گام دیگر شهرداری تبریز در راستای حل معضل ترافیک
آن جا که اولویت با امنیت و سلامتی شهروندان است، باید عواملی مانند زمان و هزینه، در مرتبه ای پایین تر قرار بگیرند و البته با حاکم بودن نظارت، صرف آسایش، آرامش و سلامتی شهروندان شوند.
کد خبر: ۱۰۵۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲ 03 October 2015

همین یک سال پیش بود که وقتی می خواستی از اتوبان پاسداران عبور کنی، می بایست کمربند ها را محکم ببندی تا از فراز و نشیب بی امان مسیر و تکان های شدید ماشین صدمه ای نبینی. سطح ناهموار و وضعیت نامناسب آسفالت این اتوبان، آن را بیشتر به یک جاده دور افتاده مانند می کرد تا اتوبانی در مسیر اصلی یک کلانشهر...

اگر حوادث و سوانح رانندگی پیش آمده در این مسیر را هم در نظر بگیریم، دلیل عدم رغبت شهروندان به استفاده از این بزرگراه، بیش از پیش اشکار می شود. در حالی که تبادل ترافیکی این اتوبان به دلیل قرار گرفتن در تلاقی با شاهراه های ارتباطی شهر، بسیار حائز اهمیت است و تاثیرات مثبتی بر ترافیک درون شهری دارد.

شاید به نظر عده ای، دیگر کاری نمی شد کرد و زیرسازی های سهل انگارانه و غیر فنی اتوبان پاسداران، علاجی نداشت. چرا که وخامت وضع این بزرگراه برای کسانی که از آن جا عبور می کردند، نا امید کننده بود.

تا این که حدود یک سال پیش، شهرداری تبریز با محوریت معاونت فنی و عمرانی شهرداری، تصمیم به بازسازی و بهسازی این مسیر گرفت و اعلام کرد که اتوبان پاسداران را با زیرسازی جدید و اجرای اصول دقیق فنی، بهسازی خواهد نمود.

هزینه پیش بینی شده برای اجرای این طرح 600 میلیارد ریال تعیین و در 11 اردیبهشت ماه سال 93 مراحل اجرایی آن آغاز شد.

مانند هر پروژه و طرح عمرانی دیگری، موافقان و مخالفان بسیاری در این زمینه داد سخن دادند؛ اما آنچه در این جا باید در نظر گرفته می شد، نظر و عقیده شهروندان و آسایش و ایمنی آنان بود.

اکنون با گذشت بیش از یک سال از آغاز اجرای این طرح و بهسازی چهار قطعه  از این مسیر در لاین شمالی، حد فاصل فهمیده به فرودگاه، می توان وجود یک مسیر امن و استاندارد را احساس کرد. مسلما شهروندانی که از قسمت های بهسازی شده تردد می کنند، به درستی کار شهرداری اذعان دارند و ازدست اندرکاران اجرای آن ممنونند. حتی آنان که دقیق ترند، با نظری به قسمت های در حال اجرا و میزان خاکبرداری ها که گاه تا عمق 7 متری هم انجام شده، به بزرگی و سنگینی کار پی می برند.

در اجرای پروژه مقاوم سازي و بهسازي اتوبان پاسداران، محدوده اصلاحی و مقاوم سازی اتوبان پس از شن ریزیهای اصولی و چند لایه ای، با استفاده از غلطکهای ویبره ای و سنگین، تحت عملیات روان سازی و نیز محکم سازی قرار می گیرد.

از طرفی، بنا به اعلام معاون فنی و عمرانی شهرداری، در استفاده از مصالح و تجهیزات مورد نیاز، تدابیری در نظر گرفته شده که هدر رفت‌ها به حداقل برسد و از آسفالت های قدیمی، البته پس از جمع آوری و تفکیک، برای تقویت لایه های زیرین استفاده شود.

علاوه بر زیرسازی مسیر و آسفالت مجدد آن، این طرح شامل بخش های دیگری نیز می شود. اصلی ترین ویژگی این طرح از عملیات زهکشی و هدایت آبهای سطحی، زیر سازی اساسی و ایمن سازی و استاندارد سازی مسیر عبارت است.

اگر وضعیت ترافیکی تبریز و نیاز آن به چنین بزرگ راههایی را درک کنیم، شاید اهمیت کارشهرداری بیشتر و بهتر برایمان مسلم شود؛ بخصوص که شهردار تبریز و تیم مدیریتی وی، به ویژه در معاونت فنی  وعمرانی، با تکیه بر برنامه ریزی های استراتژیک و متقن خود، توانسته اند در اجرای پروژه های عمرانی و از جمله طرح بهسازی و مقاوم سازی اتوبان پاسداران،  عملکرد موفقی از خود به نمایش بگذارند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
واقعأ شهردار داره زحمت میکشه تو این پروژه ها. منکه تشکر یکنم ازش
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
درسته ترافیک شهری به خاطر ضعف مدیریتی تراکنش این پروژه ها تشدید شده ولتی ما حصل و آبادانی خوبی خواهد داش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :