نشریه تایم در گزارشی کوتاه نوشته که بر اساس یک سری مطالعات پزشکی و سلامتی نوشیدن چای سیاه ممکن است خطر مرگ و میر را در افراد مختلف کاهش دهد.
کد خبر: ۱۰۶۵۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸ 03 September 2022

 

 
 

 نشریه تایم در گزارشی کوتاه نوشته که بر اساس یک سری مطالعات پزشکی و سلامتی نوشیدن چای سیاه ممکن است خطر مرگ و میر را در افراد مختلف کاهش دهد.

به گزارش تابناک همدان از شفقنا، گزارش تایم را می‌خوانیم:

در حالی که از دیرباز چای سبز شهرت دیرینه‌ای در زمینه فواید و نقش غیر قابل انکارش در سلامتی داشته؛ اما اخیراَ تحقیقات به مراتب بیشتری در مورد چای سیاه انجام شده و نتایج مهمی نیز درباره فواید انکار نشدنی این نوشیدنی به دست آمده است.
ماکی اینو چوی، اپیدمیولوژیست شاغل در موسسه ملی سرطان می‌گوید که شاید یکی از دلایل تاکیدات گذشته بر فواید سلامتی چای سبز این بوده که مطالعات و مشاهدات بزرگ انجام‌شده در مورد ارتباط نوشیدن چای با کاهش مرگ و میر در کشورهایی مانند ژاپن یا چین صورت گرفته است- که در آن‌ها چای سبز در قیاس با انواع دیگر چای نوشیدنی محبوب‌تری است.

ماکی اینو چوی و همکارانش برای جبران این کمبود و پر کردن شکاف موجود در این زمینه تصمیم به انجام یک سری مطالعات و تجزیه و تحلیل داده‌های این مطالعات در بریتانیا گرفتند- که نوشیدن چای سیاه در این کشور بسیار رایج است.

در این راستا پس از بررسی فاکتورهای مختلف سلامتی حدود 500000 نفر به مدت 11 سال، نتایجی به دست آمده که نشان‌دهنده تاثیرات بسیار مثبت چای سیاه است.

طبق این مطالعات که نتایجش برای اولین بار در 29 آگوست در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد، در میان جمعیت مصرف‌کنندگان چای- که 89٪ از آنها در بریتانیا چای سیاه می‌نوشند و تنها 7٪ چای سبز- نوشیدن دو فنجان چای سیاه یا بیشتر در مقایسه با افرادی که چای نمی‌خورند، خطر مرگ و میر را به وضوح کمتر می‌کند.

در این میان کسانی هم که شیر یا شکر به چای خود اضافه می‌کنند، باز هم از این مزیت برخوردار خواهند بود و البته دمای چای نیز در فواید این نوشیدنی تاثیری ندارند.

این یافته‌ها هم‌چنین نشان می‌دهد که افرادی که چای می‌نوشند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری ایسکمیک قلبی و سکته قرار می‌گیرند.

با این که به نظر می‌رسد توضیح دلایل عمر طولانی‌تر افرادی که چای می‌نوشند دشوار باشد؛ ولی در درستی این موضوع تردیدی نیست و بنابراین نتایج این مطالعات هم نباید چندان تعجب‌آور باشد.

به گفته اینو چوی؛ چای از نظر ترکیبات زیست فعال از جمله پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها بسیار غنی است و به همین دلیل هم هست که استرس و التهاب را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه که در سال 2020 بر اساس داده‌های همان پایگاه بریتانیایی استفاده کرده؛ نشان می‌دهد که بین مصرف بیشتر چای- سیاه و سبز- و نشانگرهای زیستی که سلامت قلب و عروق از جمله سطوح کلسترول پایین‌تر را پیش‌بینی می‌کنند، ارتباط مستقیمی وجود دارد. این تحقیقات همچنین نشان داده که چای می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

راب ون‌دام استاد علوم ورزش و تغذیه دانشگاه جورج واشنگتن که در این مطالعه شرکت نداشته، می‌گوید: «در آینده، محققان باید نگاه دقیق‌تری به ارتباط بین چای و بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشند». او خاطرنشان می‌کند که یک نکته قابل توجه در مورد تحقیقات جدید این است که ارتباطی بین افزایش دوز یا مقدار مصرف چای و کاهش مرگ و میر به دست نیاورده است.

به گفته او؛ «مساله این است که این مطالعه مصرف‌کنندگان قهوه را مستثنی کرده است که این امر ممکن است تشخیص ارتباط بین افزایش مقدار چای و مرگ و میر را دشوارتر کرده باشد، به خصوص در مورد کسانی که هم چای و هم قهوه می‌نوشند. پس درست است که مصرف‌کنندگان چای در طول مطالعه مرگ و میر کمتری داشتند، اما این مطالعه مشخص نکرده که این کاهش خطر مرگ یا بیماری قلبی آیا تنها به مصرف چای مرتبط است یا علل دیگر».

اینو چوی محقق انجام دهنده این پروژه مطالعاتی می‌گوید با این که ممکن است این یافته‌های جدید برای افرادی که به طور منظم چای می‌نوشند، اطمینان‌بخش باشد؛ ولی افراد نباید میزان مصرف چای روزانه خود را به دلیل این مطالعه و نتایج آن تغییر دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار