طبق داده‌های موجود از ذخیره آب سد‌های مازندران در ابتدای آبان طی ۱۰ سال اخیر، کمترین میزان ذخیره آب پشت سد‌های مازندران مربوط به سال ۱۳۹۷ بود که ۱۲۰.۴ میلیون متر مکعب ثبت شده است. اما امسال در این مقطع زمانی این رقم به ۹۸ میلیون متر مکعب رسیده است
کد خبر: ۱۰۷۴۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷ 29 October 2022

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای مازندران،آمار‌های ثبت شده از میزان ذخیره آب پشت سد‌های مازندران نشان می‌دهد که کاهش بارندگی‌ها و کم شدن آورد آب رودخانه‌های استان طی ماه‌های اخیر و در ادامه خشکسالی‌های متوالی، ذخیره آب در مخزن سد‌های مازندران را به کمترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسانده است.

این گزارش حاکیست که داده‌های ثبت شده شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، تا تاریخ یکم آبان امسال مجموع ذخیره آب پشت سد‌های مازندران -به جز سد گلورد که هنوز به طور کامل آبگیری نشد-، در مخزن ۱۰ سد شهید رجایی، البرز، میجران، شیاده، برنجستانک، فریم‌صحرا، صلاح‌الدین‌کلا، سنبل‌رود، الیمالات و عباس‌آباد ۹۸.۴ میلیون متر مکعب است که کاهش ۳۵.۲ درصدی این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. مطابق آمار‌های موجود، آب ذخیره شده در مخزن این سد‌ها ابتدای آبان ۱۴۰۰ حدود ۱۵۲ میلیون متر مکعب بود.

استمرار روند نزولی ذخایر آبی استان

به گفته مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران میزان کنونی ذخیره آب در سد‌های مازندران پایین‌ترین میزان ثبت شده طی یک دهه اخیر است.

جواد طوسی می‌گوید: طبق داده‌های موجود از ذخیره آب سد‌های مازندران در ابتدای آبان طی ۱۰ سال اخیر، کمترین میزان ذخیره آب پشت سد‌های مازندران مربوط به سال ۱۳۹۷ بود که ۱۲۰.۴ میلیون متر مکعب ثبت شده است. اما امسال در این مقطع زمانی این رقم به ۹۸ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی درباره آمار مشابه ثبت شده مربوط به سال‌های گذشته اظهار می‌کند: مجموع ذخیره آب مخزن سد‌های مازندران در ابتدای آبان سال ۱۳۹۸ حدود ۲۲۰ میلیون متر مکعب بود که با توجه به شرایط ترسالی در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ با حدود ۵ درصد افزایش به ۲۲۳ میلیون متر مکعب رسید. اما شرایط بارندگی‌ها و خشکسالی سبب شد که در زمان مشابه پارسال به حدود ۱۵۲ میلیون متر مکعب کاهش یابد و امسال هم شاهد استمرار این روند نزولی هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار