مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، از طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان جنگلی در استان و فراهم شدن امکان پایش هوشمند درختان در زمینه حفاظت در برابر هرگونه آسیب طبیعی و یا غیرطبیعی از جمله قطع احتمالی درختان توسط افراد، خبر داد.
کد خبر: ۱۰۳۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰ 08 March 2022

به گزارش خبرگزاری  تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، انشاالله کولانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار کرد: یک‌میلیون و ۶۳۰ هکتار منابع طبیعی در استان وجود دارد که ۵۲۶ هزار هکتار از این پهنه جنگل که مزایای بیشماری برای استان در راستای امنیت غذایی، حفاظت خاک، تولید آب و پوشش گیاه به همراه دارد.

وی تصریح کرد: هر هکتار از جنگل استان ۲.۵ تُن اکسیژن تولید می‌کند، ۶۸ تُن گرد و غبار را جذب و ۲۰۰ تا ۲ هزار مترمکعب آب را ذخیره می‌کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد: حدود ۲۷۰ هزار تُن از علوفه مورد نیاز استان در منابع طبیعی و جنگل‌های استان تولید می‌شود که معادل ۳۰۰ میلیارد تومان برای دامداران ارش دارد.

وی از فعالیت ۵۸ پویش نهال‌کاری و درختکاری در استان خبر داد و گفت: به کمک این پویش‌ها و سایر تشکل‌های مردم نهاد و جنگلبانان استان میانگین آتش‌سوزی‌های جنگل از ۱۸ ساعت به یک‌ساعت و ۴۵ دقیقه رسیده است.

کولانی با اشاره به فعالیت ۱۷ پاسگاه و ۱۴ اداره منابع طبیعی در استان، گفت: تمامی پروانه‌های دامداران استان در صورت عدم انجام طرح احاله مدیریت منابع طبیعی تا سال ۱۴۰۱، باطل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: احاله مدیریت منابع طبیعی چارچوب منابع طبیعی شخص را مشخص می‌کند، مرتع کاملا بلامعارض می‌شود و در مقابل، دامدار حفاظت آب و خاک را برعهده دارند.

این مسؤول در ادامه از طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان جنگلی در استان خبر داد و گفت: در این طرح با نصب تراشه‌های الکترونیکی در داخل تنه درخت و با بهره‌گیری از دستگاه مخصوص قرائت کننده امکان پایش هوشمند درختان در زمینه حفاظت در برابر هرگونه آسیب طبیعی و یا غیرطبیعی از جمله قطع احتمالی درختان توسط افراد فراهم می‌شود.

وی در پایان، گفت: منابع طبیعی استان کرمانشاه با وجود جنگل‌های متنوع و زیبا در سطح استان فقط به عنوان مصرف امروز و فردا نیست از گذشتگان به ما رسیده که باید به نحو احسن به آیند‌گان تحویل دهیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار