کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره زهره و بزرگ‌ترین سیاره کوتوله منظومه شمسی «سرس» از دید ناظر زمینی چهارشنبه _دوم شهریورماه_ با جدایی زاویه‌ای پنج درجه و یک دقیقه قوسی در آسمان قابل رصد است.
کد خبر: ۱۰۶۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶ 23 August 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: ماه ۲۷ روزه در فاز هلال کاهنده با سه درصد روشنایی، حدود ساعت ۰۴:۰۰ صبح چهارشنبه _دوم شهریورماه_ در موقعیت مقارنه با ستاره «پولوکس» با جدایی زاویه‌ای ۲.۵ درجه‌ای قرار می‌گیرد. برای رصد این اجرام کافی است افق شمال شرق را مشاهده کنید.

ستاره «پولوکس» به‌عنوان بتای جوزا شناخته می‌شود و دوقلویی کمی روشن‌تر از «کاستور»، ستاره روشن دیگر در صورت فلکی دوپیکر است. این ستاره با رنگ طلایی هجدهمین ستاره درخشان آسمان شب است. قدر ماه در این وضعیت منفی ۸.۴۲ و ستاره «پولوکس» ۱.۱۶ است. رصد این پدیده بدون ابزار اپتیکی امکان‌پذیر است؛ زمان دقیق رسیدن دو جرم به کمترین فاصله زاویه‌ای ساعت ۰۴:۴۷ است.

مقارنه سیاره زهره و سرس
وی افزود: سیاره زهره و بزرگ‌ترین سیاره کوتوله منظومه شمسی «سرس» از دید ناظر زمینی چهارشنبه _دوم شهریورماه_ با جدایی زاویه‌ای پنج درجه و یک دقیقه قوسی در آسمان قابل رصد است. سرس، اولین سیارکی بود که در سال ۱۸۰۱ کشف شد و به‌عنوان بزرگ‌ترین جرم در کمربند سیارکی، گرانش کافی برای داشتن شکل گرد دارد. در سال ۲۰۰۶ ستاره‌شناسان «سرس» را به عنوان یک سیاره کوتوله طبقه‌بندی کردند. اکنون تنها سیاره کوتوله در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری، «سرس» است. این دو جرم از مختصات رصدخانه لارستان ساعت ۰۵:۰۴_ یک ساعت و ۲۱ دقیقه قبل طلوع خورشید_ در آسمان حضور دارند و تا زمانی که به ارتفاع ۱۲ درجه‌ای افق شرقی برسند _ساعت ۰۶:۱۱_ قابل رصد هستند. قدر سیاره ناهید منفی ۳.۹ و سرس ۸.۸ است و در صورت فلکی سرطان قرار دارند. برای رصد این سیاره کوتوله به ابزار اپتیکی نیاز است که البته به علت نزدیکی به خورشید باید رصد با احتیاط انجام شود.

عطارد در اوج خورشیدی
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: چهارشنبه _دوم شهریورماه_ سیاره عطارد در گردش ۸۸ روزه‌اش به دور خورشید، به دورترین نقطه خود نسبت به خورشید (اوج خورشیدی) در فاصله 0.47 AU می‌رسد. عطارد برخلاف بقیه سیارات که تنها چند درصد فاصله آن‌ها از خورشید در اوج و حضیض متفاوت است، دارای مدار بیضوی کشیده است و فاصله آن از خورشید بین ۰.۳۰۷ AU در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) و ۰.۴۶۷ AU در اوج (دورترین فاصله از خورشید) متغیر است. این تفاوت بیش از ۵۰ درصد، بدین معناست که سطح آن در نقطه حضیض دو برابر انرژی خورشید نسبت به اوج دریافت می‌کند. سیاره تیر از مختصات رصدخانه لارستان، بعد از خورشید تا ساعت ۲۰:۳۳ در آسمان قابل رصد است.

شروع حرکت بازگشتی اورانوس
وی تصریح کرد: سیاره اورانوس چهارشنبه _دوم شهریورماه_ ساعت ۱۸:۱۰ حرکت برگشتی خود را در آسمان شروع می‌کند؛ در واقع سیاره حرکت معمول خود را از دید ناظران زمینی به سمت شرق در بین صورت فلکی‌ها متوقف می‌کند و به جای آن به سمت غرب حرکت می‌کند. این تغییر جهت پدیده‌ای است که همه سیارات بیرونی منظومه شمسی به طور دوره‌ای، چند ماه قبل از رسیدن به مقابله، دچار آن می‌شوند. علت اینکه سیارات حرکت بازگشتی از خودشان نشان می‌دهند در واقع خطای دید ناظر است که روی کره زمین قرار گرفته‌ایم؛ چون سرعت حرکت زمین در مدار خودش بیشتر از سیارات بیرونی است؛ این پدیده برای هر سیاره خارجی اتفاق می‌افتد. اورانوس از ساعت ۲۳:۰۹ تا سپیده‌دم در آسمان در صورت فلکی حمل قابل رصد است، البته با قدر ۵.۷ باید به کمک تلسکوپ یا دوربین دوچشمی رصد شود.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار