وقتی پای اخلاق سیاسیون چوبی است ؛
آنچه که در این بین ،سوای از صداقت نمایندگان و مسیولیت ناپذیری آنان قابل بحث است ،بعد اخلاقی این قضیه است.
کد خبر: ۱۰۴۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲ 06 May 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :روز گذشته مصاحبه یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی  با یکی از رسانه های فعال استان در خصوص انتصاب مدیران و متوجه نمودن مسئولیت آن به استاندار ایلام واکنشهای متعددی را در بین کنشگران سیاسی و رسانه ای استان برانگیخت.

دخالت آشکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی امر جدیدی در استان نیست ،اما تفاوت آشکار این دوره نسبت به دوره از منظر ذیل قابل بحث است

اول -همسویی کامل این نمایندگان با دولت سیزدهم و تبدیل خانه ملت به ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری و سهم خواهی آشکار آنان از دولت در عرصه قدرت است .

دوم -منع دخالت نمایندگان در دستگاه اجرایی و تبدیل آن به یک قانون از سوی هیات نظارت بر انتخابات .

با این وجود دخالت نمایندگان استان در انتصاب معاونین استاندار ،فرمانداران و مدیران کل دستگاههای اجرایی آنچنان آشکار است که تکذیب آن از سوی وکلای ملت ،واکنش تند کنشگران سیاسی و رسانه ای را به دنبال دارد .

بنابراین باید گفت رفتار مداخله گرایانه نمایندگان در انتصاب مدیران و متعاقب آن استمرار سهم خواهی ها از طریق سلب اختیار از مدیران منصوب شده برای واگذاری سهم نمایندگان از معاونت ها مسأله ای نیست که بتوان براحتی بر آن چشم بست یا ازکنار آن براحتی عبور کرد.

چرا که دم خروس این دخالت ها به حدی در سپهر مدیریت استان نمایان است ،که تکذیب آن از سوی آنان و یاتلاش برای فرار از زیر بار مسیولیت ناشی از آن ،در کنار کارنامه نزدیک به دوساله این عزیزان،به معیاری برای تعیین میزان صداقت آنان با موکلانشان تبدیل شده است .

طبیعی است در چنین شرایطی واکنش مردم ،کنشگران سیاسی ،اجتماعی و رسانه ای استان با علم به کارنامه دو ساله نمایندگان خود در مجلس و تطبیق ادعاها و مواضع آنان با حقیقت به وقوع پیوسته در حوزه های گوناگون ،واکنشی تند و البته متفاوت از دوره های پیشین باشد .

حال با وجود انکار و تکذیب ها ،حداقل در مواردی که نگارنده شاهد جدل یکی از نمایندگان با مدیریت ارشد استان بر سر سهم خواهی مدیریتی بوده است ،با زبان خودمانی تر باید گفت ؛حتی همراه داشتن تذکره ائمه اطهار هم نمی تواند نمایندگان استان را از مسئولیت ناشی از دخالت ها تبرئه نماید .

آنچه که در این بین ،سوای از صداقت نمایندگان و مسیولیت ناپذیری آنان قابل بحث است ،بعد اخلاقی این قضیه است .

پر واضح است که نمایندگان استان با بهره برداری از همسویی سیاسی با دولت ،حسن نیت استاندار و فشار بر برخی وزرای متزلزل و ترسوی کابینه  توانستند با چینش مهره های انتخاباتی خود ،چک فعالین ستادهای انتخاباتی را نقد نمایند .

حال که خر مراد آنان از پل عبور کرده و دیگر جایی برای چانه زنی و غالب نمودن نزدیکان خود به مصادر مدیریتی باقی نمانده است ،زدن زیر میز و پاسخگو کردن استاندار در قبال رفتار خود، یک بد اخلاقی کاملا آشکار قلمداد می شود.

همه به این واقعیت واقفیم که استاندار ایلام براساس ماده هفت حدود و اختیارات استانداران از قدرت لازم برای عدم پذیرش مدیران منصوب شده از سوی وزرا برخوردارند و از سویی نیز می تواند واقعیت ها در این حوزه را صریح با مردم در میان بگذارد،اما ایشان مصالح استان را در حاشیه جستجو نکرده اند .حال که نمایندگان مصالح مردم را قربانی منافع فردی و طایفه ای کرده اند ،بهتراست حداقل مرام مروت در سیاست را پبشه نموده و خودمردانه مسیولیت رفتار خویش را بپذیرند .

هرچند انتظار می رفت که از همان نقطه آغازین ، استاندار ایلام اجازه ندهند دایره مشورت گیری از نمایندگان به گستره دخالت آنان بیانجامد .حال که این اتفاق روی داده است ،بروز چنین رفتاری در سبد اخلاق و جوانمردی جای نخواهد گرفت.

پسندیده تر این است که نمایندگان محترم حسن نیت استاندار در خصوص جلوگیری از شکل گیری انشقاق و دو گانگی را منطبق بر منویات خود تحلیل نکرده و به جای فرار از حقیقت ،همدوش با دولت ،مسئولیت کارکرد خود در حوزه انتصابات را بپذیرند .

به استاندار ایلام هم توصیه می شود به کمک کمیته انتصابات و رسانه های دغدغه مند ،نسبت به شناسایی مدیران ناکارامدی که با فشار و لابی نمایندگان سر از اتاق های مدیریتی در آورده اند مبادرت ورزیده و در یک پروسه مشخص نسبت به جایگزینی آنان با گزینه های مورد نظر خود اقدام نمایند ،آنگاه مسیولیت پذیری استاندار در قبال عملکرد مدیران قابل پذیرش تر خواهد شد

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار