مدیر کل امور عشایری کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
مدیر امور عشایری استان کرمانشاه از توزیع بیش ۱۹ هزار تن نهاده دامی در بین دامداران عشایر استان کرمانشاه در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال زراعی تا کنون حدود ۴٨٠ هزار رأس دام عشایر استان کرمانشاه بیمه شده اند.
کد خبر: ۱۰۳۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ 05 March 2022

موسی بیات در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: استان کرمانشاه با جمعیت عشایری معادل ۱۴ هزار و ۱۰۹ خانوار و جمعیتی معادل ۷۹ هزار و ۲۰۷ نفر در قالب ۱۴ ایل و یک طایفه مستقل تقریبا از نظر جمعتی هفتمین استان عشایری کشور است.

وی افزود: عشایر استان کرمانشاه ۴ و ۲ دهم درصد از جمعیت کل استان را در بر می‌گیرند از لحاظ تعداد دام ۳۰ درصد از کل دام استان کرمانشاه و ۷ درصد از کل دام عشایر کشور جمعیت دامی استان است و چهارمین استان کشور از نظر جمعیت دام عشایر هستیم، تولیدات عشایر عمدتا گوشت قرمز، شیر، الیاف دامی، روغن حیوانی و انواع صنایع دستی است.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه ادامه داد: عشایر استان کرمانشاه از نظر کوچ، به دو قسمت درون کوچ و برون کوچ تقسیم می‌شوند که عشایر درون کوچ استان در فصل گرمسیر در فصل قشلاق به مناطقی از شهرستان‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب و سومار استقرار یافته و عشایر برون کوچ در استان‌های ایلام، خوزستان و بعضا در استان لرستان استقرار دارند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه با توجه به خشکسالی‌های اخیر در دو سه سال گذشته و فقر مراتع و گرانی نهاده‌های دامی سبب شده عشایر دام خود را فروخته و یا اینکه زندگی عشایری را ترک کردند با توجه به این موضوع برنامه‌ها و پیگیری‌هایی جهت تهیه نهاده‌های دامی و جو انجام شده و از ابتدای سال تا کنون بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ تن جو و حدود ۱۲ هزار تن کنستانتره بین عشایر توزیع شده است که امید است تا پایان سال بالغ بر ۲۰ هزار تن کنسانتره نیز توزیع کنیم.

وی گفت: دام عشایر از ابتدای سال زراعی تا کنون تقریبا ۴۸۰ هزار رأس بیمه شده اند که جزء اولین استان کشور از نظر رتبه بیمه دام هستیم.

بیات تاکید کرد: جهت تهیه و توزیع نهاده‌های دامی ارزان قیمت و صدور دامدار کارت و آبرسانی سیار در ماه‌های باقیمانده سال و همچنین سال آینده برنامه ریزی شده و توصیه‌ای که به عشایر داریم بیمه کردن و پلاک گذاری دام است امید است تمام خدمات ما در جهتی قرار گیرد که عشایری که دام خود را بیمه پلاک کوبی و هویت گذاری کردند از خدمات ما بهره‌مند شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار