رای عملکرد صحیح، بدن ما به ۱۳ ویتامین نیاز دارد.
کد خبر: ۱۰۷۳۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸ 24 October 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: از ۱۳ ویتامین مورد نیاز بدن، ۹ مورد آن محلول در آب و ۴ مورد نیز محلول در چربی است.
در حالی که مواد مغذی در مقادیر مختلف در غذا‌ها یافت می‌شود، برخی از افراد برای برآورده کردن نیاز‌های غذایی خود نیاز به دریافت مکمل‌های ویتامینی دارند.
به طور معمول، بیشتر ویتامین‌ها را می‌توان در هر زمانی از روز مصرف کرد، اما گفته می‌شود برخی از ویتامین‌ها در شرایط خاصی بهتر جذب می‌شود، به همین دلیل، خوب است بدانیم چگونه و چه زمانی مکمل مصرف کنیم تا جذب آن را افزایش دهیم.
ویتامین‌های محلول در آب
همانطور که از نام آن پیداست، ویتامین‌های محلول در آب، در آب حل می‌شود. به این ترتیب، لازم نیست آن را با غذا مصرف کنیم تا جذب شود.
۹ ویتامین محلول در آب وجود دارد که شامل ویتامین C به علاوه هشت ویتامین B:) B ۱ تیامین)، B ۲ (ریبوفلاوین)، B ۳ (نیاسین)، B ۵ (اسید پانتوتنیک)، B ۶ (پیریدوکسین)، B ۷ (بیوتین)، B ۹ (فولات) و B ۱۲ (کوبالامین) است.
ویتامین‌های محلول در آب باید به طور منظم مصرف شود، زیرا برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی، این دسته از ویتامین‌ها به راحتی در بافت‌های بدن ذخیره نمی‌شود. در عین حال، ویتامین‌های محلول در آب اضافی، از طریق ادرار دفع می‌شود، اما باز هم در مصرف آن‌ها احتیاط لازم است.
ویتامین C (اسید اسکوربیک)
ویتامین C نقش‌های حیاتی زیادی در بدن ما ایفا می‌کند. به عنوان مثال، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و برای ایمنی، همچنین برای ساخته شدن کلاژن و انتقال دهنده‌های عصبی موردنیاز است.
مکمل‌های اسید اسکوربیک دارای زیست فراهمی مشابه اسید اسکوربیک موجود در غذا‌هایی مانند میوه و سبزی است.‌
می‌توان مکمل‌های ویتامین C را در هر زمانی از روز، با غذا یا بدون غذا مصرف کرد، اگرچه مصرف اسید اسکوربیک همراه با غذا می‌تواند به کاهش عوارض جانبی احتمالی گوارشی ناشی از اسیدیته بالای آن کمک کند.
مکمل‌های ویتامین C را باید در مکانی خنک و تاریک نگهداری کرد، زیرا این ماده مغذی به گرما و نور حساس است.
ویتامین‌های گروه B
ویتامین‌های B به صورت جداگانه یا به عنوان مکمل‌های B کمپلکس و حاوی هر هشت ویتامین B در بازار موجود است.
از آنجایی که این گروه از ویتامین‌ها محلول در آب هستند، می‌توانیم آن‌ها را با یا بدون غذا و در هر زمانی از روز مصرف کنیم. گفته می‌شود مصرف ویتامین‌های B در صبح به دلیل نقش مهم آن‌ها در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی، بیشتر توصیه می‌شود.
اما برای برخی از افراد ممکن است مصرف ویتامین‌های B با معده خالی سودمند باشد؛ به عنوان مثال، توصیه می‌شود افرادی که دچار کمبود B ۱۲ هستند، مکمل‌های B ۱۲ را با معده خالی با آب مصرف کنند تا بیشترین میزان جذب را داشته باشد.
ویتامین‌های محلول در چربی
برخلاف ویتامین‌های محلول در آب، ویتامین‌های محلول در چربی برای جذب مناسب به چربی وابستگی دارد. بنابراین، به طور کلی توصیه می‌شود ترکیبات محلول در چربی را همراه با وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنیم.
ویتامین A
گروه‌هایی نظیر مادران در دوران بارداری، شیردهی و مبتلایان به فیبروز سیستیک به دلیل افزایش نیاز یا کاهش جذب، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین A هستند. برای افزایش جذب، باید مکمل‌های ویتامین A را همراه با یک وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنیم.
به خاطر داشته باشیم که اگر رژیم غذایی متعادلی داریم، مصرف مکمل‌های ویتامین A اغلب ضروری نیست.
به علاوه، برخی شواهد نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین A با دوز بالا ممکن است خطر مرگ و میر ناشی از سرطان را افزایش دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود ویتامین A را با دوز بالا مصرف نکنیم، مگر اینکه با تجویز پزشک یا متخصص تغذیه باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار