مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از ثبت ۵ اثر ناملموس استان مرکزی در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۰۳۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲ 11 April 2022

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان افزود: در جلسه شورای ثبت ملی و احیای میراث ناملموس وزارت میراث‌فرهنگی پنج اثر پیشنهادی استان شامل، مهارت پخت نان زردو نیم ور به شماره ثبت۲۶۴۰ ، مهارت پخت غذای جلاو در منطقه بزچلو به شماره ثبت۲۶۴۱ ، نظام مدیریت سنتی آب در دشت کشاورزی نیم ور به شماره ثبت۲۶۴۳ ، روایت خوانی غریب و شاه صنم در ترکی سربندی و چووش چلیک در مراسم عروسی منطقه بزچلو به شماره ثبت۲۶۴۴ از سوی استان مرکزی مطرح و پس از بررسی‌ پرونده هر ۵ اثر ارائه شده در فهرست آثار ناملموس ملی به تصویب رسید.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در توضیح این آثار ثبت شده گفت: نان زردو یکی از نان های محلی شهر نیم ور است که بواسطه استفاده از ترکیبات مختلف که بروی خمیر مالیده می شود نانی سنتی و در عین حال مغذی و نشاط آور است.
مرزبان افزود: نظام مدیریت سنتی تقسیم آب در دشت نیم ور نحوه مدیریت سنتی آب رودخانه لعل بار در منطقه نیم ور و نظام و شیوه مدیریت آن که حداقل از دوره ساسانی قوام یافته و تا به امروز علی رغم پشت سرگذاشتن چالش ها و تغییرات حکومتی تکمیل شده است را بر پایه دانش سنتی و تحت نظارت جوپا بعنوان یک میراث ناملموس ارزشمند مورد توجه قرار گرفته است.
او با اشاره با اینکه روایت خوانی غریب و شاه صنم حکایت و نقل شفاهی میراثی قدیمی از تاریخ مردم سربند بالا و پایین در شهرستان شازند است گفت: روایت خوانان داستان دلدادگی غریب به شاه صنم را که از نیاکان خود آموخته اند در محافل و دورهمی ها روایت کرده و بدین واسطه حفظ و ماندگاری این میراث ریشه دار در ترک زبانان منطقه سربند را باعث شده اند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در مورد غذای ثبت شده چلاو گفت: غذای چلاو یاریشته چلاو یکی از غذاهای سنتی مردم منطقه بزچلو در شهرستان کمیجان است که با ترکیب اولیه رشته و عدس شکل گرفته و با افزودن اضافاتی چون کشمش پیاز داغ, خرما کامل شده و بعنوان یک غذای کامل مورد استفاده قرار می گیرد.
مرزبان با تاکید بر اینکه چووش چابک یا چاوشی خوانی یکی از مراسم ریشه دار منطقه بزچلو است ادامه داد: چاووشی خوانان در این مراسم در زمان بازگرداندن داماد از حمام یا بدرقه عروس به خانه شوهر با خواندن ابیاتی بصورت فارسی و ترکی که غالبا در مدح و ثنای ایمه است هنر نمایی می کنند.
او اظهارداشت: ثبت ملی آثار ناملموس می تواند موجب آشنايی بيشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بيشتر و بهتر فرهنگ هر منطقه شود. بنابر اين يكی از سياست های مهم ميراث فرهنگی ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار ملی است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: نخستين گام براي حفاظت از ميراث ناملموس شامل شناسايی مستندسازی، پژوهش، نگهداری، ترويج، ارتقاء يا انتقال ميراث به ويژه از طريق آموزش رسمی و غيررسمی و همچنين احيای مجدد جنبه های مختلف آن است.
او با اشاره به گستردگی استان و تلاش برای شناسايی ميراث ناملموس مناطق مختلف، افزود: رسانه‌های ارتباط جمعی نقش مهمی در معرفی و احيای حوزه های ميراث ناملموس از طريق ارتقای آگاهی عمومی دارند تا اين آثار در ميان مردم عموميت يافته و همچنين باعث شناخت بيشتر و مؤثر آنها نسبت به موضوعات ميراث ناملموس شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار