تحلیلی میدانی از سفر استاندار به شهرستان چرام
برخی از مدیران در پیگیری های مشکلات در پاسخ به استاندار توجیهاتی می آورند که بعدا مشخص می شود چنین توجیهاتی بیشتر ناشی از عدم آگاهی مدیر و یا اینکه بی برنامگی و یا ضعف از واقعیات حوزه تحت مدیریت خود است نه از نبود اعتبار !
کد خبر: ۱۰۳۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲ 23 March 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، روز گذشته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، برخی مدیران استانی، شهرستانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بازدیدی از شهرستان چرام داشتند که البته مشخص بود برنامه ریزی این بازدید مربوط به بخش خاصی از این شهرستان است چرا که حوزه‌های بسیار محروم آن از جمله بیدانجیر در دستور کار قرار نداشت! هر چند استاندار اعلام کرد که این بخش‌های جا مانده در سفری جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرند.
بازدید‌های پیاپی استاندار از مناطق مختلف استان کار بسیار ارزشمندی است که علاوه بر "در میدان " و "در کنار مردم " بودن مسئولین، معایب واقعی کار مدیران را هم مشخص می‌کند و بهتر هم می‌توان در خصوص رفع معایب و مشکلات تصمیم گیری کرد.
در سفر احمدزاده و هیئت همراه، نکته بارز، وجود اعتبار و به اصطلاح پول در حساب دستگاه ها، اما راکد و بلا استفاده ماندن این پول‌ها بود! و ماجرا وقتی تلخ‌تر می‌شود که این اعتبارات در حساب دستگاه‌هایی است که پروژه‌های حیاتی و یا تسهیل کننده مسیر‌های توسعه اند! برخی ازاین پروژه‌ها به جان مردم گره خورده اند!
روز گذشته نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در بازدید از جاده طسوج، به شدت از راهداری انتقاد کرد و گف: ۴ ماه است که کلیه پروژه‌های این دستگاه اجرایی در شهرستان‌های حوزه انتخابیه تعطیل است. البته موحد به شیوه انتخاب پیمانکاران هم انتقاد داشت و خواستار سپردن کار به پیمانکارانی شد که تعدد پیمان ندارند چرا که معتقد بود این افراد در انجام تعهدات به دلیل گرفتاری در پروژه‌های متعدد ازانجام درست پیمان عاجز هستند.
در حالی پروژه‌های راهداری تعطیل هستند که سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد از موجودی اعتبار بیش از ۲۵۰ میلیارد تومانی در حساب این دستگاه سخن می‌گفت و خواستار تحرک مدیر کل جدید راهداری به پروژه‌ها از جمله جاده طسوج شد! ضمن اینکه حاجی زاده معاون عمرانی استاندار هم از موجودی ۱۰ میلیاردی اعتبار برای پروژه جاده طسوج خبر داد!
علی شهابی نسب رئیس سازمان مدیریت استان هم ضمن تایید موجودی نقد در حساب راهداری عنوان کرد که اگر حداکثر تا سه ماه آینده این اعتبار توسط راهداری جذب نشود، برگشت خواهد خورد!
ماجرای وجود اعتبار و سهل انگاری دستگاه‌های متولی فقط به راهداری محدود نمی‌شود، متاسفانه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه جذب اعتبارات تعلل می‌کنند که بخشی از این تعلل‌ها ناشی از سوء مدیریت و عدم آگاهی مدیران این دستگاه‌ها از جزئیات زمانی جذب آن است مانند آنچه که در مورد بیمارستان چرام رخ داده است!
در بازدید استاندار از پرژه احداث بیمارستان چرام، پس ازانتقادات شدید سید محمد موحد، نماینده مردم این شهرستان در مجلس، از طرف مسئولین اعلام شد که ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نقد در حساب دانشگاه برای این بیمارستان موجود است، اما مشخص نیست که چرا هنوز این پروژه راکد است؟! وضعیتی که موحد آن را معمای عجیب نامید!
ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که شهابی نسب رئیس سازمان مدیریت استان از قطعی بودن برگشت این اعتبار در صورت عدم جذب در فاصله زمانی محدود حداکثر ۳ ماهه خبر می‌دهد، اما مسئولین دانشگاه از اشتباه بودن این موضوع سخن می‌گویند! و این یعنی مسئولین دانشگاه به دلیل ناآگاهی و عدم اشراف بر موضوع، در شروع به کار پروژه تعلل می‌کنند!
به زبان ساده‌تر مسئولین دانشگاه علوم پزشکی به دلیل ناآگاهی و به خیال اینکه اعتبار ۲۰ میلیاردی پروژه بیمارستان چرام در صورت عدم جذب تا سر رسید سال مالی، برگشت نخواهد خورد در جذب اعتبار و اجرای آن تعلل می‌کنند در حالی که بنابر سخنان رئیس سازمان مدیریت، وضعیت دقیقا عکس این تصور اشتباه مسئولین دانشگاه علوم پزشکی است!
متاسفانه دولت رئیسی در استان‌ها و شهرستان‌ها با چنین مدیرانی مدیریت می‌شوند که بدون داشتن تجربه کاری و فقط با ضرب و زور سیاسیون و لابی گری‌ها بر منسبی نشسته اند که هیچگونه درکی از شیوه مدیریت بر ان را ندارند!
به هر جهت در سفر استاندار به شهرستان چرام همانند دیگر سفر‌های استاندار به مناطق مختلف استان مشخص شد که تا حدود زیادی مدیران بر وضعیت حوزه تحت مدیریت خود اشراف کافی ندارند در حالی که شعار دولت تحرک و میدانی بودن مدیران برای سرعت بخشی به پایان پروژه‌ها و گام برداشتن در مسیر توسعه است.
برخی از مدیران در پیگیری‌های مشکلات در پاسخ به استاندار توجیهاتی می‌آورند که بعدا مشخص می‌شود چنین توجیهاتی بیشتر ناشی از عدم آگاهی مدیر و یا اینکه بی برنامگی و یا ضعف از واقعیات حوزه تحت مدیریت خود است نه از نبود اعتبار!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار