کد خبر: ۱۰۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹ 05 March 2015

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با حضور در جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

مهمترین مطالب مطرح شده از سوی حسین میررجبی در این نشست خبری به شرح زیر است:

افزایش آلاینده‌ها، کاهش سطوح سبز و بحران کم آبی از چالش‌های کشور در بخش منابع طبیعی است.

بیش از 84 درصد عرصه کشور را منابع طبیعی تشکیل داده است. در البرز 83 درصد از اراضی و عرصه استان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که حفاظت از این اراضی به عهده آحاد مردم و مسئولان است.

مساحت استان البرز 517 هزار هکتار است که نسبت به سایر استان‌های کشور کوچک‌تر است. البرز از نظر ارزش افزوده اراضی رتبه اول یا دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

اراضی استان البرز حکم طلا را دارد. 350 هزار هکتار از اراضی ثبت حاکمیت دولت به نام منابع طبیعی استان شده که تنها 50 هزار هکتار آن در 4 سال اخیر ثبت شده که این امر بسیار خوشایند است.

30 هزار هکتار از این اراضی در قالب سند تک‌برگی است.
در بخش مبارزه با آفات 9 هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش قرار گرفتند و در بخش بیابان زدایی دو شهرستان اشتهارد و نظرآباد در اولویت قرار دارند.

105 هزار و 631 هکتار از نقشه‌های اراضی استان البرز تحت پوشش منابع طبیعی بازنگری شده است.

مبحث ریزگردها سومین چالش پیش‌روی بشر به شمار می‌آید که متاسفانه کشورمان را نیز درگیر خود کرده است.

با از بین رفتن هر سانتی‌متر از فضای سبز یک قدم به بیابان‌زایی نزدیک‌تر می‌شویم چرا که بیابان تنها اراضی خشک و بدون گیاه نیست.

تمام مسئولان باید نسبت به بحث بیابان‌زدایی در سطح کلان و استانی با جدیت بیشتری برخورد کنند.

بیش از 45 هزار هکتار از اراضی دو شهرستان اشتهارد و نظرآباد را بیابان تشکیل داده است. 24 هزار هکتار از این عرصه برای نظرآباد و 20 هزار هکتار دیگر مخصوص شهرستان اشتهارد است که برای مقابله با این امر در سال جاری برای 120 هکتار از اراضی نهال‌کاری صورت گرفته است.

طرح بین‌المللی توسعه مدیریت و ترسیب کربن در البرز نیز در حال اجرا است. در این طرح 37 هزار و 800 هکتار از اراضی روستای پلنگ‌آباد شهرستان اشتهارد به عنوان پایلوت برای اجرایی شدن این طرح در نظر گرفته شده است.

در راستای تثبیت شن‌های روان از اول انقلاب تا کنون 4 میلیون هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
10 میلیارد تومان اعتبار بیابان‌زدایی در سال 94 برای استان البرز تخصیص داده شده است.

10 هزار و 225 هکتار از اراضی نهال‌کاری شده و بر روی 45 هزار و 198 هکتار دیگر از اراضی استان برنامه‌های مطالعاتی صورت گرفته است.

کم‌آبی یکی دیگر از چالش‌های مهم پیش‌رو منابع طبیعی و مردم است. کاهش بارش نزولات جوی سبب شده مشکلات عدیده‌ای در این بخش گریبانگیر مردم شود که رفع این مشکل از طریق آبخیزداری برطرف می‌شود.

خاک جنگل 18 برابر بیش از سایر خاک‌ها نسبت به ذخیره آب عمل می‌کند که با توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری این مهم به مراتب بهبود پیدا می‌کند.

در 30 سال نخست انقلاب، 500 هکتار جنگل کاری صورت گرفته است. در طول 4 سال گذشته 900 هکتار جنگل کاری در استان انجام شده که بیش از 840 هکتار آن در سال 93 بوده است.

با توجه به اینکه اراضی استان البرز از ارزش افزوده بالایی برخودار بوده که این امر احتمال زمین‌خواری را در البرز افزایش داده است. تصرفات جدید نسبت به سنوات گذشته با کاهش رو‌به‌رو بوده است اما با محدویت منابع مالی و انسانی برای حفاظت از این راضی مواجه هستیم.

در راستای برخورد با زمین‌خواران 52 هکتار از عرصه‌های تصرفی خارج شده است.
در استان البرز افرادی که به قصد تصرف اراضی اقدام می‌کنند اغلب در غالب سازمان‌ها این کار را انجام می‌دهند که برخورد با آن‌ها قدری مشکل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار