فرمانده تیپ ۷۱ پیاده مکانیزه ارتش پادگان ابوذر سرپل‌ذهاب گفت: خلبانان تیزپرواز هوانیروز ارتش نقش مهمی در عملیات بازی دراز داشتند و پیروزی رزمندگان اسلام، این عملیات بزرگ را رقم زد و این سبب‌ساز سایر پیروزی‌ها در جبهه‌های دیگر شد.
کد خبر: ۱۰۴۱۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ 27 April 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، سرهنگ «علی‌حسین شهلایی» با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات بازی دراز افزود: عملیات غرورآفرین بازی دراز با طرح و نقشه دلاوران جان برکف ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران در قرارگاه نجف اشرف طراحی شد و در قالب یک عملیات نیمه گسترده از اول اردیبهشت‌ماه به مدت هشت روز ادامه داشت.

وی اظهار داشت: در این عملیات اقتدار و پشتیبانی خوب خلبانان دلاور هوانیروز ارتش کرمانشاه و در راس آن‌ها شهید علی‌اکبر شیرودی نقش بسیار مهمی داشتند و سبب پیروزی رزمندگان دلیر اسلام در این عملیات سخت شد.

فرمانده تیپ ۷۱ ارتش اذعان داشت: در این عملیات غرورآفرین ۵۴ تانک و نفربر دشمن، سه فروند هواپیما، ۲ چرخ‌بال و ۲ دستگاه ادوات مهندسی رژیم بعثی منهدم شد و نیرو‌های دلیر ایرانی بیش از ۱۲ دستگاه تانک و نفربر و چندین دستگاه ادوات مهندسی را از دشمن به غنیمت گرفتند.

سرهنگ شهلایی تصریح کرد: در عملیات غرورآفرین و حماسه‌ساز «بازی‌دراز» بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از لشکر دشمن (بعثی) کشته و زخمی شدند و ۷۰۰ نفر از آن‌ها هم به اسارت رزمندگان نظام مقدس جمهوری اسلامی درآمد.

او ادامه داد: آخرین روز عملیات در هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۰ با شهادت خلبان تیزپرواز هوانیروز کرمانشاه، کبری نشین همیشه پیروز شهید علی‌اکبر (قربان) شیرودی همراه شد و این شیرمرد دلاور با تعدادی از رزمندگان این عملیات پس از دفاع جانانه و عملیاتی غرورآفرین به درجه رفیع شهادت رسیدند و به دیدار معبود ازلی شتافتند.

وی گفت: پیروزی در سایر عملیات‌های دوران دفاع مقدس در عملیات بازی دراز خلاصه می‌شد و نقش استراتژیک این منطقه با ارتفاعات پرشیب و سخت گذر دارای اهمیت بسیاری است، همچنین تامین امنیت مرز‌های آن امروز از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

شکست سنگین دشمن بعثی در عملیات بزرگ بازی دراز

عملیات ظفرمند «بازی دراز» در اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ از سوی رزمندگان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی تیزپروازان هوانیروز کرمانشاه که در راس آنان خلبان شهید شیرودی حضور داشت، انجام شد.

در هشت روز عملیات دلاورانه، ارتفاعات بازی دراز از چنگال متجاوزان رژیم بعثی خارج و دشمن با تحمل هزاران کشته و صد‌ها اسیر و انهدام تانک‌ها و تجهیزات نظامی مجبور به عقب نشینی شد.

بازی دراز از مناطق و ارتفاعات مهم میان شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب است که ارتش متجاوز عراق در ابتدای جنگ تحمیلی با تصرف این ارتفاعات تسلط کاملی بر این سه شهر غرب کرمانشاه داشت و از این منطقه ویژه برای دیده بانی و رصد فعالیت‌های رزمندگان اسلام استفاده می‌کرد.

در عملیات بازی دراز، ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد، ۲ دستگاه ادوات مهندسی دشمن بعثی منهدم و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ سرباز رژیم بعث عراق نیز کشته، زخمی و اسیر شدند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت در هشت سال جنگ تحمیلی بار‌ها مورد حمله هوایی، گلوله باران و موشک باران ارتش بعث قرار گرفت و در این مدت ۸۵۶ شهید، یک هزار و ۴۰۰ جانباز و ۱۱۲ آزاده سرافراز تقدیم نظام اسلامی کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار