رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری:
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ خورشیدی تاکنون ۸۰ میلیارد ریال بودجه از محل منابع مالی صندوق توسعه ملی کشور صرف اجرای طرح های این نهاد شده است.
کد خبر: ۱۰۳۲۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹ 08 March 2022

کمال کریمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته منابع طبیعی( ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه) افزود: ۷۰ درصد این مبلغ صرف اجرای طرح های بیابان زدایی شد.

وی با بیان اینکه امسال ۳۰ میلیارد ریال نیز در حوزه آبخیزداری برای ساخت بند خاکی «قُطرم» بافق هزینه شد، اظهار کرد: تثبیت شن های روان، بذرکاری در روستای «گزستان،» احداث بندخاکی حسن آباد( مشارکت با سنگ آهن مرکزی ایران- بافق ) از دیگر فعالیت این اداره در حوزه بیابان زدایی و آبخیزداری است.

این مسئول هدف از این اقدام ها را جلب مشارکت فعال مردم برای احیای عرصه های بیابانی و ایجاد زمینه اشتغال و تولید درآمد برای بهره برداران این عرصه عنوان کرد.

وی از همکاری سنگ آهن بافق در تهیه درختان مثمر برای توزیع و کاشت درخت به مناسبت هفته منابع طبیعی خبرداد و بیان کرد: ۱۵ هزار اصله درخت مثمر از جمله زیتون که جزو گیاهان کم آبخواه است و با مناطق خشک و کم آب استان یزد خصوصا بافق سازگاری دارد با صرف چهار میلیارد ریال از سوی این شرکت معدنی تهیه و بین همیاران طبیعت توزیع شد.

وی با بیان اینکه اسفندماه سالجاری در جذب همیار طبیعت گام های موثری برداشته شد، تصریح کرد: افراد با ارایه کپی کارت ملی و عضویت در گروه همیاران طبیعت نهال مثمر دریافت می‌کنند.

به گفته این مسئول،نهال ها اصلاح و تایید شده است و توزیع آن در مدرسه ها و مجموعه های اداری هم انجام می شود.

کریمی به کاشت ۲۵۶ اصله نهال به یاد شهدای شهرستان بافق به مناسبت نخستین روز هفته منابع طبیعی اشاره کرد و یادآور شد: طبق توصیه و الگوگیری از کاشت نهال از سوی رهبر معظم انقلاب باید بیشترین کار به سمت نگهداری درختان سوق داده شود.

به گفته وی، آموزشِ و نگهداری از عرصه های منابع طبیعی و کاشت درخت به فرزندان باید در دستور کار اولیا و مربیان مدرسه قرار گیرد چرا که کاشت نهال از کارهای حسنه اما نگهداری آن امری مهم تر است.

وی به دعوت از هنرمندان و اعضای انجمن ادبی پژواک برای برگزاری نمایش خیابانی تحت عنوان درختکاری اشاره کرد و افزود: همچنین نشست اعضای هیات علمی دانشکده منابع طبیعی یزد در این هفته در بافق برگزار می شود.

کریمی موارد تخلف نسبت به دیگر شهرستان های یزد را اندک دانست و گفت: قاچاق چوب تاغ کشف شده در این شهرستان مربوط به مناطق همجوار بود که در بافق توقیف شد.

وی بیشترین دلیل مراجعه مردم به اداره منابع طبیعی را ملی اعلام شدن زمین های برخی مردم که متعلق به آبا و اجداد آنهاست،واگذاری زمین برای ایجاد شغل و مطرح کردن مشکل از سوی دامداران ذکر کرد.

وی به جایگاه برتر منابع طبیعی بافق در استان برای جذب اعتبار وانتخاب مدیر این نهاد به عنوان جنگلبان نمونه کشوری اشاره کرد و افزود: پیش بینی های لازم برای جذب ۱۱۰ میلیارد ریال بودجه سال آینده انجام شد.

همچنین وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منطقه «گُودگُوار» کانون فرسایش بادی و گردبادهای ماسه‌ای استان یزد است در بافق قرار دارد، در برنامه ریزی‌ های صورت گرفته از سال ۱۳۸۷ تاکنون، ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار اراضی این منطقه در طرح بیابان زدایی زیرکشت گونه های سازگار قرار گرفت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار