مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان همدان:
مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان همدان گفت: تحقق جامعه آرمانی دور از ذهن نیست لذا یکی از مولفه‌های ایجاد جامعه آرمانی تقویت نقاط مشترک برای رسیدن به این مهم است.
کد خبر: ۱۰۷۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰ 19 October 2022
مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان همدان گفت: تحقق جامعه آرمانی دور از ذهن نیست لذا یکی از مولفه‌های ایجاد جامعه آرمانی تقویت نقاط مشترک برای رسیدن به این مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین وحید عباسی در گفتگو با خبرنگار  تابناک همدان،  با اشاره به دیدگاه ائمه اطهار و مقام معظم رهبری در خصوص «وحدت»بیان کرد: وحدتی که از منظر ائمه و مقام معظم رهبری است ترویج و افزایش نقاط اشتراک و تقویت موضوعاتی که باعث افزایش انس و الفت اجتماعی در جامعه می شود.

عباسی ادامه داد: برخی ها فکر می کنند وحدت مذهب یعنی سنی، شیعه شود یا بالعکس در صورتی که وحدت چنین تعبیری را در بر ندارد که با ترویج چنین دیدگاه های اشتباهی باعث شدند این اتحاد به وجود نیاید. یا برخی دیگر از افراد زمانی که صحبت از وحدت است وحدت جغرافیایی را مطرح می کنند به این معنا که همه کشورهای مسلمان مرزها را از میان بردارند و یک کشور واحد تشکیل دهند که چنین موضوع ای نیز صحت ندارد و قرار نیست کشورها استقلال خود را از دست بدهند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه شیعه و سنی از یک ریشه و قائل به محبت اهل بیت هستند، تصریح کرد: با توجه به تبلیغات دشمن و برجسته کردن نقاط اختلاف شیعه و سنی مودت و دوستی اجتماعی را با تعابیر همچون شیعه انگلیسی و اهل سنت آمریکایی ازبین ببرند به این معنا که پشت این اختلاف ها و تفرقه افکنی ها مسلمانان نیستند بلکه یک قدرت برنامه ریزی شده غربی است که با هدف اختلاف بین شیعه و سنی در جامعه نشر پیدا می کند .

عباسی یادآور شد : همانگونه که برای ایجاد تفرقه در بین اهل سنت وهابیت و همچنین بهاییت را در بین شیعه ایجاد کردند بنابراین باید مد نظر داشت در جامعه ای که زندگی می کنیم اگر به نقاط غیر مشترک بپردازیم این نقاط بسیار است و فقط در بین شیعه و سنی نیست؛ این نقاط غیر مشترک در بین خود شیعه ها، افرادی که اصلا دین دار نیستند، در بین دو انسان و حتی در بین کوچک ترین و مهم ترین واحد اجتماعی یعنی خانواده نیز این نقاط غیر مشترک و اختلاف وجود دارد.

این کارشناس مذهبی اذعان کرد: در صورتی که این اختلاف ها باعث از هم پاشیده شدن خانواده می شود لذا این مولفه قابل تعمیم به موضوع های دیگر نیز است که هر چقدر به نقاط اشتراک تکیه شود فضای محبت و مودت زیاد می شود اما اگربه نقاط اختلاف و موضوع هایی که محل چالش هستند مطرح و پررنگ شود دوگانه سازی و قطبی سازی رخ میدهد و درنهایت منجر به ایستادن روبروی یکدیگر خواهد شد.

حجت الاسلام عباسی ادامه داد: روایتی از ائمه اطهار علیه السلام داریم که بارها تاکید بر عیادت از مریض های اهل سنت داشتند که در عیادت دعا برای سلامتی فرد بیمار می شود که سریعا بتواند در اجتماع حضور داشته باشد . همچنین در بخش دیگر این روایت تاکید بر حضور در مراسم خاکسپاری اهل سنت شده که در نماز میت عبارتی داریم که قرائت می شود خداوندا ما جزء خیر چیزی از او ندیدیم، خداوندا اگر نیکوکار است بر نیکویی او بیفزا و اگر بدکار است ، گناهان او را ببخش بنابراین با استناد به این روایات و تقویت آنها در جامعه دچار اختلاف نخواهیم شد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به حواشی اخیر اذعان داشت: مثلا دوگانه حجاب و بی حجابی که اخیرا در جامعه به وقوع پیوست با اشاره قوانین الهی که اشاره می شود  دیندار فقط افراد با حجاب نیستند یا بی دین افراد بی حجاب نیستند؛ حجاب یکی از مولفه های دین داری است اما همه مولفه دین داری نیست لذا با تقویت نکات اشتراک این حواشی اصلا به وجود نخواهد آمد .

عباسی گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند:« گاهی ممکن است فردی حجاب کامل نداشته باشد اما در جامعه اسلامی و برای سربلندی ایران در عرصه های مختلف اجتماعی، ملی و بین المللی افتخارآفرینی می کند، لذا باید مورد محبت و قدردانی قرار بگیرد» این فرمایش رهبری مد نظر بوده و هست. اما مردم نیز باید آگاه باشند که عدم آگاهی افراد منجربه دوگانگی در جامعه نشود.

مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان همدان گفت: بحث وحدت فقط موضوع شیعه و سنی را در بر نمی گیرد و تا زمانی که به سمت برادری و برابری پیش نرویم حتی در موضوعات اقتصادی، امنیت روان اجتماعی و... تاثیرگذار خواهد بود بنابراین با محقق شدن این امر مردم به سمت زندگی در جامعه آرام تر و بدون دغدغه پیش می روند در غیر این صورت به سمت اهداف آرمانی پیش نخواهیم رفت.

حجت الاسلام عباسی اظهار داشت: راهکار محقق شدن این مهم تبیین است با گفتگو و جلوگیری از انحرافات و

راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی در فضای روانی آرام خواسته ها محقق خواهد شد اما با تفرقه افکنی ها و حذف فضای گفتگو شرایط متشنج می شود و تا زمانی که گفتگو در جامعه نباشد کینه ها انباشته می شود و در نهایت مانند اغتشاشات اخیر باعث فریب و گمراهی افراد خواهد شد.

وی گفت: به نظر من ما نتوانستیم جایگاه زن در جامعه را محقق کنیم و افرادی که مبلغ هستند باید پاسخگو شوند که چرا نتوانستند ارزش والای زن را از دید اسلام در جامعه بیان کنند.

حجت الاسلام عباسی افزود: سازمان تبلیغات برای برطرف کردن این اشتباه ستاد مردمی پیشرفت بانوان را راه اندازی کرده است که این افراد به عنوان کنشگران اجتماعی فعالیت می کنند؛ رویکرد اصلی ستاد این است که زن در عین حالی که یک زیست عفیفانه و نجیبانه داشته باشد باید یک کنشگر فعال اجتماعی باشد.

خبرنگار: فاطمه صنیعی وحید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار