استاندار قم گفت: وجود حدود دو هزار هکتار بافت فرسوده در این استان نگران‌کننده است و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.
کد خبر: ۱۰۷۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴ 20 October 2022

به گزارش تابناک قم، سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه ستاد مدیریت و پیشگیری از بحران استان قم که در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه گزارش جامع و کامل مسائل استان آماده‌شده است، اظهار داشت: کشور ما جزو کشورهای حادثه‌خیز از نظر حوادث طبیعی است.

وی با بیان اینکه استان قم نیز در همین مسیر قرار دارد، عنوان کرد: شاهد تغییر اقلیم در کشور هستیم که یک نمونه آن را در سال جاری با کاهش شدید بارندگی شاهد بودیم.

استاندار قم با اشاره به اینکه چند نکته اساسی در استان قم وجود دارد که نیازمند حمایت‌های ملی هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از این موضوعات، بحث آب قم است، موضوعی که استان قم مانند بسیاری از استان‌های کشور با آن درگیر است.

وی با تأکید بر اینکه تابستان امسال با زحمت، تلاش و پیگیری مضاعف از بحران آب عبور کردیم، تصریح کرد: البته موضوع فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب و بهسازی شبکه انتقال نیز ازجمله موارد مهم و قابل‌پیگیری است.

شاهچراغی با اشاره به اینکه قم کانون توجه بوده و از بیش از 130 کشور مهاجر در استان قم حضور دارد، یادآور شد: پس از حوادث اخیر افغانستان نیز شاهد حضور چشمگیر اتباع این کشور در قم هستیم.

وی با بیان اینکه در استان قم 30 هزار هکتار کانون بحران داریم، ابراز کرد: آب یک موضوع مهم و حیاتی است و شرایط اقلیمی استان قم نیز در این راستا تأثیرگذار است.

استاندار قم از رودخانه قمرود یاد کرد و گفت: این رودخانه نیز یکی از مباحثی است که در استان قم طی سالیان گذشته به آن توجه نشده است.

وی با اشاره به اینکه در موضوع هواشناسی نیز نیازمند کمک هستیم، ابراز کرد: همچنین در حوزه ساحل سازی رودخانه‌ها و بیابان‌زدایی نیز نیازمند حمایت‌های ملی هستیم.

شاهچراغی با بیان اینکه در استان قم حدود 130 هزار نفر مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: وجود حدود دو هزار هکتار نیز بافت فرسوده در استان قم نگران‌کننده است و در این زمینه باید چاره‌اندیشی کرد.

وی با تأکید بر اینکه روند توسعه استان بسیار با سرعت است، عنوان کرد: متأسفانه بضاعت شهرداری قم نیز به حدی نیست که تمام مشکلات استان را به آن‌ها بسپاریم.

در بخش دیگری از این جلسه، ابراهیم معتمدی معاون استاندار قم، با اشاره به اینکه نظام مسائل بحران استان قم تهیه شده است، اظهار کرد: این نظام مسائل شامل کلیه نکات و مواردی است که در سالیان گذشته در استان قم رها شده بود.

وی با بیان اینکه برخی از بحران های استان باید در سطح ملی برطرف شود، مطرح کرد: برخی دیگر از مشکلات نیز مانند کانون های گرد و غبار استان فراتر از سطح ملی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اینکه در استان قم شاهد عقب ماندگی های مختلفی هستیم، عنوان کرد: برای جبران این عقب ماندگی ها نیازمند تغییر نگاه های ملی به این استان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه استان قم حدود 1.5 میلیون جمعیت ثابت دارد، خاطرنشان کرد: وجود اتباع خارجی در این استان ضرورت نگاه ویژه در حوزه بودجه ریزی و رفع مشکلات استان را ایجاد کرده است.

معتمدی با اشاره به اینکه کوچکترین بحران برای قم تمام کشور را درگیر می‌کند، تصریح کرد: باید از تمام ظرفیت‌ها برای رفع بحران های استان قم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید در خصوص مسائل بحرانی استان تعیین تکلیف لازم را انجام دهیم، یادآور شد: موضوع امداد و نجات در جاده های استان نیز یک بحث حیاتی است که جلسات مرتبط با آن به صورت ماهانه برگزار می شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار