شهرستان آران و بیدگل با اجرای تمامی طرح‌های بیابان زدایی، الگویی موفق در کویر و مناطق بیابانی برای مبارزه با بیابان زایی در کشور است.
کد خبر: ۱۰۴۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰ 09 June 2022

جنگل کاری ۱۲۰ هزار هکتار از مناطق ماسه‌ای و بحرانی آران و بیدگل در طول حدود ۵۰ سال گذشته، پوشش ۶ درصدی جنگل‌های دست کاشت کشور را به خود اختصاص داده و این شهرستان همواره در کانون توجه کارشناسان ایرانی و خارجی بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل با اشاره به اینکه این شهرستان ۶۱۰ هزار هکتار وسعت دارد که اکثر آن هم بیابانی است افزود: این شهرستان با وجود کویری بودن، خشکسالی و کاهش بارندگی در زمینه بیابان زدایی و تثبیت شن‌های روان در کشور بسیار موفق عمل کرده است.

شریفیان بااشاره به اینکه اولین بوستان جنگلی کویری کشوربانام پروفسورکردوانی بامساحت ۱۰۰ هکتاردراین شهرستان احداث شده، گفت: در سایه تثبیت شن‌های روان نیز فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی در این شهرستان گسترش یافته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل با اشاره به مساحت ۳۸۴ هزار هکتاری عرصه‌های بیابانی این شهرستان افزود: مهم‌ترین پدیده ژئومورفولوژی منطقه، وجود نوار ریگ بلند به طول ۹۰ کیلومتر است که مساحت آن حدود ۱۱۲ هزار هکتار و در اولویت طرح‌های بیابان زدایی و تثبیت شن‌های روان است

شریفیان افزود: وسعت ۳۸۴ هزار هکتاری اراضی بیابانی و وسعت ۱۱۲ هزار هکتاری ماسه‌های روان در این منطقه، باعث وقوع پدیده فرسایش بادی و طوفان‌های ماسه‌ای در سال‌های قبل از اجرای طرح تثبیت شن در منطقه می‌شده است

امروز فعالیت‌های بیابان زدایی، باعث رونق فعالیت‌های اقتصادی، کشاورزی و زیر بنایی در شهرستان آران وبیدگل شده است به طوری که درحال حاضر این شهرستان با ۱۵ هزار هکتار سطح اراضی زیر کشت محصولات زراعی و باغی، رتبه اول تولید پسته در استان اصفهان را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار