رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مرغوب‌ترین نان سنگک در کشور مربوط به این استان است زیرا در پخت آن استفاده از سبوس طبق استاندارد و جوش شیرین حذف شده‌است.
کد خبر: ۱۰۳۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵ 08 March 2022

به گزارش تابناک قم، علی‌اکبر حق ویسی افزود: در حال حاضر یکی از بهترین نان‌های کشور، نان سنگک قم است و این افتخاری برای این استان است که نان سنگک آن معروف به کیفیت است.

وی با اشاره به این‌که در قم درصد زیادی از مردم نان سنگک مصرف می‌کنند، اضافه کرد: در سال‌های گذشته نان سنگک با درصد بالایی سبوس‌گیری و نان سفید می‌شد، ولی در حال حاضر سبوس‌گیری کاهش یافته و به ۱۲ درصد رسیده‌است.

وی با بیان این‌که  قم از نظر رعایت استاندارد سبوس‌گیری در کشور پیشتاز است، ادامه داد: نانوایی‌های این استان در چند سال گذشته در راستای سبوس‌گیری نان به سمت استاندارد حرکت کرده‌اند و بر این اساس سبوس‌گیری از نان سنگک ۷ تا ۱۲ درصد، لواش و تافتون ۱۵ درصد و بربری ۱۸ درصد انجام می‌شود.

حق ویسی با بیان این‌که متاسفانه در سال‌های گذشته بیش از ۲۱ درصد سبوس‌گیری انجام می‌شد، بیان کرد: سبوس نان مزایای زیادی از جمله پیشگیری از انواع سرطان به‌ویژه دستگاه گوارش، کنترل و پیشگیری از قندخون، فشار خون، چربی خون، کبد چرب، چاقی و اضافه وزن دارد.

وی با بیان این‌که نان سبوس‌دار رنگ تیره‌تری دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم اطلاع‌رسانی، مردم ترجیح به خرید نان سفید دارند، در حالی که نان سبوس‌دار به دلیل دارا بودن مواد مغذی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر می‌شود.

وی ادامه داد: غلات سفید جزو مواد غذایی است که برای حفظ سلامتی باید کمتر استفاده شود و از سوی دیگر دریافت غلات کامل از جمله نان سبوس‌دار از ضروریات حفظ سلامتی بدن است.

حق ویسی تاکید کرد: هر فرد به‌طور متوسط باید روزانه ۳۰۰ تا ۳۲۰ گرم غلات مصرف کند و توصیه می‌شود غلات کامل سبوس‌دار باشد؛ ولی بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مردم ۹۳ گرم را به‌صورت غلات کامل و ۲۰۱ گرم غلات سفید و تسویه شده مثل برنج، نان لواش و تافتون مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به پخت نان با استفاده از ادویه‌هایی از جمله زردچوبه، دارچین، زنجبیل، سبزی و همچنین مغزها، گفت: این نوع نان‌ها که در زمان‌های قدیم پخت می‌شد، هم‌اکنون نیز در بعضی روستاها پخت می‌شود؛ مغزها و ادویه‌ها به‌عنوان مواد غذایی مغذی به‌شدت از بروز عمده بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار جلوگیری می‌کند.

وی با بیان این‌که این نان‌ها از نظر پروتیین، انرژی و ریزمغذی‌ها هم پای گوشت و لبنیات است، خاطرنشان کرد: این نوع نان‌ها به دلیل نبود استانداردهای لازم، در شهر پخت نمی‌شود.

حق ویسی اضافه کرد: می‌توان با بررسی‌های کارشناسی استانداردهای لازم برای پخت این نوع نان را تعریف کرد و از این طریق برای علاقه‌مندان به‌ویژه زنان روستایی، سرپرست خانوار و معلولان اشتغال‌زایی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی لازم برای این افراد می‌تواند به ارتقاء اشتغال‌زایی، پخت نان سالم و بهبود کیفیت نان کمک کند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که درصد بالایی از مواد غذایی سفره‌های ایرانی را نان تشکیل می‌دهد، باید کیفیت این ماده غذایی افزایش یابد تا به سلامت مردم نیز کمک شود.

تعداد ۸۸۸ نانوایی در استان قم فعال است که ۵۸۰ مورد آن یارانه‌ای یک و ۳۰۸ مورد دیگر یارانه‌ای دو است که تفاوت آن در قیمت آرد یارانه‌ای است که به واحدهای نانوایی تخصیص پیدا می‌کند.

همچنین پنج کارخانه تولید آرد در قم فعال است و میزان آرد مصرفی نانوایی‌ها در این استان در هر ماه بیش از ۱۰ هزار تُن است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار