دبیر علمی همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت گفت: این همایش روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفندماه باهدف نهادینه کردن مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در قم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ 28 February 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین الهی نژاد در نشست خبری همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت که در سالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد،  اظهار داشت: پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه با همراهی و مشارکت دفتر نشر مقام معظم رهبری و بنیاد حاج قاسم سلیمانی این همایش را برگزار می‌کند.

وی افزود: این همایش در راستای همایشی است که در سال 98 تحت عنوان همایش بین‌المللی نظریه انتظار در اندیشه مقام معظم رهبری برگزار شد که در آن همایش علمی 11 خروجی از جمله یک جلد کتاب چکیده مقالات و همچنین مجموعه نشست های علمی بود.

دبیر علمی همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت بیان کرد: پژوهشکده مهدویت پیشنهاد برگزاری همایش شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت را ارائه داد که به تصویب رسید و این همایش روزهای 15 و 16 اسفندماه مصادف با میلاد سید الشهدا(ع) و حضرت عباس(ع) برگزار می‌شود، از زمان تصویب این همایش تا امروز که در شرف برگزاری آن هستیم نشست های علمی برگزار و همچنین مقالات مختلفی از اساتید حوزه و دانشگاه تدوین‌شده است.

 شهید سلیمانی نماد مکتب دفاع و مقاومت در جهان اسلام  است 

الهی نژاد عنوان کرد: امروز در جهان اسلام و جغرافیای کشورهای مقاومت شهید سلیمانی به عنوان نماد دفاع و مقاومت مطرح است که براساس پیام رهبر معظم انقلاب که فرمود ملت ایران نشان داد از خط مجاهدت شجاعانه دفاع و به نمادهای مقاومت عشق می‌ورزد و به شهید سلیمانی و مهندس ابو مهدی به عنوان یک  فرد نگاه نشود بلکه به عنوان یک مکتب نگاه شود.

وی با اشاره  به اهمیت برگزاری همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت تصریح کرد: باید به دغدغه‌های مقام معظم رهبری که می‌فرماید نماد و اندیشه و سلوک شهید سلیمانی یک مکتب مطرح و به خاطر تبیین و نهادینه کردن مکتب در جامعه نیاز است که همایش و نشست های علمی مختلف شکل بگیرد و ضرورت برگزاری این همایش را مسجل و روشن می کند.

دبیر علمی همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت ادامه داد: ماندگاری مکتب شهید سلیمانی مورد توجه است و باید در جامعه نهادینه و جاری شود، برای این موضوع باید با نگرش علمی وارد تحقیق و پژوهش قرار بگیرد و همایش‌های علمی پیرامون این مکتب برگزار و مکتب شهید سلیمانی رنگ و بوی علمی و عقلانی به خود بگیرد و این موضوع سبب ماندگاری می‌شود.

 فرهنگ انقلابی گری، معنویت و اتحاد شاخصه مکتب شهید سلیمانی است 

الهی نژاد تصریح کرد: شاخصه‌های این مکتب از جمله انقلابی گری، ولایت مداری و استکبارستیزی است و در این مکتب فرهنگ ایثار، شهادت، انسانیت، معنویت، یکرنگی، اتحاد و دشمن‌ستیزی مورد توجه است و مردم به این شاخصه‌ها نیاز دارند و برای ماندگاری این مکتب باید همایش و نشست های علمی برگزار شود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت گفت: دو نوع هدف کلی وجزیی دارد که هدف کلی آن تبیین مکتب شهید سلیمانی با رویکرد علمی و تحلیل‌های عقلانی و ورود افراد خاص و تحصیل‌کرده جامعه است و اگر نخبگان حوزه و دانشگاه درگیر این مکتب شوند و با نگاه علمی پیش ببریم گستردگی و فراگیری نهادینه‌سازی این مکتب در جامعه بیشتر می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت ادامه داد: "تبیین چشم‌انداز فرهنگ مقاومت"،"بررسی و تبیین راه‌های تداوم مکتب شهید سلیمانی در جامعه منتظر" و "ارائه سیاست ها و راهبردهای جبهه مقاومت برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج)" از جمله اهداف برگزاری این همایش علمی است.

الهی نژاد گفت: مبانی فرهنگ انتظار در مکتب شهید سلیمانی، شخصیت شناسی سردار سلیمانی و نقش و جایگاه فرهنگ انتظار در مکتب سلیمانی از جمله محورهایی است که مقالات دانشجویان و طلاب براساس آن تبیین و نشست های مختلفی پیرامون این محورها برگزار و برای خروجی این همایش آماده می‌شود.

حجت‌الاسلام شهبازیان عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت نیز در این نشست بیان کرد: معاونت آموزش و پژوهش و تبلیغ زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی مشغول فعالیت است که پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی نیز سه گروه علمی دارد.

وی افزود: رسالت دفتر تبلیغات اسلامی که نماد روشنفکری در حوزه علمیه قم معرفی‌شده توجه به مبانی مرتبط با انقلاب اسلامی و همچنین از منظر علمی موضوع جهاد تبیین را مورد تاکید قرار می‌دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت بیان کرد: این همایش در سطح ملی و با مشارکت نشر آثار آیت الله خامنه‌ای و بنیاد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود، 15 اسفندماه مراسم افتتاحیه و کمیسیون ها و 16 اسفندماه نیز با حضور مسئولان لشکری و کشور مراسم اختتامیه در سالن همایش غدیر برگزار می‌شود.

همچنین شاهرخی دبیر اجرایی همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت در این نشست گفت: دبیرخانه این همایش بعد از برگزاری موفق همایش بین‌المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: براساس سابقه‌ای که از همایش نظریه انتظار داشتیم و همچنین بیش از 15 سال همایش‌های مختلف با عنوان گفتمان‌های مهدویت برگزار کرده بودیم این همایش را در دستور کار قراردادیم و با نهادهای حوزوی و دانشگاهی کشور مکاتبه و ارتباط گرفتیم.

دبیر اجرایی همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت بیان کرد: موسسه فرهنگی انقلاب اسلامی و بنیان حفظ و نشر آثار شهید سلیمانی و همچنین مراکز دانشگاهی و حوزوی در برگزاری این همایش همکاری دارند.

 120مقاله به دبیرخانه همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار ارسال شد 

شاهرخی عنوان کرد: با تلاش های صورت گرفته و مکاتباتی که انجام شد 120 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال  و در کمیته علمی بررسی شد و در کنار دریافت مقالات موضوعات و محورهایی که برای همایش مشخص‌شده بود بررسی شد، 28 کرسی و نشست علمی توسط اساتید و شخصیت‌های حوزه و دانشگاه برگزار کردیم.

وی با اشاره به  خروجی‌هایی همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت گفت: چند اثر به عنوان آثار این همایش است که یکی از آن‌ها کتاب چکیده مقاله است و همچنین دو جلد کتاب کرسی ها و نشست های علمی که  روز همایش رونمایی می‌شود، در مجموع 4 جلد کتاب مجموعه مقالات همایش را خواهیم داشت که پس از برگزاری این همایش منتشر می‌شود.

دبیر اجرایی همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت افزود: مراسم افتتاحیه این همایش روز یکشنبه 15 اسفندماه برگزار می‌شود که مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه آغاز می‌شود و سپس حجت‌الاسلام لک زایی دبیر همایش سخنرانی می‌کند و همچنین کتاب چکیده مقالات و دو شماره فصلنامه رونمایی می‌شود.

شاهرخی ادامه داد: یکی از شخصیت‌های برجسته کشوری به عنوان سخنران اصلی همایش سخنرانی می‌کند که در مراسم بعدازظهر 5 کمیسیون برگزار می‌شود که در هر کمیسیون 10 نفر به ارائه مقاله خواهند پرداخت.

وی با اشاره به برنامه‌های اختتامیه همایش ملی شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت خاطرنشان کرد: این مراسم روز دوشنبه 16 اسفندماه با سخنرانی حمیدرضا مقدم فر آغاز و سپس گزارش روسای کمیسیون های تخصصی همایش و همچنین سخنرانی یکی از سران و شخصیت‌های کشوری و یا لشکری از جمله برنامه‌ها است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار