جانشین سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه با بیان اینکه عملیات بازی دراز گنجینه مقدسی را در تاریخ کشور به ثبت رسانده است، گفت: شهدای جاویدالاثر در دل خاک متبرک ارتفاعات بازی دراز هستند.
کد خبر: ۱۰۴۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶ 24 April 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،سردار پاسدار «مسعود قنبری» با اشاره به فرمایش شهید بهشتی که عرفان واقعی خانقاهش بازی دراز است، افزود: در دوران دفاع مقدس در زمانی که رزمندگان ما از سراسر نقاط کشور برای دفاع از این مرز و بوم آمده بودند، بازی دراز نقطه استراتژیکی در سرپل ذهاب و گیلانغرب بود و مورد هدف دشمن قرار گرفت.

وی اظهار داشت: رزمندگان با تلاش و از خودگذشتگی خود توانستند دشمن را به عقب برانند و این ۲ شهر غربی کشور را از دید و تیر آتش دشمن آزاد سازند.

جانشین سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه گفت‌: در دوران دفاع مقدس شهدای گرانقدر زیادی هم در این عملیات تقدیم شدند و هنوز هم در بازی دراز پنج شهید گرانقدر جاویدالاثر داریم.

وی ادامه داد: بعد از دوران دفاع مقدس هم هر سال تعداد زیادی ایثارگران به این منطقه برای تجدید دیدار و تجدید میثاق با شهدای این عملیات مشرف می‌شوند.

سردار قنبری گفت: بازی دراز به عنوان یادمان بسیار ارزشمند و کشوری هر ساله میزبان زائران زیادی از کشور در سالگرد عملیات بازی دراز از استان‌های کشور است.

وی اظهار داشت: در ۲سال گذشته به خاطر کرونا حضور بسیجیان به ارتفاعات بازی دراز کم شده بود که امسال با کم رنگ شدن کرونا شاهد صعود سراسری بسیجیان به این ارتفاعات هستیم.

این مسوول سپاه کرمانشاه گفت: امسال در روز‌های ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت شاهد برگزاری یادواره شهدا و همچنین صعود سراسری بسیجیان به ارتفاعات بازی دراز با حضور سخنرانان و مداحان کشوری خواهیم بود که در این راستا تمام دستگاه‌های شهر سرپل ذهاب و استان این آمادگی را دارند که پذیرای زائران باشند.

شکست سنگین دشمن بعثی در عملیات بزرگ بازی دراز

عملیات ظفرمند «بازی دراز» در اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ از سوی رزمندگان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی تیزپروازان هوانیروز کرمانشاه که در راس آنان خلبان شهید شیرودی حضور داشت، انجام شد.

در هشت روز عملیات دلاورانه، ارتفاعات بازی دراز از چنگال متجاوزان رژیم بعثی خارج و دشمن با تحمل هزاران کشته و صد‌ها اسیر و انهدام تانک‌ها و تجهیزات نظامی مجبور به عقب نشینی شد.

بازی دراز از مناطق و ارتفاعات مهم میان شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب است که ارتش متجاوز عراق در ابتدای جنگ تحمیلی با تصرف این ارتفاعات تسلط کاملی بر این سه شهر غرب کرمانشاه داشت و از این منطقه ویژه برای دیده بانی و رصد فعالیت‌های رزمندگان اسلام استفاده می‌کرد.

در عملیات بازی دراز، ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد، ۲ دستگاه ادوات مهندسی دشمن بعثی منهدم و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ سرباز رژیم بعث عراق نیز کشته، زخمی و اسیر شدند

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت در هشت سال جنگ تحمیلی بار‌ها مورد حمله هوایی، گلوله باران و موشک باران ارتش بعث قرار گرفت و در این مدت ۸۵۶ شهید، یک هزار و ۴۰۰ جانباز و ۱۱۲ آزاده سرافراز تقدیم نظام اسلامی کرده است.

انجام بیش از ۲۷ عملیات در دوران دفاع مقدس در کرمانشاه

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سند‌های افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.
بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستا‌های زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و این‌ها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار