فرماندار همدان: بازار همدان مستعد هر گونه حادثه است و اگر اتفاقی بیفتد بسیار خسارت بار خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۳۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰ 05 March 2022
به گزارش تابناک همدان، محمد علی محمدی در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان همدان با اعلام هشدار در خصوص ایمنی بازار گفت: وضعیت ایمنی برخی از مراکز تجاری، پاساژ‌ها و کاروانسرا‌ها و راسته بازار‌های سنتی ما مناسب نیست و متاسفانه برخی از متصدیان و متولیان امر علاوه بر کم توجهی به این موضوع با اقدامات خود به این مشکل دامن زده اند.

فرماندار همدان افزود: بهره برداری غیر استاندارد از انشعابات دستگاه‌های خدمات رسان، ساخت و ساز‌ها و تعمیرات غیر مجاز و غیراصولی، سد معبر و تجاوز به حریم عمومی از جمله مهمترین مواردی است که ایمنی بازار همدان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به طرح مطالعاتی در دست اقدام بازار همدان توسط شهرداری همدان یادآورشد: این طرح حدود یکسال توسط مشاور در دست اقدام است و باید سریعتر مشخص شود که در خصوص ایمنی بازار چه کاری انجام شده است و چه اقداماتی لازم است برابر این طرح بصورت کوتاه مدت و یا با زمانبندی مشخص انجام شود.

محمدی اضافه کرد: بازار بعنوان یکی از ارکان شهر همواره مد نظر شهروندان و گردشگران است بویژه در شهر همدان با سبقه تاریخی وضعیت بازار بسیار حائز اهمیت است و لذا کار مطالعاتی باید هر چه سریعتر به نتیجه برسد و اجرایی بشود.

وی از افزایش شیر‌های آب آتش نشانی در محدوده بازار همدان از ۱۳۰ شیر به ۲۵۰ عدد خبرداد و تاکید کرد: اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای باز آفرینی بازار همدان در نظر گرفته شده است که باید دستگاه‌های متولی در راستای رفع نقائص ایمنی بازار ضمن انجام کار و تهیه صورت وضعیت از این اعتبار استفاده کنند.

فرماندار همدان تصریح کرد: بر اساس بند ۱۴ماده ۵۵ قانون شهرداری، یکی از مهمترین وظایف شهرداری‌ها اتخاذ تدابیر مؤثر برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بنا‌ها و دیوار‌های شکسته و خطرناک و به عبارت کلی رفع خطر از هر نوع اشیا آسیب‌زا برای سلامت شهروندان است که انتظار می‌رود موارد نقص ایمنی بویژه در مراکز تجاری و پاساژ‌ها به هیات مدیره و اتحادیه‌های ذیربط ابلاغ شود.

محمدی با اشاره به بخش‌هایی از بازار همدان که واجد شرایط حفظ بافت با ارزش تاریخی می‌باشد نیز گفت: با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و اتاق اصناف باید در این خصوص تسهیل گری کنیم تا از نظر ایمنی بازار به شرایط مطلوب برسیم.

فرماندار همدان با اشاره به سوابق آتش سوزی در چند نقطه از بازار همدان و مشاهده مواردی از تداخل صنفی یادآورشد: عرضه کالا در واحد‌های صنفی باید مطابق با پروانه کسب متصدی باشد که اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه در این راستا موظف به نظارت، جلوگیری و برخورد قانونی هستند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز در این جلسه گفت: ممکن است ساماندهی وضعیت ایمنی بازار همدان کار بزرگ و پر هزینه‌ای باشد، اما دلیل بر توقف کار نیست و باید از یکجا کار را با اولویت بندی شروع کنیم تا به مرور به نتیجه برسیم.

علیمردان طالبی تجاوز به حریم عمومی را یکی از مهمترین مشکلات بازار همدان برشمرد و افزود: اتاق اصناف و شهرداری باید در این خصوص ورود جدی داشته باشند و حریم عمومی در بازار باید رعایت شود.

وی با اشاره به ضرورت انتقال بنکداران فعال در بافت بازار همدان به شهرک بنکداران اظهار کرد: شرکت‌های خدمات رسان آب، برق و گاز موظفند نسبت به بازدید از واحد‌های صنفی و تجاری اقدام و در صورت مشاهده بهره برداری غیر استاندارد از انشعابات ضمن تذکر کتبی و تعیین مهلت نسبت به توقف خدمات تا رفع نقص کامل اقدام نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار