همزمان با آیین رونمایی از جلد دوم کتاب «قصه‌های شهر من»، فراخوان مهرواره قصه‌گویی از این کتاب ویژه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی نیز اعلام شد.
کد خبر: ۱۰۳۰۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳ 22 February 2022

 آیین رونمایی و اعلام فراخوان مهرواره قصه‌گویی از کتاب «قصه‌های شهر من» در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان برگزار شد.

این کتاب در دو جلد و در قالب طرح کلاس شهر از سوی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهیه و چاپ شده است. جلد دوم کتاب «قصه‌های شهر من» شامل 20 داستان است و دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی تا پایان فروردین ماه 1401 فرصت دارند در مسابقه قصه‌گویی از این کتاب شرکت کنند.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان همزمانی آیین رونمایی و اعلام فراخوان مهرواره قصه‌گویی از «قصه‌های شهر من» با روز جهانی زبان مادری را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: طبق اعلام سازمان جهانی یونسکو بیش از 6 هزار زبان در دنیا وجود داشته که 3 هزار زبان از میان رفته و برخی دیگر از این زبان‌ها نیز در معرض نابودی قرار دارد؛ بنابراین پاسداشت زبان‌های بومی و محلی در جوامع شهری بسیار حائز اهمیت است.

احمد رضایی افزود: در کلانشهرها با زیست اقوام گوناگون در کنار یکدیگر مواجه هستیم که زبان، ابزار ارتباط آنها با یکدیگر است و چه بهتر که بتوانیم با زبان هر قوم با آنها ارتباط موثر برقرار کنیم. برای ایجاد این ارتباط نیاز به استفاده هنرمندانه از زبان داریم. در کشوری زندگی می‌کنیم که سرزمین قصه‌ها و کهن‌داستان‌ها است که از نیاکان ما سینه به سینه منتقل شده است.

وی ایرانیان را مردمی قصه‌دوست و قصه‌گو دانست و ادامه داد: ادبیات کهن ایران سرشار از قصه‌های شگرف، زیبا و جذاب است؛ بنابراین امروز نیز باید فرزندان خود را به سمتی سوق دهیم که قصه‌گو تربیت شوند تا بتوانند با زبان هنر و قصه با همسالان خود ارتباط برقرار کنند. همچنین باید از شهرنشین به شهروند تبدیل شویم؛ بنابراین باید مهارت‌های شهروندی را به کودکان و سایر اقشار جامعه آموزش دهیم.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان آموزش مفاهیم شهروندی را نقطه اشتراک و عامل پیوند مدیریت شهری با آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست و تصریح کرد: کتاب قصه‌های شهر من تمام این ویژگی‌ها را در خود جا داده و امیدوارم با هم‌افزایی موجود میان این سه دستگاه و همچنین حضور مربیان و کارشناسان کاربلد در کنار کودکان برای آموزش این تکنیک‌ها، در آینده شهروندانی مشارکت‌جو، فعال و مسئولیت‌پذیر داشته باشیم.

رضایی با اشاره به حضور حدود 113 هزار دانش‌آموز در طرح کلاس شهر بیان کرد: امیدوارم مهرواره قصه‌گویی از کتاب قصه‌های شهر من به‌زودی به مهرواره‌‌ای ملی تبدیل شود و قطعاً جامعه از مواهب و نتایج خوب آن بهره‌مند خواهد شد.

توسعه در بستر فرهنگ اتفاق می‌افتد

همچنین معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این مراسم با اشاره به سرانه 30 دقیقه‌ای مطالعه در کشورمان اظهار داشت: این میزان کم مطالعه روزانه جای نگرانی دارد. این در حالی است که توسعه در بستر فرهنگ اتفاق می‌افتد و همه ما باید تلاش کنیم تا مردم کشورمان به فرهنگ کتابخوانی بازگردند.

لیلا سادات ابطحی با بیان اینکه کودکان ما باید کتابخوان به دنیا بیایند، افزود: جنین از 6 ماهگی صداها را می‌شنود؛ بنابراین مادر می‌تواند از همان دوران برای کودک خود قصه بگوید و بستر کتابخوانی را در خانواده خود فراهم کند.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد حضور در فضای مجازی را جزو ساعات مطالعه خود محسوب می‌کنند، ادامه داد: باید بدانیم که خواندن متن در فضای مجازی جای مطالعه کتاب را نمی‌گیرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اجرای طرح‌های کتابخوانی کودکان در مدارس کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا و هلند گفت: در این زمینه از دنیا بسیار عقب هستیم اما خوشبختانه سه‌ضلعی شهرداری اصفهان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره‌کل آموزش و پرورش استان اتفاقات خوبی را رقم زده که امیدوارم در آینده به همکاری‌های گسترده‌تری نیز منجر شود.

ابطحی با بیان اینکه کتابخوانی عزت نفس کودکان را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: کودکان با مطالعه صاحب اندیشه‌های مثبت و بلندپروازانه و جرأت‌ورز می‌شوند، می‌توانند نیازهای خود را به‌خوبی بیان کنند، صاحب سبک و اندیشه شده و خودشان به نویسندگان آینده تبدیل شوند.

در ادامه، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با اشاره به افزایش توجه مسئولان کشور به تربیت شهروند مشارکت‌جو، فعال و مسئولیت‌پذیر در دهه‌های اخیر گفت: خوشبختانه شاهد تحول در نگرش‌ها و بازنگری همه‌جانبه برنامه‌های درسی آموزش و پرورش برای تربیت چنین شهروندانی هستیم.

نسرین باباپور با بیان اینکه طرح کلاس شهر که از دو سال پیش آغاز شد تغییرات مثبتی را در دیدگاه‌های آموزشی ایجاد کرده و به زوایای پنهان کتاب‌های درسی پرداخته است، افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تربیت فراساحتی کودکان و نوجوانان دانش‌آموز اشاره شده که بر رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان در ابعاد زیستی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و غیره تأکید دارد و همگان باید برای تحقق این امر به میدان بیایند.

وی تصریح کرد: برای تدوین کتاب‌های قصه‌های شهر من، کتاب بخوانیم و بنویسیم پایه اول ابتدایی بررسی و 300 کلمه از آن استخراج و قصه‌های این کتاب بر اساس آنها نوشته شد که حول محور مفاهیم شهروندی است. همچنین اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان انیمیشن‌هایی از این قصه‌ها تولید کرده است.

کودکان و نوجوانان باید مهارت قصه‌گویی را بیاموزند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با بیان اینکه کودکان و نوجوانان باید مهارت قصه‌گویی را بیاموزند، اضافه کرد: مهرواره قصه‌گویی از کتاب قصه‌های شهر من فرصت آموختن این مهارت و افزایش اعتماد به‌نفس، ارتقای هوش هیجانی و ارتباط موثر با مخاطب در کودکان و نوجوانان را فراهم می‌کند.

باباپور با تقدیر از حمایت معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از این طرح، تأکید کرد هنوز در پله اول هستیم و باید برای رسیدن به نتایج مطلوب‌تر و تحقق تأکیدات مقام معظم رهبری درباره مسائل فرهنگی بیشتر تلاش شود.

وی پرورش حس زیبایی‌شناسی در کودکان را یکی از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دارا بودن محیط هایی سرشار از خلاقیت و کتاب‌های ویژه کودکان و نوجوانان می‌تواند یکی بازوهای تحقق این امر باشد و این کتاب‌ها باید به دست تمام کودکان و نوجوانان به‌خصوص در مناطق محروم برسد.

باباپور با بیان اینکه نتیجه موازی‌‌کاری‌ها تنها اتلاف منابع است، خاطرنشان کرد: امیدوارم دستگاه‌های گوناگون شهر و استان با هم‌افزایی بیشتر گام‌های موثرتری برای تحقق تربیت تمام‌ساحتی کودکان و نوجوانان بردارند.

گفتنی است؛ رونمایی از جلد اول و دوم کتاب «قصه‌های شهر من» و پوستر فراخوان مهرواره قصه‌گویی از این کتاب، اجرای نمایش و قصه‌گویی و تقدیر از نویسندگان، تصویرگران و سایر دست‌اندرکاران جلد دوم این کتاب از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار