سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک گفت: طی سال‌های گذشته علیرغم قرار گرفتن مخازن جمع‌آوری زباله در سطح شهر، شاهد بوده و هستیم که شهروندان زباله‌های خود را در ساعاتی از روز از منزل خارج می‌کنند و این موضوع با توجه به اینکه تخلیه مخازن در شب انجام می‌شود باعث حضور و جستجوی زباله‌گردها در مخازن می‌شود که اثرات بهداشتی این امر دامن‌گیر تمام مردم شهر خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۳۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶ 06 March 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، مهدی فدوی افزود:از شهروندان تقاضا دارم زباله‌های خود را بعد از ساعت ۹ شب به صورت تفکیک شده از منزل خارج کنند تا دیگر شاهد بروز چنین معضلاتی نباشیم.
وی با اشاره به اینکه زباله‌گردی به یک معضل اجتماعی تبدیل شده و رفع آن نیازمند اجرای اقدامات همه‌جانبه از سوی تمامی نهادهای ذیربط است، گفت: سه عامل اعتیاد، وضعیت اقتصادی نامناسب و افزایش آمار بیکاری دلایل اصلی بروز پدیده زباله‌گردی هستند که از نظر اجتماعی و بهداشتی باعث بروز معضلات گوناگونی می‌شود.
وی افزود: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده حدودا ۴۰۰ نفر زباله‌گرد در شهر اراک شناسایی شده، اما هیچ وقت نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد زباله‌گردهای واقعی به دست آورد چرا که تعداد آنها به صورت روزانه کم یا زیاد می‌شود.
فدوی با تاکید بر اینکه بین اشخاص شناسایی شده‌ای که به زباله‌گردی مشغول هستند، هیچ کودک کاری ثبت نشده که به تنهایی مشغول به زباله‌گردی باشد، گفت: البته تعداد کمی هستند که همراه با پدر خود به زباله‌گردی روی آوردند و به اصطلاح خانواده را در این امر همراهی می‌کنند.
وی اصلی ترین دلیل بروز زباله‌گردی را اعتیاد شدید زباله‌گردها به مواد مخدر دانست و گفت: سازمان مدیریت پسماند در راستای ایفای وظایف اجتماعی خود، ۴۰ تا ۵۰ نفر از زباله‌گردهای شهر اراک را با حقوق و مزایای مناسب به استخدام خود درآورد، اما تمامی آنها بعد از چند روز کار کردن دیگر در محل کار حاضر نشدند چرا که اولا زباله‌گردی برای آنها درآمد بیشتری دارد و ثانیا یک تا دو ساعت در روز بیشتر کار نخواهند کرد.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک افزود: وضعیت اقتصادی کشور به شکلی است که یک زباله‌گرد روزانه بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارد، اما بخش عظیمی از این درآمد را صرف اعتیاد خود می‌کند بنابراین قبل از رفع معضل زباله‌گردی ابتدا باید فرهنگ‌سازی مناسب در حوزه پسماند صورت پذیرد تا شهروندان بدانند اگر زباله‌های خود را تفکیک نشده و طی روز از منزل خارج کنند قطعا شاهد حضور زباله‌گردها در کنار مخازن جمع‌آوری پسماند خواهند بود.
فدوی تاکید کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک درحال پیگیری اجرای طرح تفکیک از مبدا در سال آتی است و این طرح با آغاز سال ۱۴۰۱ در شهر اراک نیز اجرایی می‌شود و قطعا یکی از تأثیرات مثبت آن کاهش زباله‌گردی خواهد بود که نیاز به همراهی شهروندان دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار