پدر 'علی عرشیا وظیفه شناس' نابغه 6 ساله یزدی گفت : فرزندم در 6 دقیقه 150 سوال محاسبات ذهنی اعداد تک رقمی را جمع و تفریق می کند که میانگین جهانی این شاخص، هشت دقیقه برای 150 سوال است.
کد خبر: ۱۰۳۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 30 September 2015

به گزارش تابناک یزد،این نوآموز که محاسبات ریاضی را سریعتر از ماشین حساب انجام می دهد ساعاتی را به همراه پدر و مادرش میهمان ایرنا مرکز یزد بود و فوق تخصص قلب و حضور در جبهه برای دفاع از کشور را از آرزوهای خود برشمرد .

مادر علی نیز در باره نبوغ این نوآموز به خبرنگار ایرنا گفت : علی عرشیا فقط 15 روز داشت که کلمه 'آقا' را بر زبان آورد و دومین کلمه ای که به وی تفهیم شد کلمه مقدس 'الله' بود که در چهار ماهگی تکرار می کرد.
علی عرشیا که امسال وارد مقطع ابتدایی شده به خبرنگار ایرنا گفت : بسیار به انیشتن و ابن سینا علاقمند است و خواندن و نوشتن را قبل از ورود به مدرسه فرا گرفته بود.
این نابغه یزدی بسیار به کتاب علاقمند است، 10 سوره قرآن را حفظ است، بسیاری از دعاها را فرا گرفته و پایتخت و پرچم همه کشورها را می شناسد.
از نکات جالب توجه در مورد این کودک خواندن نماز اول وقت و پایبندی به مسائل مذهبی و اعتقادی به خصوص حجاب است.
وی به علم نجوم علاقه مند است ، شطرنج بازی می کند و در بخش موسیقی هم فقط به موسیقی هایی با محتوای مذهبی علاقه مند است.
مادر این کودک به خبرنگار ایرنا گفت : علی عرشیا زمان تولد تا پایان یک ماهگی همانند بزرگترها شب را تا صبح استراحت می کرد و در طول این مدت نه شب و نه روز حتی یکبار گریه نکرد.
به گفته 'مریم احمدی' در ماهها و سالهای بعد از آن هم پسرش به ندرت گریه می کرد.
وی اضافه کرد : پزشکان، هوش بالا، محیط آرام و تغذیه سالم را علت آرامش این کودک تا یک ماهگی اعلام کردند.
وی گفت: علی عرشیا در چندماهه اول تولد گردنش برخلاف دیگر نوزادان از تعادل برخوردار بود و هرگز سرش بر شانه هایش کج نمیشد.
وقتی از علی خواستیم محاسبات ریاضی که شامل جمع و تفریق اعداد دو رقمی بود را انجام دهد با سرعت بالا و قبل از آنکه با ماشین حساب محاسبه کنیم جواب می داد.
نکته جالب آنکه به محض آنکه از وی می خواستیم جواب جمع و تفریق چند عدد را بدهد در عرض کمتر از چند ثانیه انگشتان دو دستش را به سرعت به حرکت در می آورد و بلافاصله جواب را بر روی کاغذ می نوشت.
نبوغ دیگر کودک در ریاضیات اینکه اگر دهها عدد تک رقمی را با سرعت به صورت جمع و تفریق برای وی بشماری او بلافاصله بعد از آخرین رقم جواب آن را در اختیار ما قرار می داد.
مثلا می خواستیم بگوید : 5 به اضافه 9 به اضافه هشت به اضافه شش منهای 4 به اضافه سه منهای 8 به اضافه 9 منهای شش ... و این اعداد را تا دهها رقم تکرار می کردیم و او بلافاصله و قبل از محاسبه ماشین حساب پاسخ آن را ارائه می کرد.
علی عرشیا مقام نخست سومین دوره مسابقات کشوری 'محاسبات ذهنی' در شهریوماه امسال را کسب کرد و قرار است در مسابقات جهانی محاسبات ریاضی که آذرماه امسال برگزار می شود نیز شرکت کند.
پدر علی عرشیا که دارای مدرک تخصصی فیریولوژی میوه است گفت: تست هوش فرزندش در سن چهارسالگی 148 بوده است.
محمد رضا وظیفه شناس افزود : علی عرشیا به قرآن علاقه خاصی دارد و دوست دارد سوره بقره که بزرگترین سوره قرآن است را حفظ کند ضمن آنکه موقع اذان همه را به نماز خواندن دعوت می کند.
وی اظهار کرد: در دوره پیش دبستانی، معلم علی از تفاوت وی با دیگر همکلاسی ها و بهره مندی اش از هوش سرشار و وجود نبوغ خاص در وی به ما خبر داده بود.
وی گفت: برنامه داریم تا در صورت همکاری آموزش و پرورش استان، علی دوران ابتدایی را سه ساله به اتمام برساند و در دوره بعد نیز پایه های تحصیلی را به صورت جهشی طی کند.
وی با بیان اینکه فرزندم در شش دقیقه 150 سوال محاسبات ذهنی اعداد تک رقمی را جمع و تفریق می کند افزود : نرم جهانی این شاخص، هشت دقیقه برای 150 سوال است.
وی با بیان اینکه علی عرشیا اصلا دروغ نمی گوید و از فردی هم که دروغ بگوید بسیار متنفر است گفت: وی به فوتبال، والیبال، بستکبال، تنیس روی میز و کشتی بسیار علاقه دارد و بازیکنان سرشناس تیمهای خارجی را می شناسد.
پدر این نابغه گفت: علی عرشیا بسیار جستجو گر است و برخی اوقات ما را مجبور می کند که چیزهای بیشتری به او یاد بدهیم.
پدر و مادر این کودک نابغه اهل بیرجند هستند اما علی عرشیا در یزد متولد شده و بسیار به این استان علاقه مند است ضمن انکه علی عرشیا تنها فرزند این خانواده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار