رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان خبر داد
تابناک هرمزگان // امین ضیایی ، رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت: عملیات توسعه و احیا رویشگاه های گیاهان دارویی در سطح 15000 هکتار با مشارکت جوامع محلی و شرکت‌های تعاونی طرف قرارداد گیاهان دارویی در حال اجراست.
کد خبر: ۱۰۷۳۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷ 23 October 2022

به گزارش تابناک از هرمزگان؛ وی افزود: این عملیات در شهرستان رودان، حاجی آّباد، میناب، بشاگرد، بندرعباس و بستک در حال اجرا می‌باشد که بیشترین سطح احیایی در شهرستان های حاجی آباد، میناب و رودان بوده است.

رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت: برداشت گیاهان دارویی (آویشن و آنغوزه ) با توجه به بارندگی خوب و در سال 1400 این امر محقق شده که نسبت به سال گذشته آن که بارندگی بسیار اندک بود و هیچگونه برداشتی صورت نگرفت رشد قابل ملاحظه و چشم گیری داشته است.

وی افزود : 13 قرارداد با ارزش معادل 250 میلیارد ریال که برداشت گیاهان دارویی با اولویت طرحهای مرتعداری تلفیقی داشته‌ایم که عمده آنها آویشن و آنغوزه می باشد و برای سال آتی درصورت وفور بارندگی مناسب و انجام عملیات اصلاحی و احیایی در مراتع توسط بهره برداران شامل احداث هلالی آبگیر، بذرکاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق امکان پذیر می باشد. ارسال گیاهان دارویی به استان‌های دیگر درآمدزایی خوبی برای عشایر مرتعداران و جوامع محلی دارد.

ضیایی افزود: زندگی بسیاری از روستاییان و عشایراستان با کشت و فروش انواع گیاهان دارویی عجین شده است که با برداشت گیاهان دارویی به استانهای همجوار نظیر فارس، اصفهان و تهران سهم به سزایی در صادرات ایفا می کنند. وی گفت: گونه های گیاهی پر مصرف دارویی و خوراکی در بین مردم هرمزگان شامل آویشن، آنغوزه، بادام کوهی، بنه، پونه، مورخوش، مورتلخ، کلپوره، آلوئه ورا و گیشدر است.

بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است. تنوع گیاهان در ایران سه برابر بیش از تنوع این گونه ها در اروپا است و این مزیتی برای کشور ما به شمار می رود.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار