تولید هیدروکسی آپاتیت در مقیاس میکرو و نانو از منابع طبیعی موجود در منطقه پریشان استان فارس توسط محققان پژوهشگاه مواد و انرژی و با همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون بررسی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳ 06 October 2015
تابناک فارس به نقل ازایسنا:دکتر ایمان مباشرپور، عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی و مجری پروژه، در این خصوص اظهار کرد: به دنبال ارسال یکسری نمونه سنگ و نمونه آب چشمه‌های اطراف دریاچه پریشان استان فارس، در فاز اول به شناسایی میزان عناصر کلسیم و فسفر آن پرداختیم که نتایج خوبی به دست آمد.

وی افزود: در این نمونه‌ها رگه‌هایی پیدا کردیم که غنی از کربنات کلسیم است.

عضو هیات علمی پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی خاطرنشان کرد: در فاز بعدی این پروژه به دنبال این هستیم که کربنات کلسیم را به هیدروکسید کلسیم تبدیل کنیم و با واکنش نشان دادن با اسید فسفریک صنعتی، هیدروکسی آپاتیت تولید کنیم که از لحاظ صنعتی و تجاری قابل توجیه باشد و در پی آن بتوانیم قیمت تمام شده محصول را کاهش دهیم.

این پژوهشگر گفت: در ادامه کار متوجه شدیم بعضی از رگه‌های اطراف دریاچه دارای فاز دولومیت هستند که در صنعت نسوز کاربرد داشته و می‌توان به عنوان محصول جانبی آن را ارائه کرد.

مباشرپور همچنین توضیح داد: هیدروکسی آپاتیت به عنوان بیوسرامیک شناخته شده است و کاربرد وسیعی در زمینه بیوسرامیک داشته که از جمله آن می‌توان به ساخت سیمان استخوان، پوشش دهی ایمپلنت‌های فلزی، تهیه کامپوزیت‌های زیست سازگار اشاره کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حدود 50 درصد این پروژه اجرایی شده و تا پایان سال به پایان می‌رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار