی تبدیل انتخابات مجلس از شهرها به سطح استان را در این انتخابات لمس کرد.

اما باید در نظرگرفت این دوره انتخابات بنا به وجود دنیای مجازی و استفاده قشر فرهیخته مهندسان از این فضا شاید شاهد تغییراتی در کمیت شرکت کنندگان و در هم شکستن قالب بندی معمول برگزیده ها باشیم. وجود گروه های متعدد مجازی با عضویت حداکثری اعضا در این فضا و شنیدن انتقادات و پیشنهادات و ارائه برنامه ها در فالب تبلیغات و پوستر ها مختلف با حداقل هزینه های تبلیغاتی سبب ساز برخی تغییر نگرش ها به نتایج شده است،که بیشتر ناشی از شفاف سازی مسایل و آگاه سازی از مشکلات و تبیین آینده شغلی برای چهار هزار عضو جدید نظام مهندسی هستند که از دوره قبل به این سازمان افزوده شده اند.

تبلیغات مجازی به عنوان رایج ترین و سهل ترین ابزار، امکان پرسش و پاسخ بین تمامی اعضا و علی الخصوص شهرستانی با کاندیداها را فراهم کرده و با استقبال مناسبی مواجه شده است. البته آفت شناسی فضای مجازی انتخابات نظام مهندسی ساختمان می تواند در انتخابات پیش روی مجلس نیز راهگشای فعالان انتخاباتی باشد.

تیم بندی های انتخابات نظام مهندسی استان

با در نظر داشتن موارد فوق و بازنگری فضای انتخاباتی موجود و بررسی شرایط منتخبان ادوار گذشته و نیز سیر تغییرات شاخصه های انتخاب هیئت مدیره ها از بدو تاسیس تاکنون می توان به معیارهایی رسید که به پیش بینی نتایج کمک کرده و علل چینش جریان ها را بیشتر مشخص کرد. به وضوح قابل مشاهده است که در سالیان اخیر سوق ترکیب اعضای هیات مدیره به سه قطب اصلی شامل نیرو های دانشگاهی، نیروهای دفاتر فنی و مشاوران حقوقی عضو سازمان و نیروهای مهندس شاغل در پست های دولتی متمایل بوده است. لیکن با حذف برخی کاندیداها با ابلاغیه های دولت از این اضلاع انتخاباتی و نبود توفیق دیگر نیروها از جمله مهندسان فعال در بخش خصوصی و پیمانکاری، این دوره انتخابات بین دو جریان اساتید دانشگاهی و فعالان دفاتر حقیقی و حقوقی عضو تقسیم خواهد شد. اگرچه در لیست 88 نفره کاندیداهای دارای صلاحیت هیات مدیره طیف های مختلف از اعضا حضور دارند و لیکن های جریان های مذکور دارای شانس موفقیت بیشتری هستند.

هرچند این مهندسی انتخابات در انتخابات مهندسان با تشکیل جریان های و تیم بندی ها از بروز«آسیب های شوخی با دموکراسی» خواهد کاست ولیکن احتمال انحصار گرایی و نبود شفافیت در فعالیت هیات رئیسه تک طیفی را شدیداً گوشزد می کند. در حالی که که یکی از بزرگترین انتقادات وارده به هیات مدیره فعلی نیز انتشار ندادن صورتجلسات هیات مدیره است که در سایر استان ها بصورت منظم منتشر می شود.

در نهایت امید هست در انتخابات مهرماه امسال، اعضای نظام مهندسی ساختمان به عنوان قلب تپنده کیفیت صنعت ساختمان بتوانند با گذر از جریان سازی ها و طیف بندی ها به انتخاب اصلح رسیده و با ایمن سازی ساختمان ها به عنوان ارزشمند ترین دارایی مادی خانواده ها آرامش روحی را به جامعه هدیه نمایند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار