رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: از مجموع ۲۸ شهرستان این استان، ۱۴ شهرستان درگیر پدیده بیابان زایی است.
کد خبر: ۱۰۵۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳ 18 July 2022

حسینعلی نریمانی افزود: بیابان زایی و گرد و غبار از چالش های  مهم قرن  بیست و یکم در حوزه منابع طبیعی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر کشورها سال به سال به سمت خشکی پیش می‌روند، ادامه داد: استان اصفهان جزو مناطق خشک و نیمه خشک ایران است که از لحاظ بیابانی بودن ۳۰ درصد مساحت این استان را بیابان تشکیل می‌دهد در حالی‌که در کشور ۲۰ درصد و در دنیا ۱۰ درصد مساحت به عرصه های بیابانی اختصاص دارد.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اظهار داشت: مجموع مساحت بیابان های استان اصفهان سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن در مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.
وی اضافه کرد: وزش باد با سرعت بیش از ۶ متر بر ثانیه در مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی، موجب وقوع توفان گرد و غبار می شود.
نریمانی خاطرنشان کرد: هنگامی‌که سرعت وزش باد در سگزی به بیش از ۳.۵ متر بر ثانیه می رسد گرد و غبار رخ می دهد که نشان‌دهنده آن است که ذرات خاک پیوستگی و چسبندگی خود را از دست داده اند.  
وی با اشاره به اینکه کانون های بحران در دل مناطق فرسایش بادی قرار دارد، بیان کرد: منابع زیستی و اقتصادی شامل راه، مناطق مسکونی و تاسیسات صنعتی در مسیر گرد و غبار است که خسارت هایی به این منابع وارد می شود.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان افزود: مساحت کانون‌های بحران استان نزدیک به یک میلیون و پانصد هزار هکتار است که بر اساس برآورد ها توفان های گرد و غبار ۱۲۸ میلیارد تومان در سال ۹۸ در این مناطق به منابع زیستی استان خسارت وارد کردند و این خسارت ها در زمان حاضر به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان می رسد.
وی گفت: سطح مناطق تحت تاثیر کانون های گرد و غبار در سال های اخیر بدلیل تغییر اقلیم و کمبود بارندگی افزایش پیدا کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار