یکی از مهمترین پروژه‌های راکد چند سال اخیر کرمانشاه "کارخانه اسیدسیتریک" است که موضوع اصلی جلسه هجدهم ستاد تسهیل استان بود و آنطور که شواهد نشان می‌دهد قرار است این واحد تا شهریور ماه وارد فاز تولید آزمایشی شود.
کد خبر: ۱۰۴۷۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳ 29 May 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا در جلسه امروز (هشتم خرداد) ستاد تسهیل استان کرمانشاه به بررسی مشکل چند واحد صنعتی پرداخته شد که مهمترین آن کارخانه اسیدسیتریک بود که از سال‌ها پیش راکد مانده و حالا نمایندگانی از شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) به عنوان متولی اصلی این پروژه در جلسه حضور داشتند تا یکبار برای همیشه بتوان تکلیف این واحد مهم را مشخص کرد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست بهزاد باباخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه در کرمانشاه نگاه مطلوبی نسبت به پروژه‌های "شستا" وجود ندارد، گفت: بدنبال آنیم هرچه زودتر این واحد‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

وی کارخانه اسیدسیتریک را یکی از مهمترین این طرح‌ها برشمرد که چند سالی است راکد مانده و افزود: این کارخانه با وجود آنکه می‌تواند نیاز کشور را تامین کند، بدون استفاده مانده و از سوی دیگر ۲۰۰ هکتار زمین مرغوب این پروژه بلاتکلیف مانده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه سایر واحد‌های شستا از جمله بیستون تامین و کاغذ غرب هم شرایط خوبی ندارند، عنوان کرد: بنا داریم در جریان سفر آتی رئیس جمهور بازدیدی از پروژه‌های شستا در نظر بگیریم تا شاید بتوان مشکلات این واحد‌ها را حل کرد.

باباخانی خواستار تعیین بازه زمانی برای تعیین تکلیف واحد‌های زیرمجموعه شستا خصوصا اسیدسیتریک شد و تاکید کرد: مهمترین نکته برای ما این است که این واحد‌ها فعال شوند و به چرخه اشتغالزایی و تولید برگردند. اینکه این واحد‌ها در اختیار چه کسی است، چندان برای ما مهم نیست.

وی پیشنهاد کرد، اگر مشکلات مالی برای فعالسازی اسیدسیتریک وجود دارد، شستا از سایر روش‌های تامین مالی از جمله پذیره نویسی و عرضه در بازار سرمایه، واگذاری پروژه به بخش خصوصی توانمند و... استفاده کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه برآورد کرد اعتبار مورد نیاز برای فعالسازی مجدد کارخانه اسید سیتریک ۲۰۰ میلیارد تومان باشد.

در ادامه حجت الله برامکی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی نیز اشاره‌ای به آخرین وضعیت کارخانه اسید سیتریک داشت و قول داد ظرف حدود سه ماه آینده یعنی در شهریور ماه بتوان مقدمات راه اندازی این واحد را فراهم و آن را وارد فاز تولید آزمایشی کرد.

وی با بیان اینکه کارخانه اسید سیتریک کرمانشاه برای مدت بیش از ۱۰ سال راکد بود، افزود: راه اندازی این کارخانه را وظیفه خود می‌دانیم و پیشگام شدن برای پرداخت بدهی‌های این واحد ارتباطی با سایر واحد‌های شستا ندارد.

برامکی با بیان اینکه هم اکنون کار‌های تعمیرات این طرح در حال انجام است و تیم مربوطه در کارخانه مستقر شده، ابراز امیدواری کرد بتوان ظرف مدت سه ماه تعمیرات را به پایان رساند.

وی با بیان اینکه همین حالا برای نگهداری کارخانه اسیدسیتریک بیش از ۶۰ نفر مشغول به کار هستند، تاکید کرد: با راه اندازی این کارخانه اشتغالزایی آن دو برابر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی منابع مالی مورد نیاز برای راه اندازی این طرح را حداقل یکصد میلیارد تومان اعلام کرد که ۶۰ میلیارد تومان آن بابت تعمیرات است.

برامکی با اشاره به محدودیت‌های مالی که وجود دارد، عنوان کرد: تقاضا داریم در سایر زمینه‌ها مانند بدهی‌های مالیاتی مشمول بخشودگی جرائم شویم تا بتوانیم منابع مالی را صرف راه اندازی کارخانه و سرمایه در گردش آن کنیم.

وی خواستار رفع مشکلات آب، برق و ... این واحد نیز شد و گفت: بعد از بهره برداری از اسیدسیتریک حتی می‌توان این واحد را وارد بازار سرمایه کرد.

در ادامه این جلسه مقرر شد کار‌های تعمیرات این واحد ظرف سه ماه آینده انجام و اصل بدهی مالیاتی آن تا اواخر خرداد پرداخت شود تا بتوان برای بخشودگی جرائم مالیاتی آن رایزنی کرد.

در این نشست به مشکلات تعداد دیگری از واحد‌های صنعتی استان از جمله صنایع چاپ و بسته بندی کرمانشاه، کوشک بنای راسا و... نیز رسیدگی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار